Circular Design
2024/2025- Formål og læringsmål
Modulets struktur er bygget op omkring forskellige designmetoder og teknikker til cirkulært design. På valgfaget kombineres tekniske, kreative og æstetiske færdigheder. Der introduceres til et antal udvalgte metoder og teknikker, som danner grundlag for en afsluttende selvformuleret opgave.
Viden
Produktet er i fokus når der arbejdes med nye formgivningsteknikker samt designmetoder. Alle teknikker og metoder afprøves i praksis på flere af KEA’s labs. Der er stort fokus på udarbejdelse af teknikprøver, syprøver, formeksperimenter og udarbejdelse af protostyles.
Til designmetoden upcycling introduceres der til digitalt tekstilprint og screen print, forskellige mending metoder samt nye formgivningsmetoder. Materialerne der arbejdes med, er post consumer tekstiler. Flere formgivningsmetoder samt brug af CLO tages i brug til re-design af postconsumer beklædning. Som afsæt til designfor circularity introduceres og afprøves alternative løsninger til design af form, funktion og detaljer der fremmer
produktets muligheder for at indgå i fiber-til-fiber genanvendelse.
Der lægges stor vægt på den kreative designproces, på praksis og på at den studerende afprøver og undersøger teknikker og metoder for at udforske cirkulært design. Som en del af modulet arbejdes der med Design Thinking som ramme for design- og udviklingsprocessen. Her bruges field research og sociologisk metode som værktøjer til at forstå brugerens behov. Brugerens behov samt bæredygtig trend research og analyse er afsættet til udarbejdelse af
cirkulært beklædningsdesign i den afsluttende selvformulerede opgave. Den cirkulære værdikæde introduceres ved eksterne ekspertoplæg, læsning af pensum, evt. dagsekskursioner og fagoplæg i undervisningen.Skal have viden om designprocesser og designmetoder i praksis i relation til bæredygtighed.
Færdigheder
Skal kunne forstå grundlæggende principper inden for design- og produktudvikling af
beklædningsprodukter.
Skal have viden om brancherelateret bæredygtig materialeinnovation.
Skal have viden om brancherelateret innovation og anvendelse af teknologi til udvikling og fremstilling af designprodukter.Skal kunne anvende designmetoder til løsning af specifikke problemstillinger i design- og
Kompetencer
produktudviklingsprocessen.
Skal kunne vælge og vurdere materialeanvendelse til designprodukter i forhold til form, funktion og bæredygtighed.
Skal kunne håndtere grundlæggende metoder i design -og produktudvikling af beklædningsprodukter.Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designresearch, samt anvende empiri i udviklingen af bæredygtige løsninger af brancherelevante problemstillinger.
Skal kunne udvikle og udføre bæredygtige design- og produktløsninger.
Skal kunne udvælge og anvende relevante metoder i design- og produktudvikling
af beklædningsprodukter
Skal kunne tilegne sig ny viden om materialer, samt udvælge materialer til bæredygtige designprodukter.
Skal kunne udvælge og anvende relevante teknologier og metoder i udviklingen af lettere designprodukter i 2D og 3D.
Skal kunne formidle designprodukter vha. produktionsdokumentation til interne og eksterne samarbejdspartnere vha. brancherelevante digitale platforme.
Skal kunne argumentere for bæredygtige designløsninger/produkter til interne og eksterne samarbejdspartnere og brugere. - Undervisningsform
Der lægges stor vægt på praksis, samt at den studerende arbejder eksperimenterende og bruger den indsamlede empiri aktivt gennem hele processen
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesBaseret på læringsmålene og udarbejdet projekt/produktPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed15 minutter til præsentation
10 minutter till sprøgsmål
10 minutter til votering og feedbackBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Circular Design modtager du 122 timers undervisning, hvilket svarer til 162 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.