Case 2 - Systematisk produktudvikling
Case 2 - Systematisk produktudvikling
2024/2025- Formål og læringsmål
Case 2 med undertitlen Systematisk produktudvikling er en opgave, der dækker 3 kerneområder fra PRT -pensum; Produktudvikling (PD), konstruktion (CON) og materialer og masseproduktion (MMP).
Viden
Introduktion
Ifølge et EU -direktiv fra 2018 bliver det obligatorisk at genbruge 60% af vores husholdningsaffald inden 2030. [1] Fra 1. juli 2021 gælder nye regler for sortering af affald i alle landets kommuner. Alle skal sortere 9 typer affald, fx mad, madbeholdere og plast. Senere stiger tallet til 10, når tekstiler også skal sorteres. [2]
De kommende regler for genbrug af husholdningsaffald vil have stor indflydelse på alle borgere i Danmark, der især i Københavns Kommune med en høj befolkningstæthed allerede oplever tilbagevendende frustrationer på grund af begrænset boligareal.
Samlet set kræver implementeringen af initiativet en løsning, som i første omgang kræver en markedsundersøgelse, der definerer en målgruppe. Dataindsamlingen er rettet mod slutbrugeren og har som sådan fokus sat på at bestemme behov og nøglefunktioner til udvikling af et nyt fysisk produkt.
I løsningen, som i dette tilfælde er ikke-edb (ingen CAD), skal der monteres en samling/monteringsenhed til manuel spændingsberegning.
[1] https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-11-2018-INIT/da/pdf
[2] https://mst.dk/affald-jord/affald/indsamleruddannelsen/affaldsregulering/affaldsbekendtgoerelsen/Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
Færdigheder
• Systematisk udvikling af produkter, processer og services
• Idegenerering
• Behovsanalyse
• Markeds- og forretningsforståelse, herunder metoder til videnindsamling og databehandling
• Æstetik og design
• Visualisering
• Problemformulering og kravspecifikation
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
• Statik og styrkelære
• Dimensionering af konstruktioner
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Fysiske egenskaber og egnede fremstillingsprocesser for:
• Metaller, særligt stål og aluminium
• Plast, elastomerer og kompositter
• Træ
• Keramer
• Nye materialerDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
• Skitsere produktet og processen
• Udarbejde funktionsanalyse
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• Inddrage viden om marked og behov
• Inddrage interessent- og brugerperspektiv
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• Opstille og udvælge idéer udtrykt gennem konceptforslag
• Formidle faglige resultater af eget arbejde
Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
• Foretage overslagberegninger på statisk bestemte konstruktioner
• Identificere de forskellige spændingsformer der opstår i en belastet konstruktion
Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Anvende databaser/opslagsværker til fremskaffelse af data omkring materialer herunder
• Fysiske egenskaber
• Fremstillingsprocesser
• Miljø/bæredygtighed
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• Vælge materialer ud fra materialeegenskaber og designkrav
• Udpege, vurdere og anbefale egnede fremstillingsprocesser - Undervisningsform
- Prøve
På faget Case 2 - Systematisk produktudvikling modtager du 120 timers undervisning, hvilket svarer til 160 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.