Copenhagen School of Design and Technology

da

Print (DA)

2021/2022
Specialeretning: Sustainable Fashion Tech (Design)
Engelsk titel
Print (DA)
Uddannelse
Designteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
10 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3276405
Fag- /modulansvarlig
Lise Munch-Andersen
Charlotte Winther
  • Formål og læringsmål

    PRINT har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder indenfor krydsfeltet mellem analog og digital produktudvikling. Der arbejdes med produktudvikling med det bedste fra begge verdener i en kreative proces, hvor det udelukkende er den studerende der sætter grænserne for idéudvikling, kreative processer og designudtryk der resultere i en printkollektion og en eller flere analog og/eller digitale prototyper udført i CLO.

    Ved idéudvikling anvendes der analog og digitale skitseringsmetoder samt eksperimentering med materialer og forskellige printteknikker til screen print på Maker LAB. Der vil blive introduceret til overførelse af print (digitalt og analog) til screen print og den studerende skal printe egen AOP-metervare på KEA’s digitale inkjet tekstil printer.

    Til digitalisering af print gives der introduktion til KEA’s Vizoo scanner der kan scanne tekstiler (med den studerendes eget print) til videre bearbejdning digitalt i CLO. CLO bruges også til størrelseseksperimenter og undersøgelser af printidéer.

    Viden

    -Skal have udviklingsbaseret viden om brancherelateret innovation og anvendelse af teknologi til fremstilling og udvikling af designprodukter.

    Færdigheder

    -Skal kunne analysere og vurdere anvendelse af relevant materiale og teknologi i forhold til fremstilling af designprodukter.
    -Skal kunne anvende relevante værktøjer i udarbejdelse af prototyper og designløsninger.
    -Skal kunne selektere og vurdere materialeanvendelse til designprodukter i forhold til form og funktion.
    -Skal kunne indgå i udviklingsprocesser af designprodukter og/eller designkoncepter i praksis med fokus på inddragelse af tekniske løsninger.

    Kompetencer

    Kompetencer
    -Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til branchen.
    -Skal i en struktureret sammenhæng kunne anvende og kombinere designprocessens centrale bæredygtige teorier og metoder og anvende designteknologi med henblik på at kunne udarbejde bæredygtige produktløsninger på praksisnære problemstillinger i forhold til bruger og samfund. (
    -Skal kunne selektere og anvende bæredygtige designmetoder til idéudvikling, design og produktudvikling til specifikke problemstillinger.

    -Skal kunne håndtere fremstillingsprocesser til udvikling af prototyper og designløsninger.
    -Skal kunne tilegne sig teknologisk viden, færdigheder og kompetencer i relation til branchen.
    -Skal kunne tilegne sig ny viden samt anvende analog og digitale metoder til formgivning af lettere designprodukter både i 2D og 3D.


    -Skal kunne kommunikere designløsninger professionelt til samarbejdspartnere og brugere.
    -Skal kunne formidle designprodukter vha. produktionsdokumentation til interne og eksterne samarbejdspartnere vha. brancherelevante digitale platforme.

  • Undervisningsform
    Den studerende tilretter og graduerer på det færdige produkt. Der anvendes forskellige it-værktøjer i processen.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Eksamen afholdes ved afslutningen af dette modul (10 ECTS) med en skriftlig og mundtlig prøve
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
100
timers undervisning
37
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Print (DA) modtager du 100 timers undervisning, hvilket svarer til 133 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 73% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.