Københavns Erhvervsakademi

en

Lektionsplan

Statik, styrke- og materialelære del 1 og 2 (DA)

STATIK (1/5). Kræfter og momenter (1/2)

Mål

Den studerende opnår viden om (Første af to sammenhængende moduler): 

  • Forskellige belastningstyper på konstruktioner.
  • Hvad en kraft og et moment er.
  • Tyngdekraft. 
  • Newtons 3 love. 
  • Aktioner og reaktioner. 
  • Opløsning af kræfter (vha. simpel trigonometri).

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Definere og bestemme kræfter/belastninger på en konstruktion. 
  • Definere og bestemme momenter på en konstruktion.
  • Identificere ensfordelte belastinger på en konstruktion. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Overføre tilegnet viden og færdigheder til dimensionering af diverse  fysiske produkter, som anvendes i forbindelse med udvikling af produkter. 

Tema

Definition af kræfter og momenter

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2018): Statics & Strength of Materials, Chapter 1

STATIK (2/5). Kræfter og momenter (2/2)

Mål

Samme som ovenstående. 

Tema

Samme som ovenstående. 

Litteratur

Samme som ovenstående. 

STATIK (3/5). Understøtningstyper og ligevægtsbetingelser

Mål

Den studerende opnår viden om

  • Understøtningstyper: simple understøtninger og indespændinger. 
  • Sammenhængen mellem belastninger på en fysisk konstruktion og opstillinger af beregningsmodeller for den belastede konstruktion. 
  • Opstilling af ligevægtsligninger. Dvs. en forståelse af kræfter og momenters ligevægt på en konstruktion i statisk  balance. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Opstille beregningsmodeller og frigjorte konstruktioner for simple bjælkekonstruktioner.
  • Beregne reaktionskræfter og -momenter i understøtninger.  
  • Skelne mellem punktlast og ensfordelt last. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Overføre tilegnet viden og færdigheder til dimensionering af diverse  fysiske produkter, som anvendes i forbindelse med udvikling af produkter. 

Tema

Understøtningstyper (Simple understøtninger og indespændinger). 

Ligevægtsligninger.

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2018): Statics & Strength of Materials, Chapter 1.

STATIK (4/5). Snitkræfter, Q- og M-kurver (1/2)

Mål

Den studerende opnår viden om (Første af to sammenhængende moduler)

  • Hvordan snitkræfter bestemmes i ligevægtskonstruktioner. 
  • Q- og M-kurver. 
  • Forskellen mellem forskydningskræfter og normalkræfter, og bøjningsmoment og ensfordelt belastning. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Opstille Q- og M-kurver for simple bjælkekonstruktioner.

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Overføre tilegnet viden og færdigheder til dimensionering af diverse  fysiske produkter, som anvendes i forbindelse med udvikling af produkter. 

Tema

Snitkræfter (kræfter inde i konstruktion). 

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2018): Statics & Strength of Materials, Chapter 1.

STATIK (5/5). Snitkræfter, Q- og M-kurver (2/2)

Mål

Samme som ovenstående. 

Tema

Samme som ovenstående. 

Litteratur

Samme som ovenstående. 

Styrkelære (1/5). Tværsnitskonstanter (1/2)

Mål

Den studerende opnår viden om (samlet overblik for to moduler: 1/2)

  • Tværsnitskonstanter, som anvendes ifm. beregning af spændinger i konstruktioner. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Beregne areal, tyngdepunkt, inertimoment og modstandsmoment for simple tværsnit (dvs. tværsnit som kan konstrueres ud fra rette liner og cirkelbuer). 
  • Forstår hvordan et 3D-moduleringsprogram kan anvendes til at beregne både simple og mere komplicerede tværsnit. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Overføre tilegnet viden og færdigheder til dimensionering af diverse  fysiske produkter, som anvendes i forbindelse med udvikling af produkter. 

Tema

Tværsnitskonstanter (1/2). 

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2018): Statics & Strength of Materials, Chapter 2.

STYRKELÆRE (2/5). TVÆRSNITSKONSTANTER (2/2)

Mål

Den studerende opnår viden om (samlet overblik for to moduler: 2/2)

  • Tværsnitskonstanter, som anvendes ifm. beregning af spændinger i konstruktioner. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Beregne areal, tyngdepunkt, inertimoment og modstandsmoment for simple tværsnit (dvs. tværsnit som kan konstrueres ud fra rette liner og cirkelbuer). 
  • Forstår hvordan et 3D-moduleringsprogram kan anvendes til at beregne både simple og mere komplicerede tværsnit. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Overføre tilegnet viden og færdigheder til dimensionering af diverse  fysiske produkter, som anvendes i forbindelse med udvikling af produkter. 

Tema

Tværsnitskonstanter (2/2). 

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2018): Statics & Strength of Materials, Chapter 2.

