Københavns Erhvervsakademi

en

Bæredygtighed og projektledelse

2024/2025
Engelsk titel
Sustainability and project management
Uddannelse
Produktionsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
18
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
3277301
Fag- /modulansvarlig
Dina Jacobsen
Morten Kjær Stovegaard
Ina Sanne Larsen
Kim Vulff Apitz
  • Formål og læringsmål

    Projektforløbet udgør 18 ECTS-point af de lokale fagelementer på i alt 30 ECTS-point på 3. semester. Projektforløbet foregår i grupper.
    Læringsmålene for de lokale fagelementer er formuleret i forlængelse af uddannelsens nationale kerneområder.

    Af den grund er 3. semester struktureret således, at de studerende arbejder med en problemstilling, der er formuleret af de studerende selv i samarbejde med en virksomhed.
    Projektforløbet er tilrettelagt som et projektarbejde, hvor de studerende arbejder selvstændigt med den valgte problemstilling. Sideløbende med det deltager grupperne i undervisning, projekt- og faglig vejledning i løbet af semesteret.
    Nedenfor beskrives læringsmålene for projektforløbet.

    Viden

    Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
    • Digitalisering i produktudvikling og produktion (PD)
    • Dimensionering af produkter og dimensioneringens sammenhæng til øvrige beslutningsprocesser i et produktudviklingsforløb, herunder sammenhæng mellem valg af koncept, materialer, fremstillingsprocesser og tolerancer i et overordnet økonomisk og bæredygtighedsmæssigt perspektiv. (CO)
    • Teknisk dokumentation af fysiske produkter, herunder standarder, normer og regler for dokumentation i et globalt perspektiv. (TD)
    • Omsætte skitser og konceptbeskrivelser og konstruktionsberegninger til 3D-CAD-modeller. (TD)
    • Kunne forstå sammenhængen mellem valg af koncepter, materialer, fremstillingsprocesser og tolerancer i et overordnet økonomisk og bæredygtighedsmæssigt perspektiv. (TD)
    • Viden om bæredygtighed i et produktudviklingsperspektiv (MP)
    • Viden om fremstillingsprocesser, styktal og deres indflydelse på miljø, kvalitet og pris (MP)
    • Viden om testmetoder for materialeegenskaber (MP)
    • Analyse af et produkts miljøbidrag (MP)
    • Sammenholde produktionsstørrelser og pris (MP)
    • Projektledelse (BT)
    • Projektøkonomi (BT)
    • Miljø og arbejdsmiljø (BT)
    • Fremstillings- og produktionsprocesser (MT)
    • Kortlægning og visualisering af virksomheders processer (MT)
    • Optimering af processer på et kvalitativt og/eller kvantitativt grundlag (MT)
    • Fremtidens bæredygtige produktionsformer, i lyset af digitalisering (A)

    Færdigheder

    Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
    • Inddrage metoder til digital formgivning og fabrikation (PD)
    • Formgive i relation til fremstilling og samling/adskillelse af produktet (PD)
    • Anvende 3D-software til udarbejdelse af tekniske produktionstegninger i henhold til gældende normer og standarder og efterfølgende anvendelse. (TD)
    • Analysere og anvende tekniske specifikationer med henblik på valg af materiale og fremstillingsmetode (MP)
    • Analysere og anvende tekniske specifikationer med henblik på valg af materiale og fremstillingsmetode (MP)
    • Analysere et produkts egnethed for genanvendelse (MP)
    • Koordinere og styre projekter (BT)
    • Inddrage metoder inden for økonomi til vurdering af forskellige løsninger (BT)
    Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
    • Vælge og vurdere passende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning, evaluering dokumentation og præsentation (PD)
    • Gennemføre en styrkemæssig dokumentation i et produktudviklingsforløb. (CO)
    • Kunne vurdere sammenhængen mellem valg af koncepter, materialer, fremstillingsprocesser og tolerancer i et overordnet økonomisk og bæredygtighedsmæssigt perspektiv. (TD)
    • Foretage et materialevalg ud fra flere kriterier og designkrav (MP)
    • Foreslå et materiale- og produktionsvalg ud fra et bæredygtighedsperspektiv (MP)
    • Identificere problemstillinger i virksomheders værdi- og forsyningskæder (MT)
    • Opstille løsningsalternativer i forhold til økonomi og ressourceforbrug (MT)
    • Vælge og vurdere passende automationssystemer til produktion (A)
    Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
    • Opstille og udvælge idéer udtrykt gennem løsningsalternativer (PD)
    • Vurdere og validere løsningsforslag i relation til en given brugergruppe (PD)
    • Formidle faglige resultater af eget arbejde (PD)
    • Reflekteret anvendelse af simuleringsprogrammer med henblik på at fastlægge et produkts egnethed i et styrkemæssigt perspektiv. (CO)

