Studieretningen inden for Business > Fashion Management - lokalt (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Handel:
Viden
Fagelementet Handel omhandler kommunikation mellem interne og eksterne samarbejdspartnere. Der arbejdes med handelspolitikker med henblik på at udforme optimerede løsningsforslag til gavn for virksomheden igennem hele værdi- og forsyningskæden.
Supply Chain Management:
Fagelementet Supply Chain Management omhandler indsigt i og optimering af varestrømme både nationalt og internationalt med vægt på detailhandel og e-commerce. Der arbejdes med dataanalyser med henblik på optimering af vare- og kommunikationsflowet for at sikre optimering af virksomhedens supply chain.
Produktkendskab:
Fagelementet Produktkendskab omhandler produktionskommunikation. Der arbejdes med materialevalg og kvalitetskrav med henblik på kommunikation af et endeligt produkt til eksterne samarbejdspartnere.Handel:
Færdigheder
Den studerende:
• Skal have forståelse for branchens muligheder inden for cirkulær økonomi og etik.
Supply Chain Management:
Den studerende:
• Skal have kendskab til krav og lovgivningen for retail og webshops.
Produktkendskab:
Den studerende:
• Skal have viden om formforståelse - herunder måltagning af samples og gradueringsprincipper.
Skal have udviklinsbaseret viden om e-handels opbygning, begrænsninger og generel indflydelse på branchenHandel:
Kompetencer
Den studerende:
• Skal kunne udvælge og formidle kommunikationsværktøjer til optimering af virksomhedens værdi- og forsyningskæde.
• Skal kunne formidle optimale tidsplaner for interne og eksterne samarbejder.
• Skal kunne udvælge og vurdere en virksomheds politikker til optimering af udbud og indkøb.
Skal kunne afkode og overføre data fra salgsledet til et indkøbsperspektiv
Supply Chain Management:
Den studerende:
• Skal kunne arbejde og dataanalysere i PLM & PDM system.
• Skal kunne formidle virksomhedens transport- og lagerpolitik for at fremme nationale og internationale samarbejder.
• Skal kunne vurdere virksomhedens service- og reklamationspolitikker og disses indvirkning på virksomhedens varestrømme.
Skal kunne anvende de korrekte teknologiske integrationer for at optimere den vertikale Supply Chain.
Skal have indsigt i økonomiske påvirkninger af både positie og negative bevægelser i virkosmheden.
Produktkendskab:
Den studerende:
• Skal kunne udføre og analysere vasketest, vådtest, brandtest, farvetest og pelling test på materialer.
• Skal kunne formidle tekniske detaljer for styles til eksterne samarbejdspartnere.Handel:
Den studerende:
• Skal kunne opstille og identificere krav til leverandører/samarbejdspartnere.
• Skal have en indsigt i en virksomheds pris- og betalingspolitikker.
• Skal kunne udvikle virksomhedens stratetiske sourcing- og indkøbspolitik.
Supply Chain Management:
Den studerende:
• Skal kunne opstille og sikre parametre for interne kommunikationsflows i alle virksomhedens led.
• Skal have indsigt i samtlige af virksomhedens varestrømme.
• Skal med en innovativ tilgang optimere varestrømmen til samtlige salgskanaler.
Produktkendskab:
Den studerende:
• Skal kunne udvælge og analysere materialer ud fra deres form, funktion og ydelse.
• Skal kunne kommunikere krav om ønskede kvaliteter, printteknikker og trimmings samt opstille parametre for kontrol.
Skal kunne udvælge og analysere materialer der tilgodeser den tre dobbelte bundlinje. - Undervisningsform
Undervisningsformen på Designteknologuddannelsen er fag- og projektorienteret, og der arbejdes såvel specialerettet som tværfagligt i og mellem uddannelsens forskellige studieretninger. Undervisningen er tilrettelagt i semesterforløb. Semestrene er opdelt i moduler og tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori, metode og værktøjer.
I uddannelsen indgår undervisningsformer, der kan udvikle den studerendes selvstændighed, samarbejdsevner og evnen til at skabe fornyelse inden for Design, Teknologi og Business med særligt fokus på 3600 bærdygtighed, miljø problemstillinger, samspillet mellem kulturformer samt entreprenørskab. Derudover indgår også forståelse for hele værdikæden, og den studerendes eget faglige ståsted i forhold til dette.
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, team- og individuelt arbejde med øvelser, opgaver og større projektarbejder, hvor arbejde i labs er integreret.
Vejledning og feedback gives såvel af branchen, underviserne og de medstuderende (peer to peer).
På uddannelsen arbejdes der med den enkelte studerendes læring og faglige udvikling tillige med det at kunne indgå i fagfællesskaber (gruppe/team) og tværfaglige fællesskaber (gruppe/team). - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDe lokale fagelementer for specialet indgår i to prøver.
Specialeprøve 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementer
Specialeprøve (valgfag) 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementerFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveSpecialeprøve 15 ECTS:
Grundlaget for prøven er den metode, teori og praksis, der er blevet undervist i på specialets 3. semester.
Prøven består af en 48 timers skriftlig opgave, hvor den studerende kan vælge mellem 2 emner
Specialeprøve (valgfag) 15 ECTS:
Prøveformen vil fremgå af de enkelte valgfagsbeskrivelserIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBegge prøver er med intern censur.
På faget Studieretningen inden for Business > Fashion Management - lokalt (DA) modtager du 226 timers undervisning, hvilket svarer til 301 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.