Systematisk produktudvikling
2022/2023- Formål og læringsmål
Case 1 med undertitlen Systematisk produktudvikling er en opgave, der dækker 3 kerneområder fra PRT -pensum; Produktudvikling (PD), konstruktion (CON) og materialer og masseproduktion (MMP).
Viden
Introduktion
Ifølge et EU -direktiv fra 2018 bliver det obligatorisk at genbruge 60% af vores husholdningsaffald inden 2030. [1] Fra 1. juli 2021 gælder nye regler for sortering af affald i alle landets kommuner. Alle skal sortere 9 typer affald, fx mad, madbeholdere og plast. Senere stiger tallet til 10, når tekstiler også skal sorteres. [2]
De kommende regler for genbrug af husholdningsaffald vil have stor indflydelse på alle borgere i Danmark, der især i Københavns Kommune med en høj befolkningstæthed allerede oplever tilbagevendende frustrationer på grund af begrænset boligareal.
Samlet set kræver implementeringen af initiativet en løsning, som i første omgang kræver en markedsundersøgelse, der definerer en målgruppe. Dataindsamlingen er rettet mod slutbrugeren og har som sådan fokus sat på at bestemme behov og nøglefunktioner til udvikling af et nyt fysisk produkt.
I løsningen, som i dette tilfælde er ikke-edb (ingen CAD), skal der monteres en samling/monteringsenhed til manuel spændingsberegning.
[1] https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-11-2018-INIT/da/pdf
[2] https://mst.dk/affald-jord/affald/indsamleruddannelsen/affaldsregulering/affaldsbekendtgoerelsen/Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
Færdigheder
• Systematisk udvikling af produkter, processer og services
• Idegenerering
• Behovsanalyse
• Markeds- og forretningsforståelse, herunder metoder til videnindsamling og databehandling
• Æstetik og design
• Visualisering
• Problemformulering og kravspecifikation
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
• Statik og styrkelære
• Dimensionering af konstruktioner
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Fysiske egenskaber og egnede fremstillingsprocesser for:
• Metaller, særligt stål og aluminium
• Plast, elastomerer og kompositter
• Træ
• Keramer
• Nye materialerDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
• Skitsere produktet og processen
• Udarbejde funktionsanalyse
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• Inddrage viden om marked og behov
• Inddrage interessent- og brugerperspektiv
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• Opstille og udvælge idéer udtrykt gennem konceptforslag
• Formidle faglige resultater af eget arbejde
Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
• Foretage overslagberegninger på statisk bestemte konstruktioner
• Identificere de forskellige spændingsformer der opstår i en belastet konstruktion
Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Anvende databaser/opslagsværker til fremskaffelse af data omkring materialer herunder
• Fysiske egenskaber
• Fremstillingsprocesser
• Miljø/bæredygtighed
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• Vælge materialer ud fra materialeegenskaber og designkrav
• Udpege, vurdere og anbefale egnede fremstillingsprocesser - Undervisningsform
Casearbejde og gruppearbejde
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDer afleveres et skriftligt produkt, som forsvares mundtligt til eksamen.FormkravRapporten skal opfylde følgende kriterier:
Maks. 10 faktiske sider (A4), tekst og grafik lige repræsenteret, dvs. max 5 skrevne sider x 2400 = 12.000 tegn inkl. mellemrum
Mindst halvdelen af rapporten skal bestå af grafiske illustrationer, såsom tabeller, diagrammer, skitser, tegninger, grafer, beregninger og billeder.
Brug en let læselig skrifttype i størrelse 12
Overskridelse af rapportens omfang (se ovenfor) kan påvirke karakteren. Hvis forskellen er betydelig - dvs. mere end 25% - så overholdes formelle krav ikke, og det kan resultere i en afvisning af projektet.
Bemærk, at projekterne kontrolleres for plagiatindhold. Plagieret indhold omfatter også genbrug af mere end én sætning fra dine tidligere projekter, medmindre kilden er klart angivet.
Aflevere
Upload en rapport på 10 sider (pdf -fil) i WISEflow
Præsenter en kvantificeret arbejdsdeling af arbejdsbyrden på det sidste dias i gruppepræsentationenIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-6 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedEksamen er baseret på en mundtlig gruppepræsentation på 10 minutter.
I præsentationen forventer vi at se en visuelt sammenhængende og veldokumenteret præsentation, der formidler gruppens beslutningsproces, der dokumenterer relevante aspekter fra udviklingsprocessen, det systematiske valg af materialer samt statikker og styrkeberegninger af kritiske punkter i din konstruktion.
Den mundtlige plenarforsamling efterfølges af en individuel undersøgelse på 15 minutter. I denne tidsramme er spørgsmålstegn, afstemning og en kort feedback inkluderet.
Karakterer vil blive givet på WISEflow.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDin rapport - og præsentation - bør indeholde følgende emner:
Produktudvikling
Formål.
Problemformulering.
Dataindsamling - herunder brugerobservation.
Behovsanalyse og nøgleindsigt.
Personas og moodboards, der giver en kontekstuel forståelse af løsningen.
Funktionel analyse baseret på brugernes behov.
PDS med specifikationer for krav og ønsker, der definerer løsningsrummet.
Højdepunkter i idéprocessen i form af perspektivtegninger og forklarende detaljeringsbeskrivelser.
En MMI -analyse baseret på interaktionen mellem brugeren og produktet.
Systematisk udvælgelse af det endelige koncept bestående af koncept screening, kriterie vægtning og koncept scoring.
2 fysiske konceptmodeller, som du validerer med brugeren ved at få feedback til konceptvalget.
Konstruktion
At vælge en "simpel" del, der påvirkes af forskellige belastninger.
Etablering af et gratis kropsdiagram (FBD) for et eller flere udvalgte emner.
Tegninger af Q- og M-diagrammer for de valgte elementer.
Beregninger af tværsnitsforhold på udvalgte elementer.
Beregninger af spændinger i udvalgte nedskæringer.
Materialer (og fremstillingsprocesser)
Kommenter og forklar dit materialevalg ved hjælp af materialedatabaseprogram CES, om en overvejelse af forskellige materialegenskaber.
Kommenter og forklar din materialevalgsproces ud fra et materielt synspunkt.Syge-/omprøveHvis en gruppe ikke afleverer til eksamensflowet, afholdes reeksamen som gruppeeksamen for alle gruppens medlemmer.
Hvis et enkelt medlem af en gruppe ikke består prøven eller ikke møder op til eksamen uanset årsag, skal vedkommende til en individuel reeksamen, indledende med en præsentation af det oprindelige gruppeprojekt, efterfulgt af en individuel eksamination.
Hvis flere medlemmer af en gruppe ikke består en gruppeeksamen, afholdes reeksamen som gruppeeksamen for disse.
Enkelte medlemmer eller grupper, som skal til eksamen i et allerede afleveret projekt har mulighed for at lave et supplement til projektet på maksimalt 10 sider inden re-eksamen.
På faget Systematisk produktudvikling modtager du 119 timers undervisning, hvilket svarer til 158 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.