TECH DESIGN
2022/2023- Formål og læringsmål
På SFT 10 ECTS specialemodulet er det muligt at vælge mellem to retninger (toninger) af modulet: TECH Design eller CIRCULAR Design. Læringsmålene er de samme.
Viden
Modulets struktur er bygget op omkring design metoden Design Thinking.
I opstarten af modulet er der fokus på field research og sociologisk metode som værktøjer til at definere brugerens behov. Længere inde i forløbet vil en trend research og analyse ligge til grund, når der skal arbejdes med bæredygtigt beklædningsdesign af lettere overtøj enten herre-, dame- eller børnetøj.
Der arbejdes i praksis med bæredygtigt design, hvor funktionalitet og fit er i fokus. Der lægges stor vægt på den kreative design proces og praksis, samt at den studerende udforsker funktionalitet og fit i formgivningsprocessen.
Der arbejdes med idéudvikling og formgivning med inspiration fra tankegangen bag funktionalismen og Bauhaus-skolenSkal have udviklingsbaseret viden om
Færdigheder
branche relateret innovation i forhold
til bæredygtighed.
Skal have udviklingsbaseret viden
om brancherelateret innovation og
anvendelse af teknologi til fremstilling
og udvikling af designprodukter.Skal kunne anvende innovative metoder
Kompetencer
i relation til æstetiske vurderinger
i designprocessen i forhold til en
given bruger.
Skal kunne anvende sociologiske
undersøgelsesmetoder og trendanalyse
i forhold til bruger og samfund.
Skal have færdigheder i research af
nye og innovative brancherelaterede
teknologier, der påvirker en bæredygtige
udvikling.
Skal kunne selektere og vurderer
materiale-anvendelse til design-produkter
i forhold form og funktion.Skal i en struktureret sammenhæng
anvende og kombinere designprocessens
centrale bæredygtige
teorier og metoder samt anvende
designteknologi med henblik på
at kunne udarbejde bæredygtige
produktløsninger på praksisnære
problemstillinger i forhold til bruger
og samfund.
Skal kunne tilegne sig ny viden samt
anvende analog og digitale metoder
til formgivning af lettere designprodukter
både i 2D og 3D.
Skal i en struktureret sammenhæng
kunne tilegne sig ny materiale viden
samt analyserer og udvælge materialer
til bæredygtige designprodukter
og/eller designkoncepter
Skal have færdigheder i argumentation,
formidling og præsentation
af bæredygtige designløsninger/
produkter til interne og eksterne
samarbejdspartnere og brugere. - Undervisningsform
Der arbejdes med idéudvikling og formgivning indenfor designmetoden Design for Circularity
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget TECH DESIGN modtager du 100 timers undervisning, hvilket svarer til 133 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.