Design research & Designproces (DA)
2023/2024- Formål og læringsmål
Modulet introduceres med et virksomhedsoplæg samt et udleveret designbrief, som der i opgaven arbejdes ud fra. Der er i modulet fokus på design research, sociologisk metode og design proces hvor der inddrages nye designmetoder som Triangulering og en analytisk tilgang til materiale research samt udarbejdelsen af en materialestrategi indeholdende arbejde med certificeringer og Higg Index analyse. Designprocessen har fokus på analog og digital design- og modeludvikling af jersey-overdel og bukser, efterfulgt at analog og digital prototyping.
VidenSkal have viden om brancherelateret designresearch
Færdigheder
Skal have viden om designprocesser og designmetoder i praksis i relation til bæredygtighed
Skal kunne forstå grundlæggende principper indenfor design- og produktudvikling af beklædningsprodukter
Skal kunne forstå og forholde sig til produktorienteret dokumentationSkal kunne anvende sociologiske undersøgelsesmetoder og trendanalyse i forhold til bruger og samfund
Kompetencer
Skal kunne argumentere for til- og fravalg i designprocessen i forhold til en given bruger.
Skal kunne anvende designmetoder til løsning af specifikke problemstillinger i design- og produktudviklingsprocessen
Skal kunne vælge og vurdere materialeanvendelse til designprodukter i forhold til form, funktion og bæredygtighed.
Skal kunne anvende relevante teknologier i arbejdet med analoge og digitale materialer.
Skal have færdigheder i at vurdere og kommunikere produktionsdokumentation i praksis.Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designresearch, samt anvende empiri i udviklingen af bæredygtige løsninger af brancherelevante problemstillinger.
Skal kunne udvikle og udføre bæredygtige design- og produktløsninger
Skal kunne udvælge og anvende relevante metoder i design- og produktudvikling af beklædningsprodukter - Undervisningsform
Undervisning og øvelser
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDe lokale fagelementer for specialet indgår i to prøver.
Specialeprøve 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementer
Specialeprøve (valgfag) 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSpecialeprøve 15 ECTS:
Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve.
Prøven består af nedenstående elementer:
• Aflevering af projekt/produkt.
• Mundtlig præsentation og perspektivering af projektarbejdet.
• Votering og meddelelse af karakterIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige eksamen varer 30 minutter fordelt på cirka 10 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til mundtligt forsvar og 10 minutter til votering og karaktergivningHjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet formHjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentationBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og praksis, som er opnået gennem undervisningen og afleveringerne for 3. semesters moduler
Prøven skal vise at den studerende kan anvende relevant læring fra 3. semesterSyge-/omprøveOmprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail. - Yderligere information
Modulet evalueres med KEAs modulevaluering.
På faget Design research & Designproces (DA) modtager du 108 timers undervisning, hvilket svarer til 144 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.