Afsluttende projekt (EN)
2022/2023- Formål og læringsmål
Det afsluttende projekt omfatter alle kerneområder. Den studerende skal i sit afsluttende projekt dokumentere forståelse for praksis og centralt anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling.
Problemstillingen, der skal være central for professionen som designteknolog, formuleres af den studerende, med en offentlig eller privat virksomhed som omdrejningspunkt. KEA Design godkender problemstillingen. Projektet munder ud i en rapport og eventuelt et produkt.
Det afsluttende projekt skal, sammen med de øvrige prøver, dokumentere at uddannelsens afgangsniveau er opnået.
Den studerende skal kunne begrunde sit valg af problemstilling. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende - eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed.
Uddannelseschefen kan dispensere fra dette, ved eksempelvis udarbejdelse af iværksætterprojekter, start af egen virksomhed eller lignende.
Den studerende er selv ansvarlig for at finde en virksomhed at samarbejde med. Problemstillingen til opgaven skal godkendes af vejlederen inden projektperiodens start, og den studerendes specialeforløb skal indgå.
Problemformuleringen godkendes senest ved første vejledning.
Afsluttende projektet skal resultere i en skriftlig rapport samt en mundtlig fremlæggelse med evt. tilhørende produkter.
Prøven kan først finde sted efter, at prøve i praktik og uddannelsens øvrige prøver er bestået. - Undervisningsform
Du modtager vejledning fra din projektvejleder
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravOmfanget af det afsluttende projekt skal være mellem minimum 48.000 maksimum 60.000 (inkl. Mellemrum), eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og evt. bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskHjælpemidler der må medbringesSom udgangspunkt er alle hjælpemidler tilladt. Eventuelle regler for indskrænkning af brug af hjælpemidler, vil fremgå af beskrivelsen af den enkelte prøve.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelsen sker overordnet på grundlag af de generelle krav til det afsluttende projekt samt evt. krav i den udleverede prøveramme. Bedømmelsen består af:
Vurdering af det afleverede materiale (60 %) der sker på baggrund af:
• sammenhæng mellem problemformulering/arbejdsgrundlag og opgavens/produktets udformning
• begrundelse for de valgte løsninger
• relevans af anvendt teori og metode i forhold til studiets fagområder
• opgavens/produktets helhedsindtryk
• layout, kommunikation og formidlingsevne
Vurdering af den mundtlige præsentation (40 %) der sker på baggrund af:
• disponering og formidling
• strukturering og tydeliggørelse af de valgte løsninger
• evne til at besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor studiets fagområder.Stave- og formuleringsevnerStave- og formuleringsevne indgår i det afsluttende projekt. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen, dog vægtes det faglige indhold tungest.
Studerende, der kan dokumentere en relevant specifik funktionsnedsættelse, kan søge om dispensation fra kravet om, at stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen. Ansøgningen sendes til uddannelsen og stiles til lederen for uddannelsen senest 4 uger før prøvens afvikling.
I forbindelse med den afsluttende opgave vil du eller din gruppe modtage 2 timers vejledning af din vejleder.
Resten af tiden svarende til 409 timer bruges på afsluttende opgavearbejde. Du har selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på opgaveskrivning, forberedelse til eksamen mv.
Afsluttende projekt vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamle empiri, læsning, skrive, virksomhedssamarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.