STYRKELÆRE (3/5). SPÆNDINGER OG DIMENSIONERING (1/3)

Mål

Den studerende opnår viden om (samlet overblik over tre moduler: 1/3)

  • Hvordan spændinger og forskellige spændingstyper defineres.  
  • Forskellen mellem forskellige spændingertyper. Herunder forskellen mellem:
    • Normal- og tangentialspændinger. 
    • Træk-/trykspændinger og bøjningsspændinger. 
    • Forskydnings- og torsionsspændinger. 
    • De forskellige spændingtypers betydning ifm. dimensionering af fysiske produkter. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Beregne forskellige spændingstyper - og sammensætte disse til forskellige sammensatte spændingertyper. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Overføre tilegnet viden og færdigheder til dimensionering af diverse  fysiske produkter, som anvendes i forbindelse med udvikling af produkter. 

Tema

Spændinger generelt (1/3).

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2018): Statics & Strength of Materials, Chapter 3.

STYRKELÆRE (4/5). SPÆNDINGER OG DIMENSIONERING (2/3)

Mål

Den studerende opnår viden om (samlet overblik over tre moduler: 2/3)

  • Se ovenstående. 

Tema

Spændinger generelt (2/3).

Litteratur

Se ovenstående. 

STYRKELÆRE (5/5). SPÆNDINGER OG DIMENSIONERING (3/3)

Mål

Den studerende opnår viden om (samlet overblik over tre moduler: 3/3)

  • Se ovenstående. 

Tema

Spændinger generelt (3/3).

Litteratur

Se ovenstående. 

INTRODUKTION TIL MATERIALELÆRE OG CES (1/3)

Mål

Den studerende opnår viden om:

  • Materialeklasserne (metaller, polymerer og keramer)
  • Elastisk og plastisk opførsel af materialer.
  • Materialedatabaseprogrammet CES Edupac.
  • Materialer opdeling i familie efter deres fælles egenskaber.

Den studerende kan efter dette forløb:

  • Definere materialeklasserne (metaller, polymerer og keramer)
  • Differentiere mellem elastisk og plastisk opførsel af materiale.
  • Differentiere mellem forskellige materialer familie.
  • Arbejde med Materialedatabaseprogrammet CES Edupac.
  • Forstå hvordan materialer er forskellige og hvad deres forskellighed betyder for deres mekaniske egenskaber og deres anvendelse.

Tema

Materialevalg - Introduktion

Litteratur

Note på Fronter

MATERIALEEGENSKABER (2/3)

Mål

Den studerende opnår viden om:

Materialer mekaniske egenskaber.

  • Styrke.
  • Modulus.
  • Elasticitet.
  • plasticitet.
  • Duktilitet.
  • Brudsejhed
  • Hårdhed.
  • Udmattelse

Materialer termiske egenskaber.

Bindingstyper for forskellige materialeklasser.

Krystaltyper, enhedsceller og krystalgitre i materialer.

Den studerende kan efter dette forløb:

  • Forstå materialets evner og begrænsninger.
  • Lær at læse, forstå og forklare materialets adfærd fra diagrammer.
  • Spænding -tøjning (Strain-Stress) diagram, udbyttestyrke / belastningsdiagram,
  • Forstå elastikken / plastikforlængelsen og arbejdet med plastisk deformation.
  • Beskrive bindingstyper for forskellige materialeklasser
  • Genkende krystaltyper, enhedsceller og krystalgitre i materialer.

Tema

Materialeegenskaber

Litteratur

Note på Fronter

MATERIALEVALG VED CES OG MATERIALE-LAB (3/3)

Mål

Den studerende opnår viden om:

  • Materialevalgsoftware CES Edupack.
  • Udvælgelse af passende materialer til produkter baseret på deres egenskaber ved hjælp af CES.
  • Test af materialer og definere deres egenskaber i materiale lab.

Den studerende kan efter dette forløb:

  • Bruge CES database til at vælge materialer samt anvendelse af et materialeindeks.
  • Lære metoderne til at vælge de mest egnede materialer til en given applikation og at opfylde de givne krav og krav til et bestemt komponent ved hjælp af en materialedatabase CES Edupac.
  • Skelne mellem forskellige materialer familie.
  • Udføre forskellige materiale prøver for at definere materialet mekaniske egenskaber.

Tema

Materialevalg metoder

Litteratur

Note på Fronter

Teamsamarbejde (1pA og 1pB)

Mål

Indtast mål

Tema

Dette modul omhandlede definition af et team og hvordan vi kan professionelle metoder
til at bestemme relevante rolle for hvert teammedlem. Vi berører desuden
kommunikation, konflikter, organisation og regler til at etablere og vedligeholde et team.
Teori, praktiske øvelser og jeres egne erfaringer bliver anvendt til at belyse emnet.

Litteratur

Hansen, K., Heide, A. and Riis, M. ed., (2001). Kapitel 9: Gruppeadfærd. In: Projektledelse, organisation og logistik, 1st ed. Viborg: Henning Persson, pp.329 - 347.

Kousholt, B. ed., (2015). Styring af kommunikation. In: Projektledelse - Teori og praksis, 6th ed. Praxis, pp.294 - 412.

Mindtools.com. (2017). Belbin's Team Roles: How Understanding Team Roles Can Improve Team Performance. [online] Available at: https://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_83.htm [Accessed 20 Aug. 2017].