Design research & Design proces (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Modulet DESIGN RESEARCH & DESIGN PROCES har til formål at give den studerende metoder og værktøjer indenfor design- og brugerresearch, samt viden om hvordan disse kan anvendes i udviklingen af designløsninger med et cirkulært mindset.
Viden
Der arbejdes ud fra en virksomheds case, med en analytisk tilgang til materialeresearch samt udvikling af en materialestrategi. Designprocessen har fokus på analog og digital design- og produktudvikling af bukser. Modulet har desuden fokus på kommunikation af produkter til produktion.Den studerende:
Færdigheder
Skal have viden om brancherelateret designresearch.
Skal have viden om designprocesser og designmetoder i praksis i relation til bæredygtighed.
Skal kunne forstå grundlæggende principper indenfor design- og produktudvikling af beklædningsprodukter.
Skal have viden om brancherelateret bæredygtig materialeinnovation
Skal kunne forstå og forholde sig til produktorienteret dokumentation.Den studerende:
Kompetencer
Skal kunne anvende undersøgelsesmetoder i forhold til bruger og samfund.
Skal kunne argumentere for til- og fravalg i designprocessen i forhold til en given bruger.
Skal kunne anvende designmetoder til løsning af specifikke problemstillinger i design- og produktudviklingsprocessen.
Skal kunne vælge og vurdere materialeanvendelse til designprodukter i forhold til form, funktion og bæredygtighed.
Skal kunne anvende relevante teknologier i arbejdet med analoge og digitale materialer.
Skal have færdigheder i at vurdere og kommunikere produktionsdokumentation i praksis.Den studerende
Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designresearch, samt anvende empiri i udviklingen af bæredygtige løsninger af brancherelevante problemstillinger.
Skal kunne udvikle og udføre bæredygtige design- og produktløsninger.
Skal kunne udvælge og anvende relevante metoder i design- og produktudvikling af beklædningsprodukter. - Undervisningsform
Undervisning og øvelser
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDe lokale fagelementer for specialet indgår i to prøver.
Specialeprøve 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSpecialeprøve 15 ECTS:
Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve.
Prøven består af nedenstående elementer:
• Aflevering af projekt/produkt.
• Mundtlig præsentation og perspektivering af projektarbejdet.
• Votering og meddelelse af karakterFormkravPræsentation i portfolioformat
Omfang af portfolioen på aksimum 15 A3 enkelte sider (lav-format/ horisontalt format).
En selvstændig skriftlig refleksion og argumentation for valg taget i projektarbejdet. Maksimum 4.800 anslag inkl. mellemrum.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige eksamen varer 30 minutter fordelt på cirka 10 minutter til fremlæggelse, 10 minutter til mundtligt forsvar og 10 minutter til votering og karaktergivningHjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet form.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og praksis, som er opnået gennem undervisningen og afleveringerne for 3. semesters modul.
Prøven skal vise at den studerende kan anvende relevant læring fra 3. semester.Syge-/omprøveOmprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail. - Yderligere information
Modulet evalueres med KEAs modulevaluering.
På faget Design research & Design proces (DA) modtager du 100 timers undervisning, hvilket svarer til 133 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.