Lektionsplan
Produktudvikling 1 (DA)
Problemstilling og problemformulering.
Mål
Den studerende opnår viden om
- Hvordan projektararbejde dokumenteres i en projektrapport. Herunder:
- Hvordan en given problemstilling og en problemformulering indgår i projektarbejdet og projektrapporten.
- Hvordan der kan udformes produktspecifikationer (dvs. en PDS: Product Deisgn Specification) baseret på et forudgående valideret grundlag.
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- Dokumentere og formidle produktudviklingsprocessen i skriftlig form og tale.
Den studerende kan efter fagforløbet:
- Overføre tilegnet viden og færdigheder til et tværfagligt og gruppebaseret projektarbejde.
Tema
Projektarbejde: Guidelines ifm. at udforme en projektrapport.
Litteratur
Brugerforståelse og behovsanalyse
Mål
Den studerende opnår viden om:
- brugerbehov - herunder kvalitativ dataindsamling
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- omsætte brugerudsagn til primære og sekundære behov
- udarbejde en behovsanalyse med afsæt i et affinity-diagram
Den studerende kan:
- inddrage brugerperspektivet i sit projekt
- tilegne sig ny viden inden for området produktudvikling.
- tage velbegrundede beslutninger
Tema
Dette modul omhandler brugerens rolle i produktudviklingsprocessen. Gennem kvalitativ og kvantiativ research opnår den studerende indsigt i brugernes behov inden for et specifikt område og de problemstillinger, der er forbundet hermed.
Litteratur
Karl Ulrich & Steven D. Eppinger (2011): Product Design and Development, pp. 73-88.
ISBN-13: 978-0071086950
Milton, Alex and Paul Rodgers (2013): Research Methods for Product Design.
ISBN-13: 9781780673028
Milton, Alex and Paul Rodgers (2011): Product Design
ISBN-13: 9781856697514
Dataindsamling
Mål
Den studerene opnår viden om
• kvantitativ data og observationer
Den studerende kan
• indsamle, analysere, vurdere og konkludere på de indsamlede data og præsentere det
Den studerende kan efter fagforløbet
• anvende kvantitativ data og observationer som en metode til at indsamle data i forskellige sammenhænge og situationer
Tema
Observationer, kvantitativ data og præsentation af dette
Litteratur
1. https://innovationenglish.sites.ku.dk/metode/observation/
2. Observation Guide
Personas, scenario writing og storyboard
Mål
Den studerende opnår viden om:
- brugen af personas i produktudviklingsprocessen
Den studerende kan:
- opbygge en data-baseret persona og forstår formålet med metoden
- illustrere og understrege brugerens mål for og med brugen af et givent produkt gennem persona-drevet scenario writing og storyboarding
Den studerende kan:
- inddrage brugerperspektivet i sit projekt
- tage velbegrundede beslutninger, som har afsæt i brugerens problemstilling
Tema
Den studerende præsenteres og introduceres i dette modul for begrebet persona. På baggrund af gruppens research opbygges en primær og eventuelt sekundær persona til videre anvendelse i case-arbejdet. Desuden berøres metoderne scenario writing og storyboard.
Litteratur
Forberedelse:
Medbring data/empiriske undersøgelser fra bruger(gruppe) til undervisningen.
Litteratur:
Nielsen, Lene (2011): Persona – brugerfokuseret design.
ISBN-13: 9788779345034
Funktionsanalyse
Mål
Den studerende opnår viden om:
- funktionsanalyse (herunder funktionsgrænse, primær og sekundær funktion)
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- udarbejde en funktionsanalyse
- lave funktionsskitser
Den studerende kan:
- overføre tilegnet viden til projekt
- kan tage velbegrundede beslutninger
Tema
Dette modul omhandler funktionsanalyse baseret på brugerbehov og produktsammenligning. Yderligere udfoldes, hvordan funktionsanalysen kan bruges til at skrive specfikationer og udforskning af forskellige funktionsideer.
Litteratur
Cross, N. (2000). Engineering design methods: strategies for product design. 3rd ed. Chichester: Wiley, pp.93-104.
Markertegning
Mål
Den studerende har kendskab til:
- visualiseringsmetoder
- fordele og ulemper ved analogt og digitalt tegningsarbejde
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- illustrere/kommunikere sine idéer vha. markertegning
Den studerende kan:
- tilegne sig ny viden inden for området produktudvikling.
- tage velbegrundede beslutninger
Tema
Modulet sætter fokus på farver, gråtoner og højlys samt lys- og skyggeforhold. Markertegning som kommunikationsmedie kan anvendes som et effektivt alternativ til CAD-renderinger.
Litteratur
Forberedelse:
Til modulet kan den studerende med fordel anskaffe sig:
- Marker block A3 or A4 (70 grams).
