Lektionsplan
Forretningsplanlægning og -forståelse (DA)
Fra brugerbehov til budget
Mål
Den studerende opnår viden om:
- sammenhængen mellem:
- aktiviteterne i produktudviklingsprocessen.
- elementerne i business model canvas.
- elementerne i forretningsplanen.
- tidlige beslutningers indfyldelse på forretningsmodellen og forretningsplanen.
Tema
Dette modul introducerer dig for sammenhængen mellem de tidlige produktudviklingsaktiviteter og forretningsmodel samt -plan. Vi tager udgangspunkt i Stuart Pughs tilgang til produktudvikling, Osterwalders modellering af virksomhedens struktur og Linda A. Cyrs tilgang til forretningsplanen.
Litteratur
Genlæsning af noter fra 1. semester om kvantitative og kvalitative undersøgelser.
Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.7-17.
Pugh, S. (1990). Design Core: Market/user needs and demands, Total design. 1st ed. Addison-Wesley, pp.31-34.
Rodgers, P. and Milton, A. (2011). Identifying customer wants, needs and demands, Product design. 1st ed. London: Laurence King, pp.67-69.
Forretningsmiljø, branche og konkurrence
Mål
Den studerende opnår viden om:
- hvor og hvordan data om forretningsmiljø, branche og konkurrence kan rekvireres.
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- lave en analyse af forretningsmiljøet, branchen og konkurrencesituationen.
Den studerende kan:
- overføre tilegnet viden og færdigheder til produktudviklingsprojekter.
Tema
Dette modul omhandler datakilder og analytiske tilgange til forretningsmiljøet, branche og konkurrence.
Litteratur
Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.27-45.
Markedsanalyse
Mål
Den studerende opnår viden om:
- hvor og hvordan relevant markedsdata kan rekvireres.
- metoder til markedsanalyse.
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- udføre en markedsanalyse.
Den studerende kan:
- overføre viden og færdigheder til produktudviklingsprojekter.
Tema
Dette modul omhandler hvor og hvordan relevant markedsdata kan rekvireres og passende modeller til markedsanalyse.
Litteratur
Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.41-45.
Forretningsmodellen
Mål
Den studerende opnår viden om:
- Osterwalders Business model canvas, indeholdende:
- partnere
- aktiviteter
- ressourcer
- leverancer og kundeværdi
- kunderelation
- kanaler
- kunder
- omkostninger
- indtægter.
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- analysere en eksisterende virksomhed baseret på strukturen i Osterwalders business model canvas.
Den studerende kan:
- udvikle en velargumenteret forretningsmodel til produktudviklingsprojekter.
Tema
Dette modul introducerer dig for elementerne forretningsmodellen - og hvordan du ved skrue på elementerne kan udvikle alternative modeller. Du bliver præsenteret for eksempler og du kommer til at arbejde med analyse af udvalgte virksomheders forretningsmodeller.
Forretningsplanen
Mål
Den studerende opnår viden om:
- forretningsplanen indeholdende:
- forretningsbeskrivelse
- analyse af forretningsmiljøet
- branchemæssig baggrund
- konkurrentanalyse
- markedanalyse
- markedsføringsplan
- driftsplan
- ledelsesmæssig opsummering
- finansiel plan
- bilag og milepæle.
Den studerende kan i produktudviklingsprocessen:
- udvikle en forretningsplan baseret på data om brugeren, markedsforhold og det interne miljø i virksomheden.
Den studerende kan:
- udvikle en velargumenteret forretningsplan til produktudviklingsprojekter.
Tema
Dette modul introducerer, gennem eksempler og øvelser, dig for elementerne i forretningsplanen.
Litteratur
Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.23-26.
Cyr, L. (2007). Forretningsplanen. Translated from English by A. Rosenberg., 2008. København: Børsen, pp.47-74