Studieretningen inden for Business > Fashion Management (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
KEA udbyder specialet Fashion Management under studieretningen Business, der indeholder tre nationale fagelementer. Fagelementerne er: Handel, Supply Chain Management og Produktkendskab.
Viden
Handel:
Fagelementet Handel indeholder grundlæggende forståelse for nationale og internationale indkøbs- og handelsforhold, herunder bæredygtighed og kommunikation i virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
Supply Chain Management:
Fagelement Supply Chain Management indeholder grundlæggende forståelse for styring af virksomhedens leverandører, teknologi, materiale- og varestrømme på tværs af forsyningskæden med det formål at fremme nationale og internationale samarbejder. Fagelementet rummer en særskilt opmærksomhed på miljø og bæredygtighed.
Produktkendskab:
Fagelementet Produktkendskab indeholder grundlæggende forståelse for produktkarakteristika, produkt- og materialekendskab og teknologi. Der lægges vægt på materialernes miljømæssige egenskaber og kvalitetsstyring med det formål at forstå og indgå i bæredygtige produktions- og produktudviklingsprocesser.Handel:
Færdigheder
Den studerende:
Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse for praksis og central anvendt teori og metode inden for økonomi, forretningsforståelse, indkøb, forhandling, forhandlingsparametre, juridiske forhold og bæredygtighed
Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt forstå erhvervets og branchens anvendelse af teori og metode på tværs af virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
Supply Chain Management:
Den studerende:
Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og central anvendt teori og metode inden for logistik, leverandørstyring, partnerskab og virksomhedens materiale og varestrømme
Skal kunne forstå virksomhedens værdikæde og samarbejder på tværs af forsyningskæder, herunder anvendt teknologi og cirkulære forretningsprincipper.
Produktkendskab:
Den studerende:
Skal have udviklingsbaseret viden om produktkarakteristika, produkt- og materialekendskab og teknologi.
Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode inden for kvalitetsstyring, bæredygtighed og produktionsteknikker for at kunne indgå i produktudviklingsprocesser.Handel:
Kompetencer
Den studerende:
• Skal kunne anvende de centrale metoder og redskaber inden for indkøb og nationale og internationale handelsforhold herunder økonomiske, juridiske og bæredygtige parameter.
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for leverandørudvælgelse, -styring kommunikation.
• Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
Supply Chain Management:
Den studerende:
• Skal kunne anvende centrale metoder og redskaber inden for virksomhedens værdi- og forsyningskæde på det operationelle og taktiske niveau.
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for virksomhedens værdikæde, samt opstille og vælge bæredygtige løsningsmuligheder.
• Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger, der fremmer nationale og internationale samarbejder, under hensyntagen til interne og eksterne interessenter.
Produktkendskab:
Den studerende:
• Skal kunne anvende fagområdets centrale emner inden for materialer, produkter, kvalitetsstyring og bæredygtighed, der knytter sig til at foretage indkøb inden for erhvervet.
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger inden for produktkendskab, samt opstille og vælge løsningsmuligheder.
• Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.Handel:
Den studerende:
• Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer inden for virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
• Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel og forretningsmæssig forståelse.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til og professionen og branchens grønne omstilling.
Supply Chain Management:
Den studerende:
• Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer herunder virksomhedens materiale- og varestrømme.
• Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, der fremmer nationale og internationale samarbejder og en bæredygtig udvikling
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling.
Produktkendskab:
Den studerende:
• Skal kunne håndtere og indgå i produktions- og produktudviklingsprocesser.
• Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til produkt, materialer og teknologi relation til professionen og branchens grønne omstilling. - Undervisningsform
Undervisningsformen på Designteknologuddannelsen er fag- og projektorienteret, og der arbejdes såvel specialerettet som tværfagligt i og mellem uddannelsens forskellige studieretninger. Undervisningen er tilrettelagt i semesterforløb. Semestrene er opdelt i moduler og tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori, metode og værktøjer.
I uddannelsen indgår undervisningsformer, der kan udvikle den studerendes selvstændighed, samarbejdsevner og evnen til at skabe fornyelse inden for Design, Teknologi og Business med særligt fokus på 360 grader bæredygtighed, miljø problemstillinger, samspillet mellem kulturformer samt entreprenørskab. Derudover indgår også forståelse for hele værdikæden, og den studerendes eget faglige ståsted i forhold til dette.
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, team- og individuelt arbejde med øvelser, opgaver og større projektarbejder, hvor arbejde i labs er integreret.
Vejledning og feedback gives såvel af erhvervet, underviserne og de medstuderende (peer to peer).
På uddannelsen arbejdes der med den enkelte studerendes læring og faglige udvikling tillige med det at kunne indgå i fagfællesskaber (gruppe/team) og tværfaglige fællesskaber (gruppe/team). - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenAfleveringen af visse opgaver kan have en (bunden) forudsætning tilknyttet for, at den studerende kan blive indskrevet til en prøve. Bundne forudsætninger er med til at påvise studieaktiviteten for den enkelte studerende, og KEA kan stille krav om, at flere afleveringer i løbet af 1., 2. og 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres, for at den studerende kan deltage i henholdsvis 1., 2. og 3. semesters prøver. De nærmere krav til afleveringer, samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på KEAs læringsplatform for Designteknologuddannelsen ved semesterstart og konkretiseres ved modulstart. En aflevering, som ikke opfylder de formelle krav, vil blive afvist.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøver er placeret i slutningen af semestret og er individuel.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
Som indledning til 2. semester prøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.
Der afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivning.
Prøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, løsning/prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt løsning/prototype. Den skriftlige del må have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet formHjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Studieretningen inden for Business > Fashion Management (DA) modtager du 199 timers undervisning, hvilket svarer til 265 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.