Studieretningen inden for Design> Sustainable Fashion Tech (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
KEA udbyder specialet Sustainable Fashion Tech under studieretningen Design, der indeholder tre fagelementer. Fagelementerne er Design, Teknologi og Kommunikation.
Viden
Design:
Det nationale fagelement Design består af designprocessen, der indeholder designresearch, designmetoder, æstetik, bæredygtighed og branche- og brugerbehov med afsæt i sociologiske undersøgelsesmetoder og trendanalyse.
Teknologi:
Det nationale fagelement Teknologi består af relevante redskaber og metoder til fremstilling af designprodukter og/eller designkoncepter. Fagelementet rummer en særskilt opmærksomhed på teknologiens positive og negative indvirkninger på miljø og bæredygtighed.
Kommunikation:
Fagelementet Kommunikation er centreret omkring formidling, argumentation og præsentation af designløsninger til interne og eksterne samarbejdspartnere og brugere. Fagelementet rummer en særskilt opmærksomhed på principper og rammer for kommunikation af bæredygtighed.Design:
Færdigheder
Den studerende:
• Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og central anvendt teori og metode inden for designprocessen samt grundlæggende viden om sociologiske undersøgelsesmetoder og trendanalyse
• Skal kunne forstå branchens anvendelse af teori og metode inden for designproces, sociologi og trendanalyse.
Teknologi:
Den studerende:
• Skal have udviklingsbaseret viden om materialer og analoge og digitale værktøjer samt virkemidler til visualisering, prototyping og ansvarlig produktion
• Skal kunne forstå branchens anvendelse af materialer og analoge og digitale værktøjer samt virkemidler til visualisering, prototyping og ansvarlig produktion
Kommunikation:
Den studerende:
• Skal have udviklingsbaseret viden om anvendt teori og metode i praksis inden for kommunikative virkemidler.
• Skal kunne forstå branchens anvendelse af visuel kommunikation.Design:
Kompetencer
Den studerende:
• Skal kunne anvende og kombinere designprocessens centrale teorier og metoder med henblik på at kunne udarbejde bæredygtige løsninger på praksisnære problemstillinger
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder
• Skal kunne formidle designprocessen og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere
Teknologi:
Den studerende:
• Skal kunne analysere og vurdere anvendelse af relevant materiale og teknologi i forhold til fremstilling af designprodukter
• Skal kunne anvende relevante værktøjer i udarbejdelse af prototyper og designløsninger under hensyntagen til løsningernes indvirkning på miljø og bæredygtighed.
• Skal kunne varetage analog og digital formidling af løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere
Kommunikation:
Den studerende:
• Skal kunne vurdere og anvende relevante virkemidler i forbindelse med kommunikation af designprocesser og designløsninger.
• Skal kunne formidle og præsentere designløsninger for samarbejdspartnere og brugere.Design:
Den studerende:
• Skal kunne deltage i faglige og/ eller tværfaglige designprocesser med en professionel tilgang.
Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designprocesser ud fra branche-relevante problemstillinger til bæredygtige løsninger.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling.
Teknologi:
Den studerende:
• Skal kunne håndtere fremstillingsprocesser til udvikling af prototyper og designløsninger
• Skal kunne tilegne sig teknologisk viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling.
Kommunikation:
Den studerende:
• Skal kunne kommunikere designløsninger professionelt til samarbejdspartnere og brugere.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling. - Undervisningsform
Undervisningsformen på Designteknologuddannelsen er fag- og projektorienteret, og der arbejdes såvel specialerettet som tværfagligt i og mellem uddannelsens forskellige studieretninger. Undervisningen er tilrettelagt i semesterforløb. Semestrene er opdelt i moduler og tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori, metode og værktøjer.
I uddannelsen indgår undervisningsformer, der kan udvikle den studerendes selvstændighed, samarbejdsevner og evnen til at skabe fornyelse inden for Design, Teknologi og Business med særligt fokus på 360 grader bæredygtighed, miljø problemstillinger, samspillet mellem kulturformer samt entreprenørskab. Derudover indgår også forståelse for hele værdikæden og den studerendes eget faglige ståsted i forhold til dette.
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, team- og individuelt arbejde med øvelser, opgaver og større projektarbejder, hvor arbejde i labs er integreret.
Vejledning og feedback gives af såvel erhvervet, underviserne som de medstuderende (peer to peer).
På uddannelsen arbejdes der med den enkelte studerendes læring og faglige udvikling tillige med det at kunne indgå i fagfællesskaber (gruppe/team) og tværfaglige fællesskaber (gruppe/team). - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenAfleveringen af visse opgaver kan have en (bunden) forudsætning tilknyttet for, at den studerende kan blive indskrevet til en prøve. Bundne forudsætninger er med til at påvise studieaktiviteten for den enkelte studerende, og KEA kan stille krav om, at flere afleveringer i løbet af 1., 2. og 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres, for at den studerende kan deltage i henholdsvis 1., 2. og 3. semesters prøver. De nærmere krav til afleveringer, samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på KEAs læringsplatform for Designteknologuddannelsen ved semesterstart og konkretiseres ved modulstart. En aflevering, som ikke opfylder de formelle krav, vil blive afvist.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøver er placeret i slutningen af semestret og er individuel.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
Som indledning til 2. semester prøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.
Prøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, løsning/prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen.FormkravDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivning.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet form.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Studieretningen inden for Design> Sustainable Fashion Tech (DA) modtager du 199 timers undervisning, hvilket svarer til 265 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.