Projektforløb - lokale fagelementer
2022/2023- Formål og læringsmål
De lokale fagelementer på 2. studieår udgør 30 ECTS. Heraf udgør projektforløbet 14 ECTS point, og 2 valgfag på hver 8 ECTS point udgør tilsammen 16 ECTS point.
Viden
Projektforløbet foregår i grupper af mindst tre og højst fem personer. Formålet med projektforløbet er, at de studerende får mulighed for at specialisere sig inden for bestemte fagelementer samt øge de studerendes forståelse for fagelementernes indbyrdes samhørighed.
Læringsmålene for de lokale fagelementer er formuleret i forlængelse af uddannelsens nationale fagelementer. Progressionen fra 1. studieår ligger i at kunne indarbejde ny viden i de valgte fagelementer.
Af den grund er det tredje semester struktureret således, at de studerende arbejder med en problemstilling, der er formuleret af de studerende selv, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Grupperne vælger et projektfokus ved at koncentrere arbejdet omkring fire ud af syv nedenstående lokale fagelementer.
Den enkelte gruppe bestemmer selv hvilke fire lokale fagelementer, der arbejdes med i projektforløbet.
Projektforløbet er tilrettelagt som et projektarbejde, hvor de studerende arbejder selvstændigt med den valgte problemstilling. Sideløbende med det deltager grupperne i vejledningsmoduler i løbet af semesteret.
Nedenfor beskrives læringsmålene for uddannelsens syv lokale fagelementer, som hver især vægter 3,5 ECTS point. Fire af dem skal integreres i projektforløbet.
• Produktudvikling og design (lokalt fagelement)
• Konstruktion (lokalt fagelement)
• Teknisk dokumentation (lokalt fagelement)
• Materialer og fremstillingsprocesser (lokalt fagelement)
• Virksomhedsteknik (lokalt fagelement)
• Produktionsteknik (lokalt fagelement)
• Automation (lokalt fagelement)Produktudvikling og design (lokalt fagelement)
Færdigheder
Den studerende
Skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• Digital modellering og fremstilling i produktudvikling
• Digitalisering i produktudvikling og produktion
• Digital modellering og fremstilling i virksomheder
Konstruktion (lokalt fagelement)
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• Statik og styrkelære. Herunder dynamisk påvirkede konstruktioner
• Almindelige anvendte metoder til dimensionering af konstruktioner.
Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode herunder:
• Dimensionering af produkter og dimensioneringens sammenhæng til øvrige beslutningsprocesser i et produktudviklingsforløb, herunder sammenhæng mellem valg af koncept, materialer, fremstillingsprocesser og tolerancer i et overordnet økonomisk og bæredygtighedsmæssigt perspektiv.
Teknisk dokumentation (lokalt fagelement)
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• Teknisk dokumentation af fysiske produkter, herunder standarder, normer og regler for dokumentation i et globalt perspektiv.
Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode herunder:
• Skal kunne forstå betydningen af forskellige dokumentationsformer i en global kontekst.
• Tolerancesætningens indflydelse på fremstillingsprocesser, pris og et produkts anvendelse.
• Kunne udforme tekniske tegninger på et utvetydigt grundlag.
• Forstå forskellen mellem og behovet for plausibel anvendelse af hhv. dimensionstolerancer og geometriske tolerancer.
• Omsætte skitser og konceptbeskrivelser og konstruktionsberegninger til 3D-CAD-modeller.
• Kunne forstå sammenhængen mellem valg af koncepter, materialer, fremstillingsprocesser og tolerancer i et overordnet økonomisk og bæredygtighedsmæssigt perspektiv.
