Tech Design
2024/2025- Formål og læringsmål
Dette valgfag giver dig mulighed for at arbejde iterativt og i dybden både med research, design & detaljering, samt eksperimenterede produktudvikling.
Viden
Der arbejdes i praksis med bæredygtigt design med inspiration fra tankegangen bag funktionalismen og Bauhausskolen, hvor værdier, æstetik, fit og funktionalitet er i fokus. Der lægges stor vægt på praksis, samt at den studerende arbejder eksperimenterende og bruger den indsamlede empiri aktivt gennem hele processen.
Modulet bygger på design metoden Design Thinking, med særligt fokus på Empathize & Define, hvor der introduceres nye metoder til indsamling, analyse og fortolkning af empiri. Samt hvordan empiri kan omsættes til et two-piece-design, rettet mod en udvalgt bruger & virksomhed.
I Ideate, er der fokus på den kreative designproces. Vi vil udforske nye skitseringsmetoder samt form- og konstruktionseksperimenter både analogt og digitalt.
I Prototype & Test arbejdes der iterativt med forskellige afprøvninger og eksperimenter hen imod udvælgelse og udvikling af de endelige designs, som færdiggøres både digitalt i CLO3D og som fysiske styles.
På valgfaget er der planlagt længere eller kortere udflugter, besøg og morgenboosters med virksomheder og startups både fra ind- og udland, der beskæftiger sig med Tech indenfor modebranchen.Skal have viden om designprocesser og designmetoder i praksis i relation til bæredygtighed.
FærdighederSkal kunne anvende sociologiske undersøgelsesmetoder og trendanalyse ii forhold til bruger og samfund.
Kompetencer
Skal kunne argumentere for til- og fravalg i designprocessen i forhold til en given bruger.
Skal kunne anvende designmetoder til løsning af specifikke problemstillinger i design- og
produktudviklingsprocessen.
Skal kunne vælge og vurderematerialeanvendelse til designprodukter i forhold til form, funktion og bæredygtighed.
Skal kunne anvende relevante teknologier i arbejdet med analoge og digitale materialer.
Skal kunne udvælge og anvende relevante metoder til udvikling af lettere produkter.Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designresearch, samt anvende empiri udviklingen af bæredygtige løsninger af brancherelevante problemstillinger.
Skal kunne udvikle og udføre bæredygtige design- og produktløsninger.
Skal kunne udvælge og anvende relevante metoder til udvikling af lettere produkter. - Undervisningsform
Der lægges stor vægt på praksis, samt at den studerende arbejder eksperimenterende og bruger den indsamlede empiri aktivt gennem hele processen
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtBaseret på læringsmålene og udarbejdet projekt/produktPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed15 minutter til den studerendes præsentation
10 minutter til spørgsmål
10 minutter til votering og feedbackBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Tech Design modtager du 122 timers undervisning, hvilket svarer til 162 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser i labs/værksteder, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.