Materialer og fremstillingsprocesser (DA)
2019/2020- Formål
Fagelementet omhandler forudsætningerne for kvalificeret valg af materialer og fremstillingsprocesser ud fra faglige og tværfaglige parametre.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• fysiske egenskaber og egnede fremstillingsprocesser for:
o metaller, særligt stål og aluminium
o plast, elastomerer og kompositter
o træ
o keramer
o nye materialer
• overfladebehandling og varmebehandling af diverse materialer
• sammenføjningsteknologier
• bearbejdningsprocesser
• materialevalg i et bæredygtigt perspektiv
• materialeprøvning
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
• materialeegenskaber og deres betydning i en produktudviklingsproces
• fremstillingsprocesser og deres betydning for kvalitet og pris for det endelige produktDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• Anvende databaser/opslagsværker til fremskaffelse af data omkring materialer herunder
o fysiske egenskaber
o fremstillingsprocesser
o miljø/bæredygtighed
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• vælge materialer ud fra materialeegenskaber og designkrav
• udpege, vurdere og anbefale egnede fremstillingsprocesser
• identificere relevante materialeegenskaber ift. et produkts funktion og derudfra vurdere og vælge egnede materialer
• vurdere sammenhængen mellem materialer, fremstillingsprocesser og bæredygtighed
• vurdere både materiale og fremstillingsproces ud fra miljømæssige betragtninger
• anvise fremstillingsprocesser ud fra realiserbarhed
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere omkring materialer og fremstillingsprocesser.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• bidrage til valg af materialer og fremstillingsprocesser, ud fra en helhedsforståelse af realiserbar fremstilling af produktet/ydelsen
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• indgå i et tværfagligt samarbejde omkring valg af materiale- og fremstillingsprocesser under hensyntagen til de rammer, der gives af de øvrige kerneområder
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til materialeegenskaber og fremstillingsprocesser - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål På uddannelsen anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer eksempelvis:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Case baserede øvelser
- Virksomheds ekskursioner
- Tværfaglig projektorienteret undervisning
- Studenteroplæg
- Cooperative learning
- Digitale læringsteknologier og læringsrum
- Workshops
- Selvstudium
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at udvikle de studerendes viden, færdigheder og kompetencer. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er ikke deltagelsespligt på studiet. En afgørende del af dette studiets berettigelse er dog at blive kompetent til at samarbejde med andre. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
I eksamensformer hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde er det en forudsætning at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav for at man kan deltage i eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDet nationale fagelement vil blive prøvet sammen med de øvrige nationale fagelementer i 1.års prøven. 1.års prøven er en stopprøve, der skal bestås inden udgangen af 1. studieår, for at den studerende kan fortsætte på uddannelsen. Prøven ligger ved afslutningen af 2. semester.
Rapporten og den mundtlige fremstilling skal demonstrere, at gruppen og den enkelte studerende har viden om, færdigheder i og kompetencer til at anvende de metoder og teorier, som undervisningen bygger på. I jo højere grad disse inddrages med relevans i korrekt og systematisk form med henblik på at give projektet retning, desto bedre for den samlede vurdering og bedømmelse.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af en rapport, der tager udgangspunkt i en godkendt synopsis, samt en mundtlig fremstilling. Præsentationen skal tage udgangspunkt i rapporten og den anvendte teori og metode. Den kan derudover indeholde videre undersøgelser og teorier samt fysiske modeller, der kan være med til at understøtte projektet.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Materialer og fremstillingsprocesser (DA) modtager du 62 timers undervisning, hvilket svarer til 82 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.