Københavns Erhvervsakademi

en

CIRCULAR DESIGN

2022/2023
Specialeretning: Sustainable Fashion Tech (Design)
Engelsk titel
CIRCULAR DESIGN
Uddannelse
Designteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3276310
Fag- /modulansvarlig
Charlotte Winther
  • Formål og læringsmål

    På SFT 10 ECTS specialemodulet er det muligt at vælge mellem to retninger (toninger) af modulet: TECH Design eller CIRCULAR Design. Læringsmålene er de samme.

    Modulets struktur er bygget op omkring design metoden Design Thinking.
    I opstarten af modulet er der fokus på field research og sociologisk metode som værktøjer til at definere brugerens behov. Længere inde i forløbet vil en trend research og analyse ligge til grund, når der skal arbejdes med bæredygtigt beklædningsdesign af lettere overtøj enten herre-, dame- eller børnetøj.

    Der arbejdes i praksis med bæredygtigt design, hvor funktionalitet og fit er i fokus. Der lægges stor vægt på den kreative design proces og praksis, samt at den studerende udforsker funktionalitet og fit i formgivningsprocessen.

    Der arbejdes med idéudvikling og formgivning med inspiration fra tankegangen bag funktionalismen og Bauhaus-skolen

    Viden

    Skal have udviklingsbaseret viden om
    branche relateret innovation i forhold
    til bæredygtighed.
    Skal have udviklingsbaseret viden
    om brancherelateret innovation og
    anvendelse af teknologi til fremstilling
    og udvikling af designprodukter.

    Færdigheder

    Skal kunne anvende innovative metoder
    i relation til æstetiske vurderinger
    i designprocessen i forhold til en
    given bruger.
    Skal kunne anvende sociologiske
    undersøgelsesmetoder og trendanalyse
    i forhold til bruger og samfund.
    Skal have færdigheder i research af
    nye og innovative brancherelaterede
    teknologier, der påvirker en bæredygtige
    udvikling.
    Skal kunne selektere og vurderer
    materiale-anvendelse til design-produkter
    i forhold form og funktion.

    Kompetencer

    Skal i en struktureret sammenhæng
    anvende og kombinere designprocessens
    centrale bæredygtige
    teorier og metoder samt anvende
    designteknologi med henblik på
    at kunne udarbejde bæredygtige
    produktløsninger på praksisnære
    problemstillinger i forhold til bruger
    og samfund.
    Skal kunne tilegne sig ny viden samt
    anvende analog og digitale metoder
    til formgivning af lettere designprodukter
    både i 2D og 3D.
    Skal i en struktureret sammenhæng
    kunne tilegne sig ny materiale viden
    samt analyserer og udvælge materialer
    til bæredygtige designprodukter
    og/eller designkoncepter
    Skal have færdigheder i argumentation,
    formidling og præsentation
    af bæredygtige designløsninger/
    produkter til interne og eksterne
    samarbejdspartnere og brugere.

  • Undervisningsform
    Der arbejdes med idéudvikling og formgivning indenfor designmetoden Design for Circularity
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
100
timers undervisning
174
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget CIRCULAR DESIGN modtager du 100 timers undervisning, hvilket svarer til 133 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.