    Kompetencer

    Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
    • Indgå i research og projektforløb, herunder udvikling af løsningsalternativer (PD)
    • Tilrette dokumentationsgrundlaget ift. udvikling af nye eller eksisterende produkter. (TD)
    Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang herunder:
    • Varetage udviklingen af produkter og/eller processer i samarbejde med andre fagområder (PD)
    • Strukturere udviklingsprocessen i et forretningsmæssigt perspektiv (PD)
    • I et tværfagligt projektforløb bidrage til det tekniske dokumentationsgrundlag. Herunder udarbejdelse af et teknisk dossier (CE-mærkning mm.). (TD)
    • Varetage valg af materiale og produktionsprocesser for et produkt under hensyntagen til flere kriterier og designkrav. (MP)
    • Strukturere udviklingsprocessen i et forretningsmæssigt perspektiv (A)
    • Foretage en vurdering af automatiseringsmuligheder ud fra en systembetragtning af produktionsanlæg (A)
    Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder:
    • Tilegne sig, og omsætte ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til digitaliseret produktudvikling og produktion. (PD)
    • Ift. kundekrav, nye regler/standarder og software mm. selvstændigt tilegne sig ny viden og færdigheder. (TD)

  • Undervisningsform
    Faglig undervisning, selvstudie, gruppearbejde og projekt- og faglig vejledning.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    SYNOPSIS
    Projektforløbet er tilrettelagt således, at du tidligt i forløbet afleverer en synopsis til din CC-underviser. Synopsen bruges som grundlag for evaluering af projektets kvalitet og endelige godkendelse.
    Synopsen må højst dække tre fysiske sider, inkl. tekst og billeder).​​

    Opbygning af synopsis:
    Brug følgende overskrifter til at strukturere indholdet i din synopsis:

    Formål:
    Formålet er et abstraktionsniveau over problemformuleringen og er med til at holde fokus.

    Problemformulering:
    A: Problemområde: Det vil sige en indledende beskrivelse af en kontekst, hvor der eksisterer et problem/behov.
    Problemformuleringen er knyttet til problemområdet på en sådan måde, at det er muligt at finde svar på det angivne problem/behov.
    B: Et spørgsmål relateret til at finde løsninger på det problem/behov, der er angivet inden for det givne problemområde.

    Kontekst (empirisk grundlag):
    'Empiri'
    Erfaringer og observationer brugt som grundlag for at opnå (ny) viden.
    Dvs. du skal afgrænse "søgefeltet:
    Mennesker og de fysiske miljøer i en bestemt kulturel sammenhæng (problemområde).
    Det betyder, at det empiriske grundlag er det felt, vi ønsker at undersøge nærmere og hente (empirisk) data fra i forbindelse med problemløsningsprocessen.

    Metodiske og teoretiske overvejelser:
    Hvilken slags data skal du levere?
    Primære og/eller sekundære data? Og hvordan indsamler man nødvendige data?
    Metoder og teorier (fra undervisning), du planlægger at bruge.
    Overvejelser om at inddrage relevant ny viden, som er med til at belyse den givne problemstilling og løsninger.

    Foreløbig konklusion:
    Den foreløbige konklusion indeholder dine forventninger til problemløsningsresultatet på det tidspunkt, du afleverer din synopsis.

    Plan:
    Derudover skal din synopsis indeholde en overordnet projektplan.

    Evaluering af synopsis:
    5-10 minutters gruppepræsentation
    Oplæggene foregår i plenum. Dvs. alle studerende deltager og hører oplæggene.
    Lærerne giver feedback. Maks. tid: 15 minutter.

    MIDTVEJSEVALUERING
    Til midtvejsevalueringen har du mulighed for at få feedback fra underviserne, når du er nået midtvejs i dit projekt.

