Studieretningen inden for Design> Sustainable Fashion Tech - lokalt (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Design:
Viden
Fagelementet Design knytter sig til designprocessen, der indeholder designresearch, designmetoder, æstetik, designteknologi samt branche- og brugerbehov. Afsættet er nyeste udviklingsbaseret viden om brancherelateret bæredygtighed, sociologiske undersøgelsesmetoder og trendanalyse.
Teknologi:
Fagelementet Teknologi består af analoge og digitale 2D og 3D fremstillingsmetoder til designprodukter og/eller designkoncepter med afsæt i nyeste udviklingsbaseret teknologisk viden.
Kommunikation:
Fagelementet Kommunikation er centreret omkring formidling, argumentation og præsentation af designløsninger vha. analoge samt digitale visuelle kommunikative virkemidler til interne og eksterne samarbejdspartnere og brugere.Design:
Færdigheder
Den studerende:
• Skal have viden om brancherelateret designresearch.
• Skal have viden om designprocesser og designmetoder i praksis i relation til bæredygtighed.
Skal kunne forstå grundlæggende principper indenfor design- og produktudvikling af beklædningsprodukter.
Teknologi:
Den studerende:
• Skal have viden om brancherelateret bæredygtig materialeinnovation.
• Skal have viden om brancherelateret innovation og anvendelse af teknologi til udvikling og fremstilling af designprodukter.
Kommunikation:
Den studerende:
• Skal kunne forstå og forholde sig til produktorienteret dokumentation.Design:
Kompetencer
Den studerende:
• Skal kunne anvende undersøgelsesmetoder i forhold til bruger og samfund.
• Skal kunne argumentere for til- og fravalg i designprocessen i forhold til en given bruger.
• Skal kunne anvende designmetoder til løsning af specifikke problemstillinger i design- og produktudviklingsprocessen.
Teknologi:
Den studerende:
• Skal kunne vælge og vurdere materialeanvendelse til designprodukter i forhold til form, funktion og bæredygtighed.
• Skal kunne anvende relevante teknologier i arbejdet med analoge og digitale materialer.
• Skal kunne anvende relevant teknologi i udvikling og fremstilling af lettere produkter.
Kommunikation:
Den studerende:
• Skal have færdigheder i at vurdere og kommunikere produktionsdokumentation i praksis.Design:
Den studerende:
• Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designresearch, samt anvende empiri i udviklingen af bæredygtige løsninger af brancherelevante problemstillinger.
• Skal kunne udvikle og udføre bæredygtige design- og produktløsninger.
• Skal kunne selektere og anvende bæredygtige designmetoder til idéudvikling, design og produktudvikling til specifikke problemstillinger.
Skal kunne udvælge og anvende relevante metoder i design- og produktudvikling af beklædningsprodukter.
Teknologi:
Den studerende:
• .Skal kunne tilegne sig ny viden om materialer, samt udvælge materialer til bæredygtige designprodukter.
• Skal kunne udvælge og anvende relevante teknologier og metoder i udviklingen af lettere designprodukter i 2D og 3D.
Kommunikation:
Den studerende:
• Skal kunne formidle designprodukter vha. produktionsdokumentation til interne og eksterne samarbejdspartnere vha. brancherelevante digitale platforme.
• Skal kunne argumentere for bæredygtige designløsninger/produkter til interne og eksterne samarbejdspartnere og brugere. - Undervisningsform
Undervisningsformen på Designteknologuddannelsen er fag- og projektorienteret, og der arbejdes såvel specialerettet som tværfagligt i og mellem uddannelsens forskellige studieretninger. Undervisningen er tilrettelagt i semesterforløb. Semestrene er opdelt i moduler og tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori, metode og værktøjer.
I uddannelsen indgår undervisningsformer, der kan udvikle den studerendes selvstændighed, samarbejdsevner og evnen til at skabe fornyelse inden for Design, Teknologi og Business med særligt fokus på 360 grader bærdygtighed, miljø problemstillinger, samspillet mellem kulturformer samt entreprenørskab. Derudover indgår også forståelse for hele værdikæden, og den studerendes eget faglige ståsted i forhold til dette.
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, team- og individuelt arbejde med øvelser, opgaver og større projektarbejder, hvor arbejde i labs er integreret.
Vejledning og feedback gives af såvel erhvervet, underviserne som de medstuderende (peer to peer).
På uddannelsen arbejdes der med den enkelte studerendes læring og faglige udvikling tillige med det at kunne indgå i fagfællesskaber (gruppe/team) og tværfaglige fællesskaber (gruppe/team). - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDe lokale fagelementer for specialet indgår i to prøver.
Specialeprøve 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementer
Specialeprøve (valgfag) 15 ECTS:
Kravet er, at den studerende demonstrerer opfyldelse af læringsmålene for specialets lokale fagelementerFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveSpecialeprøve 15 ECTS:
Grundlaget for prøven er det projektarbejde, der er udviklet på specialemodulet, og som skal præsenteres ved en mundtlig prøve.
Prøven består af nedenstående elementer:
• Aflevering af projekt/produkt.
• Mundtlig præsentation af processen og projektarbejdet.
• Votering og meddelelse af karakter
Specialeprøve (valgfag) 15 ECTS: Prøveformen vil fremgå af de enkelte valgfagsbeskrivelserIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet form.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBegge prøver er med intern censur.
På faget Studieretningen inden for Design> Sustainable Fashion Tech - lokalt (DA) modtager du 226 timers undervisning, hvilket svarer til 301 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.