Copenhagen School of Design and Technology

da

Circular Design

2024/2025
Specialeretning: Sustainable Fashion Tech (Design)
Engelsk titel
Circular Design
Uddannelse
Designteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
10 uger
Ects
15
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3276412 / 4501-10677 / 4501-10659
Fag- /modulansvarlig
Berit Konstante Nissen
Charlotte Winther
  • Formål og læringsmål

    Modulets struktur er bygget op omkring forskellige designmetoder og teknikker til cirkulært design. På valgfaget kombineres tekniske, kreative og æstetiske færdigheder. Der introduceres til et antal udvalgte metoder og teknikker, som danner grundlag for en afsluttende selvformuleret opgave.
    Produktet er i fokus når der arbejdes med nye formgivningsteknikker samt designmetoder. Alle teknikker og metoder afprøves i praksis på flere af KEA’s labs. Der er stort fokus på udarbejdelse af teknikprøver, syprøver, formeksperimenter og udarbejdelse af protostyles.
    Til designmetoden upcycling introduceres der til digitalt tekstilprint og screen print, forskellige mending metoder samt nye formgivningsmetoder. Materialerne der arbejdes med, er post consumer tekstiler. Flere formgivningsmetoder samt brug af CLO tages i brug til re-design af postconsumer beklædning. Som afsæt til designfor circularity introduceres og afprøves alternative løsninger til design af form, funktion og detaljer der fremmer
    produktets muligheder for at indgå i fiber-til-fiber genanvendelse.
    Der lægges stor vægt på den kreative designproces, på praksis og på at den studerende afprøver og undersøger teknikker og metoder for at udforske cirkulært design. Som en del af modulet arbejdes der med Design Thinking som ramme for design- og udviklingsprocessen. Her bruges field research og sociologisk metode som værktøjer til at forstå brugerens behov. Brugerens behov samt bæredygtig trend research og analyse er afsættet til udarbejdelse af
    cirkulært beklædningsdesign i den afsluttende selvformulerede opgave. Den cirkulære værdikæde introduceres ved eksterne ekspertoplæg, læsning af pensum, evt. dagsekskursioner og fagoplæg i undervisningen.

    Viden

    Skal have viden om designprocesser og designmetoder i praksis i relation til bæredygtighed.
    Skal kunne forstå grundlæggende principper inden for design- og produktudvikling af
    beklædningsprodukter.
    Skal have viden om brancherelateret bæredygtig materialeinnovation.
    Skal have viden om brancherelateret innovation og anvendelse af teknologi til udvikling og fremstilling af designprodukter.

    Færdigheder

    Skal kunne anvende designmetoder til løsning af specifikke problemstillinger i design- og
    produktudviklingsprocessen.
    Skal kunne vælge og vurdere materialeanvendelse til designprodukter i forhold til form, funktion og bæredygtighed.
    Skal kunne håndtere grundlæggende metoder i design -og produktudvikling af beklædningsprodukter.

    Kompetencer

    Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designresearch, samt anvende empiri i udviklingen af bæredygtige løsninger af brancherelevante problemstillinger.
    Skal kunne udvikle og udføre bæredygtige design- og produktløsninger.
    Skal kunne udvælge og anvende relevante metoder i design- og produktudvikling
    af beklædningsprodukter
    Skal kunne tilegne sig ny viden om materialer, samt udvælge materialer til bæredygtige designprodukter.
    Skal kunne udvælge og anvende relevante teknologier og metoder i udviklingen af lettere designprodukter i 2D og 3D.
    Skal kunne formidle designprodukter vha. produktionsdokumentation til interne og eksterne samarbejdspartnere vha. brancherelevante digitale platforme.
    Skal kunne argumentere for bæredygtige designløsninger/produkter til interne og eksterne samarbejdspartnere og brugere.

  • Undervisningsform
    Der lægges stor vægt på praksis, samt at den studerende arbejder eksperimenterende og bruger den indsamlede empiri aktivt gennem hele processen
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Baseret på læringsmålene og udarbejdet projekt/produkt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    15 minutter til præsentation
    10 minutter till sprøgsmål
    10 minutter til votering og feedback
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
122
timers undervisning
289
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Circular Design modtager du 122 timers undervisning, hvilket svarer til 162 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.