Design Proces & Design Research (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Modulet introduceres med et virksomhedsoplæg samt et udleveret designbrief, som der i opgaven arbejdes ud fra. Der er i modulet fokus på design research, sociologisk metode og design proces hvor der inddrages nye designmetoder som Triangulering og en analytisk tilgang til materiale research samt udarbejdelsen af en materialestrategi indeholdende arbejde med certificeringer og Higg Index analyse. Designprocessen har fokus på analog og digital design- og modeludvikling af jersey-overdel og bukser, efterfulgt at analog og digital prototyping.
VidenSkal have viden om brancherelateret designresearch.
Færdigheder
Skal have udviklingsbaseret viden om brancherelateret innovation i forhold til bæredygtighed.
Skal have udviklingsbaseret viden om brancherelateret materialeinnovation.
Skal have udviklingsbaseret viden om brancherelateret innovation og anvendelse af teknologi til fremstilling og udvikling af designprodukter.
Skal forstå og forholde sig til kommunikative virkemidler i praksis.Skal have viden om brancherelateret designresearch.
Kompetencer
Skal have udviklingsbaseret viden om branche relateret innovation i forhold til bæredygtighed.
Skal have udviklingsbaseret viden om brancherelateret materialeinnovation.
Skal have udviklingsbaseret viden om brancherelateret innovation og anvendelse af teknologi til fremstilling og udvikling af designprodukter.
Skal forstå og forholde sig til kommunikative virkemidler i praksis.
Skal have færdigheder i at vurdere og kommunikere specifik produktinformation i praksisSkal kunne planlægge, strukturere og gennemføre design research og bæredygtige designprocesser ud fra branche-relevante problemstillinger til bæredygtige løsninger.
Skal kunne selektere og anvende bæredygtige designmetoder til idéudvikling, design og produktudvikling til specifikke problemstillinger.
Skal kunne tilegne sig ny viden samt anvende analog og digitale metoder til formgivning af lettere designprodukter både i 2D og 3D.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny materiale viden samt analyserer og udvælge materialer til bæredygtige designprodukter og/eller designkoncepter
Skal kunne formidle designprodukter vha. produktionsdokumentation til interne og eksterne samarbejdspartnere vha. brancherelevante digitale platforme.
Skal have færdigheder i argumentation, formidling og præsentation af bæredygtige designløsninger/produkter til interne og eksterne samarbejdspartnere og brugere. - Undervisningsform
Undervisning og øvelser
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDe lokale fagelementer for specialet indgår i to prøver.
Specialeprøve 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementer
Specialeprøve 10 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementerPrøveformMundtlig prøveSpecialeprøve 15 ECTS:
Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve.
Prøven består af et eller flere af nedenstående elementer:
• Aflevering af projekt/produkt.
• Mundtlig præsentation og perspektivering af projektarbejdet.
• Mundtlig eller skriftlig feedback.Opgavetype3. semester portfolioprøven er med intern censur.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og praksis, som er opnået gennem undervisningen og afleveringerne for 3. semesters moduler
Prøven skal vise at den studerende kan præsentere relevant læring på 3. semester i et portfolio-format.Syge-/omprøvePrøven dækker kerneområderne på 3. semesters obligatoriske uddannelseselement. Der tages udgangspunkt i et digitalt portfolio.
Prøven består af tre elementer:
1. Fremlæggelse
2. Spørgsmål fra eksaminator og censor
3. Votering og meddelelse af karakterer
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget Design Proces & Design Research (DA) modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 13% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.