- 3 gråskala markers – en lys, en medium og en mørk (kolde eller varme toner er valgfrit - forslag: C2, C4 and C6).
- 3 farve-markers (samme farve, men i forskellige toner).
- En hvid blyant og nogle farveblyanter i samme farve som de farvede markers.
- En almindelig blyant, en lineal og et viskelæder.
Billige markers i fx Flying Tiger/Originale hos Stelling eller Tutein & Koch.
Litteratur:
Henry, Kevin (2012): Drawing for product designers
ISBN-13: 9781856697439
Robertson, Scott (2013): How to draw
ISBN13: 9781933492735
Idégenerering
Mål
Den studerende har kendskab til:
- kreative metoder til idegenerering
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- anvende diverse idégenereringsmetoder
- gruppere idéer under konceptuelle løsningsmodeller
Den studerende kan:
- tilegne sig ny viden inden for området produktudvikling.
- tage velbegrundede beslutninger
Tema
Temaet for modulet er idéskabelsesprocesser og -metoder. Den studerende får inspiration til, hvordan man kan arbejde med idégenerering og skal desuden tilegne sig forståelse for forskellen på begreberne idé og koncept.
Litteratur
Skitsering
Mål
Den studerende har kendskab til:
- visualiseringsmetoder
- grundlæggende principper for perspektivtegning
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- illustrere og kommunikere sine idéer vha. håndskitser
Den studerende kan:
- tilegne sig ny viden inden for området produktudvikling.
- tage velbegrundede beslutninger
Tema
Modulet omhandler introduktion til diverse skitseteknikker og giver den studerende en grundlæggende forståelse for frihåndstegning - herunder et-, to- og trepuntktsperspektiv samt forsvindingspunkt.
Litteratur
Forberedelse:
Til modulet kan den studerende med fordel anskaffe sig en sort BIC pen, blyant, viskelæder samt en lineal (20 cm), som fås i stort set alle kontorforsyninger.
Litteratur:
Henry, Kevin (2012): Drawing for product designers
ISBN-13: 9781856697439
Robertson, Scott (2013): How to draw
ISBN13: 9781933492735
Konceptvalg
Mål
Den studerende opnår viden om:
- forskellige metoder til konceptvalg.
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- forklare og vælge koncepter/ ideer baseret på konceptscreening, vægtning af kriterier og konceptscoring.
- argumentere for fordele og ulemper ved forskellige konceptudviklingsmetoder.
Den studerende kan:
- overføre tilegnet viden til projekt.
Tema
Dette modul omhandler forskellige systematiske tilgange til konceptvalg, herunder: Parvis sammenligning (kriteriefaktorer), Pughs matrix (evaluering med brug af referencekoncept (0,+,-)) and beslutningsmatrix.
Litteratur
Milton, A. and Rodgers, P. (2011). Product Design. Laurence King, pp.105-106
Gray, D. (2017). Cost Benefit – Gamestorming. [online] Gamestorming.com. Available at: http://gamestorming.com/core-games/cost-benefit/ [Accessed 31 Aug. 2017].
Gray, D. (2017). How-Now-Wow Matrix – Gamestorming. [online] Gamestorming.com. Available at: http://gamestorming.com/games-for-decision-making/how-now-wow-matrix/ [Accessed 31 Aug. 2017].
Gray, D. (2017). Dot Voting – Gamestorming. [online] Gamestorming.com. Available at: http://gamestorming.com/dot-voting/
Konceptmodeller og Menneske-Maskinesamspil (MMI)
Mål
Den studerende har kendskab til:
proportionering, ergonomi og kommunikation i fysiske produkter
brugen af konceptmodeller i produktudviklingsprocessen
- forskellige typer af modelarbejde og i hvilke faser de anvendes
- begrebet MMI (Man Machine Interface)
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- bygge konceptmodeller med henblik på validering af det udvalgte løsningskoncept
- afkode grænseflader på fysiske objekter
- sætte begrebet MMI (Man Machine Interface) i relation til udformningen af et produkt med henblik på at indlejre kommunikation og ergonomi som en integreret del af løsningen.
Den studerende kan:
- tilegne sig ny viden inden for området produktudvikling.
- tage velbegrundede beslutninger
Tema
Omdrejningspunkt for modulet er 3D-modellering med henblik på konceptvalidering. Den studerende får desuden indsigt i og forståelse for grænsefladen på fysiske objekter.
Litteratur
Hallgrimsson, Bjarki (2012): Prototyping and Modelmaking for Product Design, Chapter 1-3, 8, 16.
ISBN-13: 9781856698764
Savoia, Alberto: “The Pretotyping manifesto”:
https://www.youtube.com/watch?v=t4AqxNekecY&t=1160s
Buur, Jacob & Jesper Windum (2002): MMS Design - Menneske-Maskin Samspil
ISBN: 87-87385-33-3