Kommunikation + Kommunikationsplatforme (DA)
2023/2024- Formål og læringsmål
Integreret Markedskommunikation, kampagneplanlægning, semiotik, visuel kommunikation og online markedsføring.
Viden
Modulerne indfører i markedskommunikationens forskellige genre og hvordan der opnås synergieffekt mellem disse. Der arbejdes i den forbindelse med forskellige kommunikationsformer og design af kommunikationsbudskaber, med fokus på relevante redskaber og processer i planlægningen af en marketingkampagne. Centralt er Online Marketings afgørende rolle for at skabe målrettet, interaktiv og målbar markedskommunikation, ligesom der arbejdes med at omsætte taktiske handlingsplaner og udvalgte marketingtiltag til konkrete produkter.
Desuden indføres der i, hvorledes virksomheder på strategisk, taktisk og operationelt niveau med fordel kan skabe universer ud fra en semiotisk vinkel lige som der tages udgangspunkt i opbygningen af et brands identitet med vægt på kommunikation og CSR.Skal have viden om design af værdiorienteret brandidentitet i en postmoderne verden
Færdigheder
Skal have viden om semiotikkens rolle i markedskommunikation
Skal have forståelse for forskellige kommunikationsformer, viden om et effektivt kommunikations-mix og viden om opstilling af en kampagneplan ud fra et brugerperspektiv
Skal kunne forstå relevant kommunikationsteori indenfor semiotik med afsæt i virksomhedens værdiggrundlag og brugereSkal kunne anvende semiotik ved udarbejdelsen af koncepter for virksomhedskommunikation
Kompetencer
Skal kunne vurdere og udvælge kommunikationstilgange relevant for praksisnære og brugerorienterede problemstillinger
Skal kunne planlægge cross-media kommunikationsprodukter i en kampagnesammenhæng verbalt og visuelt
Skal med afsæt i relevant markedsdata kunne identificere og vurdere konsekvenser for markedsføringsplanlægning og -aktiviteter i praksisSkal kunne varetage planlægning og udarbejdelse af en kommunikationsstrategi for en kampagne med fokus på integreret markedskommunikation, tro mod virksomhedens værdigrundlag og brugerprofiler
Skal innovativt kunne udvikle en kreativ strategi, der understøtter markedskommunikationens budskab og
fremmer markedskommunikationens overordnede formål
Skal kunne varetage opstilling af en taktisk kampagneplan og udarbejde en kreativ brief med udgangspunkt i virksomhedens strategi, værdigrundlag og brugerperspektiv.
Skal ved hjælp af teknologiske løsninger kunne planlægge og anvende online markedsføring som en integreret del af en kampagne. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, vejledning i workshop, teamarbejde, praktisering af teori i praksis, øvelser og fremlæggelser samt dialog og refleksion i plenum.
Læringsaktiviteterne er planlagt som en blanding af undervisning med faglige input, workshops og præsentationer fra studerende. Yderligere vil der være researchdage knyttet til øvelserne og den stillede modulopgave, baseret på et konkret virksomhedssamarbejde og en aktuel problemstilling her.
De studerende arbejder i grupper igennem forløbet. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDe lokale fagelementer for specialet indgår i to prøver.
Specialeprøve 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementer
Specialeprøve (valgfag) 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSpecialeprøve 15 ECTS:
Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve.
Prøven består af nedenstående elementer:
• Aflevering af projekt/produkt.
• Mundtlig præsentation og perspektivering af projektarbejdet.
• Votering og meddelelse af karakterIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige eksamen varer 30 minutter fordelt på cirka 10 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til mundtligt forsvar og 10 minutter til votering og karaktergivningHjælpemidler der må medbringesDen studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentationHjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og praksis, som er opnået gennem undervisningen og afleveringerne for 3. semesters moduler
Prøven skal vise at den studerende kan præsentere relevant læring på 3. semesterSyge-/omprøveOmprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail. - Yderligere information
Modulet evalueres med KEAs modulevaluering.
På faget Kommunikation + Kommunikationsplatforme (DA) modtager du 108 timers undervisning, hvilket svarer til 144 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.