Studieretningen inden for Business > Fashion Management (DA)
2019/2020- Formål
Formålet er overordnet at kvalificere den uddannede til selvstændigt at kunne varetage arbejde med at planlægge, organisere og gennemføre opgaver inden for studieretningen business, herunder kerneområderne handel, logistik, kommunikation og produktkendskab.
Viden
De 45 ECTS-point fordeler sig på følgende kerneområder:
Handel: 10 ECTS på 1. studieår og 5 ECTS på 2. studieår
Logistik:10 ECTS på 1. studieår
Kommunikation: 5 ECTS på 1. studieår og 5 ECTS på 2. studieår
Produktkendskab: 5 ECTS på 1. studieår og 5 ECTS på 2. studieårHandel:
Færdigheder
Efter 1.studieår:
Den uddannede har viden om
- Handelsteorier, herunder værktøjer og discipliner
- Økonomiske teorier og forhold
Efter 2. studieår:
Den uddannede har viden om
- Virksomhedens juridiske forhold
Logistik:
Efter 1.studieår:
Den uddannede har viden om
- viden om logistik skabte omkostninger
- viden om logistik og supply chain management
- viden om juridiske forhold ved international handel
Kommunikation:
Efter 1.studieår:
Den uddannede har viden om
- viden om kommunikation der relaterer sig til handelsområdet
Efter 2.studieår
Den uddannede har viden om
- og kan forstå den kommunikation der relaterer sig til handelsområdet
Produktkendskab:
Efter 1.studieår:
Den uddannede har viden om
- viden om produktkarakteristika, herunder materialer og teknologier
Efter 2.studieår:
Den uddannede har viden om
- viden om produktansvar og kvalitetssikring i relation til gældende standarderHandel:
Kompetencer
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- vurdere de handelsmæssige konsekvenser af virksomhedens idé og strategi
- foretage leverandørsøgning, leverandørvurdering samt udvælgelse af leverandører
- anvende relevante IT-værktøjer og – styringssystemer
- løse handelsopgaver under hensyn til nationale og internationale forhold
Efter 2. studieår:
Den uddannede kan
- vurdere markedet med henblik på at indgå og udvikle partnerskaber
- vurdere og begrunde anvendelsen af alternative materialer
Logistik:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- foretage leverandørsøgning, leverandørvurdering samt udvælgelse af leverandører
- vurdere markedet med henblik på at indgå og udvikle partnerskaber
- anvende relevante IT-værktøjer og IT–styringssystemer
- løse handelsopgaver under hensyntagen til nationale og internationale love og regler
Kommunikation:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- anvende relevante IT-værktøjer
Efter 2.studieår
Den uddannede kan
- vurdere markedet med henblik på at indgå og udvikle partnerskaber
- løse handelsopgaver under hensyn til nationale og internationale forhold
Produktkendskab:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- vurdere forskellige materialers egenskaber og anvendelsesområder
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- vurdere og analysere materialers egenskaber og anvendelsesområderHandel:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af værdikæden
- håndtere virksomhedens materiale- og varestrømme under hensyntagen til virksomhedens organisatoriske rammer og økonomi.
Efter 2. studieår:
Den uddannede kan
- håndtere internationale forhandlinger og forhandlinger med virksomhedens interne og eksterne samarbejdspartnere.
Logistik:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af værdikæden
- håndtere internationale forhandlinger og forhandlinger med virksomhedens interne og eksterne samarbejdspartnere
- håndtere virksomhedens materiale- og varestrømme under hensyntagen til virksomhedens organisatoriske rammer og økonomi
Kommunikation:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- deltage i håndteringen af virksomhedens materiale- og vare strømme under hensyntagen til virksomhedens organisatoriske rammer og økonomi.
Efter 2.studieår
Den uddannede kan
- deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af værdikæden
- håndtere internationale forhandlinger og forhandlinger med virksomhedens interne og eksterne samarbejdspartnere
- håndtere virksomhedens materiale- og varestrømme under hensyntagen til virksomhedens organisatoriske rammer og økonomi
Produktkendskab:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- deltage i produktudviklingsprocesser
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- deltage og bidrage i produktudviklingsprocesser - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
- Traditionel klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Case
- Ekskursioner
- Tværfaglig projektorganiseret undervisning
- Problembaseret læring
- Videndeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenPå 2. semester er der 4. modulopgaver - en for hvert modul i semestret - som skal afleveres. Aflevering af opgaverne er en forudsætning for at kunne gå til 2. semester synopsisprøven.
På 3. semester er der Innovationsuge på KEA. Der er deltagelsespligt i denne uge. Det er en forudsætning for at gå til prøve på 3. semester, at man har deltaget i Innovationsugen. Dog er 3. semester Designteknologstuderende fritaget såfremt innovationsugen ligger i 3. semesters praktikperiode.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtStudieretningen prøves i 2.semester i form af en synopsisprøve og i 3. semester i form af en portfolioprøve.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøveform på 2. semester synopsisprøven:
Først i synopsis-projektperioden udleveres 2-3 specialespecifikke problemorienterede emner.
Den studerende vælger èt af de 3 emner. Det valgte emne undersøges og analyseres ved at anvende 2. semesters metoder og teori og her igennem udarbejde en synopsis og en mundtlig præsentation, hvor produktløsninger præsenteres.
Prøveform på 3.semester portfolioprøve:
Prøven gennemføres som en portfolioprøve, hvor nedenstående skal indgå i den uploadede portfolio:
- Præsentation af samtlige af 3. semesters modulopgaver
- En selvstændig refleksion over faglig udvikling under specialeretningen på maksimum 7.200 anslag inkl. mellemrum,
- Den studerendes CV
Den studerende udvælger en af specialedelens modulopgaver, som har hovedfokus ved den mundtlige fremlæggelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSynopsisprøven på 2.semester bedømmes eksternt, mens portfolioprøven bedømmes internt
På faget Studieretningen inden for Business > Fashion Management (DA) modtager du 308 timers undervisning, hvilket svarer til 410 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.