Materialer og fremstillingsprocesser (lokalt fagelement)
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• Viden om bæredygtighed i et produktudviklingsperspektiv
• Viden om fremstillingsprocesser, styktal og deres indflydelse på miljø, kvalitet og pris
• Viden om testmetoder for materialeegenskaber
Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode herunder:
• Analyse af et produkts miljøbidrag
• Sammenholde produktionsstørrelser og pris
Virksomhedsteknik (lokalt fagelement)
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• Projektledelse
• Virksomhedens produktionsstyringssystemer
• Virksomhedsøkonomi
• Teknisk salg og køb
• Miljø og arbejdsmiljø
Produktionsteknik (lokalt fagelement)
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• Fremstillings- og produktionsprocesser
• Kortlægning og visualisering af virksomheders processer
• Optimering af processer på et kvalitativt og/eller kvantitativt grundlag
• Økonomi
Automation (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• Industrial automation
• Industrial control system
• Industrial robot
• Industri 4.0Produktudvikling og design (lokalt fagelement)
Kompetencer
Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
• Inddrage metoder til digital formgivning og fabrikation
• Formgive i relation til fremstilling og samling/adskillelse af produktet
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Vælge og vurdere passende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning, evaluering dokumentation og præsentation
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• Opstille og udvælge idéer udtrykt gennem løsningsalternativer
• Vurdere og validere løsningsforslag i relation til en given brugergruppe
• Formidle faglige resultater af eget arbejde
Konstruktion (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
• I et styrkemæssigt perspektiv identificere udsatte punkter på et fysisk produkt.
• Kunne dokumentere produkters dimensioner i et styrkemæssigt perspektiv.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Et produkts funktionsmæssige egnethed i et styrkemæssigt perspektiv.
• Gennemføre en styrkemæssig dokumentation i et produktudviklingsforløb.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• Reflekteret anvendelse af simuleringsprogrammer med henblik på at fastlægge et produkts egnethed i et styrkemæssigt perspektiv.
Teknisk dokumentation (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
• Anvende 3D-software til udarbejdelse af tekniske produktionstegninger i henhold til gældende normer og standarder og efterfølgende anvendelse.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Kunne vurdere sammenhængen mellem valg af koncepter, materialer, fremstillingsprocesser og tolerancer i et overordnet økonomisk og bæredygtighedsmæssigt perspektiv.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• På et oplyst grundlag formidle valg af tolerancer set i en tværfagligt perspektiv.
Materialer og fremstillingsprocesser (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
• Analysere og anvende tekniske specifikationer med henblik på valg af materiale og fremstillingsmetode
• Vurdere et produkts produktionsegnethed
• Analysere et produkts egnethed for genanvendelse
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Foretage et materialevalg ud fra flere kriterier og designkrav
• Foreslå et materiale- og produktionsvalg ud fra et bæredygtighedsperspektiv
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
Virksomhedsteknik (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
• Koordinere og styre projekter
• Inddrage metoder inden for økonomi til vurdering af forskellige løsninger
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Vurdere og opstille datamateriale på kvalitetsmålinger
• Vurdere virksomhedens processer og procedurer
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder gennem grafisk materiale og informationsflow i virksomheden til samarbejdspartnere og brugere.
Produktionsteknik (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
• Inddrage og gøre brug af metoder til produktions- og procesplanlægning
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Identificere problemstillinger i virksomheders værdi- og forsyningskæder
• Opstille løsningsalternativer i forhold til økonomi og ressourceforbrug
• Varetage IT-værktøjer til opsamling af viden, data og dokumentation
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• Opstille og udvælge idéer udtrykt gennem løsningsalternativer
• Virksomheden produktionsopgaver.
Automation (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
• Inddrage metoder til at automatisere produktionen
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• Vælge og vurdere passende automationssystemer til produktion
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• Vælge og vurdere passende automationsløsninger til udvikling af produktion
• Formidle faglige resultater af eget arbejde i form af tegninger og simulationsarbejde.Produktudvikling og design (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Indgå i research og projektforløb, herunder udvikling af løsningsalternativer
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang herunder:
• Varetage udviklingen af produkter og/eller processer i samarbejde med andre fagområder
• Strukturere udviklingsprocessen i et forretningsmæssigt perspektiv
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder:
• Tilegne sig, og omsætte ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til digitaliseret produktudvikling og produktion.