    Indhold:
    For at få feedback forventer vi, at du inkluderer følgende i din præsentation:

    Begrund projektet. Hvorfor er det stadig en god idé? Illustrer de behov, du sigter efter at dække
    Demonstrer de metoder og teorier, du har anvendt
    Præsentér de resultater og løsningsforslag, du har opnået
    Sæt perspektiv og evaluer dine foreløbige løsningsforslag
    Fremlæg en revideret projektplan for den resterende del af perioden
    Præsenter mindst 2 fysiske konceptmodeller
    Vis, hvordan du systematisk har valgt, hvilket koncept du vil uddybe og konkretisere yderligere i opgavens anden fase
    Præsenter en kvantificeret arbejdsdeling

    Præsentation:
    En 10-15 minutters gruppepræsentation i format efter eget valg.
    Underviserne giver feedback.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Semesterprojektet på 3. semester er en specialisering af dine studier. Projektet skal indeholde et produktionsteknologisk bæredygtighedsperspektiv, og du skal anvende professionelle projektledelsesværktøjer.

    Der er krav til virksomhedssamarbejde på 3. semester. Virksomheden skal producere og/eller produktudvikle fysiske produkter.

    Fremskridtet i dit arbejde vises ved at tilføje ny viden og færdigheder om bæredygtighed , projektledelse og erhvervets efterspørgsel. Det er din opgave at relatere det til uddannelsens kerneområder, og hvordan de påvirker hinanden.

    Vurderingsgrundlag
    På 3. semester vurderes eksamen på baggrund af indholdet i din rapport og den endelige præsentation af dit projekt.

    Vi henviser til vurderingsgrundlaget for 3. semester. Yderligere beskrivelse af læringsmålene - omfattende viden, færdigheder og kompetencer.

    Vi anbefaler, at gruppen producerer funktionelle eller digitale modeller i forbindelse med semesterprojektet, som kan præsenteres ved den mundtlige eksamen for at validere og understøtte kommunikationen af ​​gruppens løsning.
    Formkrav
    Rapporten skal være baseret på en godkendt synopsis og opfylde følgende krav:
    Maks. 40 normalsider.
    Tekst og grafik skal være ligeligt fordelt: Det vil sige 20 sider x 2400 = 48.000 tegn inkl. mellemrum.
    Mindst halvdelen af ​​rapporten skal bestå af grafiske illustrationer, såsom tabeller, diagrammer, skitser, tegninger, grafer og billeder.
    Brug en letlæselig skrifttype i størrelse 12.

    Oplysninger på titelbladet:
    Rapportens titel og gruppemedlemmerne fulde navne.
    Billeder af gruppemedlemmer.
    Skolens navn og logo.
    Navnene på de tilknyttede lærere/vejledere.
    Antal tegn i rapporten, inklusive mellemrum.
    Projekter for virksomheder: Firmanavn & e-mail til kontaktperson.

    Projekter forventes generelt at have mange relationer til erhvervslivet, så det er vigtigt, at du tydeligt refererer til virksomhedsforeninger på titelbladet, og angiver, om rapporten må offentliggøres eller ej. Se afsnittet om offentliggørelse.

    Det forventes endvidere, at rapporter vil indeholde elementer af visuel kommunikation, herunder skitser, figurer, diagrammer og så videre.

    Et skema over arbejdsfordelingen (i procent) skal medtages for ethvert gruppearbejde.

    Bemærk venligst, at projekterne vil blive kontrolleret for plagieret indhold. Plagieret indhold omfatter også genbrug af mere end én sætning fra dine tidligere projekter, medmindre kilden er tydeligt angivet.

    Rapporter og synopser skal gemmes i PDF-format og uploades under "Besvarelse" i WISEflow.

    NB: Den maksimale filstørrelse må ikke overstige 25 MB – og bilag bør samles i en samlet PDF-fil med indholdsfortegnelse som første side. Excel- og Microsoft Project-formater er undtagelser, som indsendes i deres originale version. Bilag tages ikke i betragtning ved vurderingen af ​​rapporten.

    Rapporter uploadet som PDF-billedfiler vil ikke blive accepteret. Det betyder, at tekst og tabeller skal kunne redigeres, scannes og markeres i det uploadede pdf-format.

    For gruppeindsendelser skal du sørge for, at alle gruppemedlemmer indsender materialet i de relevante flows. Navnene på alle gruppemedlemmer skal oplyses på titelbladet eller anden form for forside.

    Deadline for aflevering er kl. 12.00 på de datoer, der er angives i WISEflow og semesterplanen. Manglende aflevering inden for deadlines kan medføre, at projekter ikke bliver godkendt og evalueret.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 2-5 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    20 minutters præsentation pr. gruppe og 15 minutters individuel eksamination.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
162
timers undervisning
331
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Bæredygtighed og projektledelse modtager du 162 timers undervisning, hvilket svarer til 215 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, tværfaglig projektorganiseret undervisning, virksomhedssamarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.