Studieretningen inden for Marketing>Marketing & Communication Design (DA)
2019/2020- Formål
Formålet er overordnet at kvalificere den uddannede til selvstændigt at kunne varetage arbejde med at planlægge, organisere og gennemføre opgaver inden for studieretningen Marketing & Communication Design. Studieretningen er tilrettelagt inden for kerneområderne management, konceptudvikling og kommunikation.
Viden
De 45 ECTS-point fordeler sig på følgende kerneområder:
Management: 10 ECTS på 1.studieår.
Konceptudvikling: 10 ECTS på 1.studieår og 10 ECTS 2.studieår
Kommunikation: 10 ECTS på 1.studieår og 5 ECTS 2.studieårManagement:
Færdigheder
Efter 1.studieår:
Den uddannede har viden om
- Viden om marketingdiscipliner og værktøjer.
- Viden om organisation og ledelse.
- Viden om markedet.
- Viden om kommunikation.
Konceptudvikling:
Efter 1.studieår:
Den uddannede har viden om
- centrale emner inden for marketing-værktøjer.
- centrale emner inden for markedet.
- centrale emner inden for trend, mode og livsstil.
- centrale emner inden for kommunikation
Efter 2.studieår:
Den uddannede har viden om
- Viden om internationale markeds-perspektiver.
- Og kan forstå kommunikation I praksis
Kommunikation:
Efter 1.studieår:
Den uddannede har viden om
- Viden om marketing-værktøjer.
- Viden om organisation og ledelse.
- Viden om trend, mode og livsstil.
Efter 2.studieår:
Den uddannede har viden om
- Viden om kommunikation og kommunikations-værktøjer.Management:
Kompetencer
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- Vurdere og anvende relevant teori indenfor området.
- Indsamle og bearbejde relevante markedsdata.
- Vurdere et produkt eller koncepts markeds-potentiale.
Konceptudvikling:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- Vurdere og anvende relevant teori indenfor området.
- Indsamle, bearbejde relevante markedsdata
- Vurdere virksomhedens værdigrundlag i forhold til kundens behov
- Vurdere et produkt eller koncepts markedspotentiale.
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- Indsamle, bearbejde og vurdere relevante markedsdata
- Arbejde markedsorienteret ud fra virksomhedens værdigrundlag og i forhold til kundens behov
- Vurdere et produkt eller koncepts markedspotentiale.
- Formidle markedsførings-processer nationalt og internationalt.
Kommunikation:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- Vurdere og anvende relevant teori indenfor området
- Vurdere virksomhedens værdigrundlag i forhold til kundens behov
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- forstå og anvende relevant teori indenfor området
- Arbejde markedsorienteret ud fra virksomhedens værdigrundlag og i forhold til kundens behov
- Formidler markedsføringsprocesser, nationalt og internationalt.Management:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- Optimering af virksomhedens udbud i forhold til efterspørgslen.
- Håndtere markeds-introduktion af nye produkter og koncepter.
- Projektledelse og projekt-koordinering.
- Planlægge og implementere en markedsføringsplan i praksis, nationalt og internationalt.
Konceptudvikling:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- Deltage i optimering af virksomhedens udbud i forhold til markedets efterspørgsel
- Deltage i produktudviklings-processen fra idé til lancering
- Håndtere projektledelse og –koordinering
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- bidrage til optimering af virksomhedens udbud i forhold til markedets efterspørgsel
- bidrage til i produktudviklings-processen fra idé til lancering
Kommunikation:
Efter 1.studieår:
Den uddannede kan
- Deltage i optimering af virksomhedens udbud i forhold til markedets efterspørgsel
- Deltage i produktudviklings-processen fra idé til lancering
- Håndtere markeds-introduktion af nye produkter og koncepter.
- Håndtere projektledelse og –koordinering
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- Arbejde med optimering af virksomhedens udbud i forhold til markedets efterspørgsel
- Håndtere produktudviklings-processen fra idé til lancering
- Planlægge og implementere en markedsføringsplan i praksis, nationalt og internationalt. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
- Traditionel klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Case
- Ekskursioner
- Tværfaglig projektorganiseret undervisning
- Problembaseret læring
- Videndeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenPå 2. semester er der 4. modulopgaver - en for hvert modul i semestret - som skal afleveres. Aflevering af opgaverne er en forudsætning for at kunne gå til 2. semester synopsisprøven.
På 3. semester er der Innovationsuge på KEA. Der er deltagelsespligt i denne uge. Det er en forudsætning for at gå til prøve på 3. semester, at man har deltaget i Innovationsugen. Dog er 3. semester Designteknologstuderende fritaget såfremt innovationsugen ligger i 3. semesters praktikperiode.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtStudieretningen prøves i 2.semester i form af en synopsisprøve og i 3. semester i form af en portfolioprøve.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøveform på 2. semester synopsisprøven:
Først i synopsis-projektperioden udleveres 2-3 specialespecifikke problemorienterede emner.
Den studerende vælger èt af de 3 emner. Det valgte emne undersøges og analyseres ved at anvende 2. semesters metoder og teori og her igennem udarbejde en synopsis og en mundtlig præsentation, hvor produktløsninger præsenteres.
Prøveform på 3.semester portfolioprøve:
Prøven gennemføres som en portfolioprøve, hvor nedenstående skal indgå i den uploadede portfolio:
- Præsentation af samtlige af 3. semesters modulopgaver
- En selvstændig refleksion over faglig udvikling under specialeretningen på maksimum 7.200 anslag inkl. mellemrum,
- Den studerendes CV
Den studerende udvælger en af specialedelens modulopgaver, som har hovedfokus ved den mundtlige fremlæggelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSynopsisprøven på 2.semester bedømmes eksternt, mens portfolioprøven bedømmes internt
På faget Studieretningen inden for Marketing>Marketing & Communication Design (DA) modtager du 308 timers undervisning, hvilket svarer til 410 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.