Konstruktion (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• I et projektforløb bidrage med et styrkemæssigt perspektiv.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Varetage udviklingen af produkter og/eller processer i samarbejde med andre faglige perspektiver.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder:
• Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer ift. at kunne dimensionere produkter. Herunder anvendelse af forskellige FEA-værktøjer (Finite Element Analysis) til fastlæggelse af belastninger på og spændinger i en konstruktion.
Teknisk dokumentation (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Tilrette dokumentationsgrundlaget ift. udvikling af nye eller eksisterende produkter.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang herunder:
• I et tværfagligt projektforløb bidrage til det tekniske dokumentationsgrundlag. Herunder udarbejdelse af et teknisk dossier (CE-mærkning mm.).
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder:
• Ift. kundekrav, nye regler/standarder og software mm. selvstændigt tilegne sig ny viden og færdigheder.
Materialer og fremstillingsprocesser (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Indgå i research og projektforløb, herunder udvikling af løsningsalternativer
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Varetage valg af materiale og produktionsprocesser for et produkt under hensyntagen til flere kriterier og designkrav.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder i relation til materialevalg og fremstillingsprocesser.
Virksomhedsteknik (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Virksomhedens datagrundlag i forhold til kvalitet, økonomi og ressourcer
• Virksomhedens styringssystemer
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Deltage i købs- og salgsprocessen
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til økonomi, kvalitet og ressourcer og forstå optimeringsprocesser.
Produktionsteknik (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Indgå i research og projektforløb
• Udvikle løsningsalternativer
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Varetage udviklingen af produkter og/eller processer i samarbejde med andre fagområder
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet og omsætte dette i relation til automatisering, produktion- og procesoptimering.
Automation (lokalt fagelement)
Den studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Indgå i udvikling og projektforløb, herunder udvikling af løsningsalternativer
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Varetage udviklingen af produkter og/eller processer i samarbejde med andre fagområder
• Strukturere udviklingsprocessen i et forretningsmæssigt perspektiv
• Foretage en vurdering af automatiseringsmuligheder ud fra en systembetragtning af produktionsanlæg
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig og omsætte ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder i relation til automatiseret produktion, produktudvikling og produktion. - Undervisningsform
Selvstudie og gruppearbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesSemesterprojektet på 3. semester er en specialisering af dine studier. I løbet af dit 1. år på PRT har hovedfokus været på viden og færdigheder. Nu er det tid til at vise dine kompetencer frem ved at fokusere på 4 ud af vores 7 kerneområder i pensum. Du bestemmer hvilke i forhold til din problemformulering.
Fremskridtet i dit arbejde vises ved at tilføje ny viden til de valgte kerneområder samt nå det næste niveau om håndtering af det tværfaglige mellem disse kerneområder; hvordan påvirker de hinanden.
Vurderingsgrundlag
I tredje semester vurderes eksamen på baggrund af indholdet i din rapport og den endelige præsentation af dit projekt.
I deres projekt skal eleverne fokusere på at vælge og prioritere de metoder, der er bedst egnet til at løse problemet.
Eksamensvurderingen er således delvist baseret på, om de metoder, der er inkluderet i den valgte specialisering, bruges i et passende omfang, og også hvor grundigt og reflekteret de sættes i spil.
Vi henviser til vurderingsgrundlaget for 3. semester. Yderligere beskrivelse af læringsmålene for hvert kerneområde - omfattende viden, færdigheder og kompetencer - fremgår af studieordningen.
Vi understreger, at dette grundlag ikke er en tjekliste, men et opstillet kriterium, der bør medtages i det omfang, de er relevante, når de giver svar på den givne problemformulering. Desuden skal dette grundlag afsluttes med den nye viden, den studerende har fået på 3. semester.
I den samlede vurdering vil det tælle med i gruppens fordel at producere funktionelle og / eller udseende modeller i forbindelse med semesterprojektet, som kan præsenteres ved den mundtlige eksamen for at validere og understøtte kommunikationen af gruppens løsning.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Projektforløb - lokale fagelementer modtager du 10 timers undervisning, hvilket svarer til 13 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 3% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.