Lektionsplan
Produktion (PRO) (DA)
Kvalitet og styresystemer (1/1)
Mål
Den studerene opnår viden om
• kvalitetsstyringssystem
Den studerende kan
• forstå opbygningen af et kvalitetsstyringssystem, og hvordan det bruges
Den studerende kan efter fagforløbet
• diskutere anvendeligheden i et eksisterende kvalitetsstyringssystem
• opbygge et kvalitetsstyringssystem
Tema
Kvalitetstyringssystemer og deres strukturer
Litteratur
DS/EN ISO9001:2015
5. udgave
Værdikæde og Supply Chain Management (1/1)
Mål
Den studerene opnår viden om
• hvad en forsyningskæde er
• hvad en værdikæde er
Den studerende kan
• forstå og tegne forsyningskæder og værdikæder i forhold til forskellige virksomhedstyper
Den studerende kan efter fagforløbet
• diskutere og konkludere på baggrund af egne analyser om der skal ændres i praksis
• tilegne sig yderligere viden om forsyningskæder og forsyningskæder
Tema
Forsyningskæde og værdistrøm
Litteratur
Ledelse af processer, BPM
Forfatter: Claus Toft Friis
Forlag: Akademisk Forlag
Optimering: LEAN PRO (1/4)
Mål
Den studerene opnår viden om
• at kunne skelne mellem to forskellige mindsets: Det låste mindset og det udviklingsorienterede mindset
Den studerende kan
• tale med personer med de to forskellige mindsets
Den studerende kan efter fagforløbet
• kommunikere og diskutere med medarbejdere i produktioner om løbende forbedringer og optimeringer og samtidig navigere mellem de to forskellige mindsets
Tema
LEAN og Mindset
Litteratur
Ledelse af processer, BPM
Forfatter: Claus Toft Friis
Forlag: Akademisk Forlag
10 booklets fra Storgaard Innovation
Optimering: LEAN PRO (2/4)
Mål
Den studerene opnår viden om
• metoden SMED
• spaghettidiagrammer
Den studerende kan
• tegne et spaghettidiagrammer og udregne tidsforbruget
• observere spild og værdi i en SMED-analyse og udregne de forskellige tider
Den studerende kan efter fagforløbet
• analysere et spaghettidiagram og konkludere på, hvordan et fremtidigt produktionslayout kan se ud
• analysere en SMED-analyse og konkludere på, hvilke tiltag der skal foretages for at eliminere spild
Tema
SMED og spaghettidiagrammer
Litteratur
Ledelse af processer, BPM
Forfatter: Claus Toft Friis
Forlag: Akademisk Forlag
10 booklets fra Storgaard Innovation
Optimering: LEAN PRO (3/4)
Mål
Den studerene opnår viden om
• Cost Benefit analyser og deres formål
Den studerende kan
• udfylde en Cost Benefit analyse med tekst, udregninger og bilag og konkludere på udregningerne heraf
Den studerende kan efter fagforløbet
• diskutere og præsentere forskellige løsninger i en Cost Benefit analyse, dokumenteret med egen data
• finde mindre investeringsprojekter, som vil nedbringe virksomhedens omkostninger
Tema
Cost Benefit Analyser
Litteratur
Ledelse af processer, BPM
Forfatter: Claus Toft Friis
Forlag: Akademisk Forlag
10 booklets fra Storgaard Innovation
Optimering: LEAN PRO (4/4)
Mål
Den studerene opnår viden om
• forskellige værktøjer til kvalitetsinspektioner
• A3-rapporter
Den studerende kan
• forstå hvordan de forskellige værktøjer til kvalitetsinspektion anvendes
• formulere velegnede mål, tilhørende aktionsplaner og tidsplaner i A3-rapporter
Den studerende kan efter fagforløbet
• identificere det eller de værktøjer til kvalitetsinspektioner, der er korrekte i de givne situationer
• identificere relevante, specifikke og opnålige forbedringer og formulere disse i A3-rapporter
Tema
Værktøjer til kvalitetsinspektioner og A3-rapporter
Litteratur
Ledelse af processer, BPM
Forfatter: Claus Toft Friis
Forlag: Akademisk Forlag
10 booklets fra Storgaard Innovation
Lagerstyring
Mål
Den studerende opnår viden om:
Den studerende kan:
Tema
Indkøb og lagerstyring.
Varighed: 1 modul.
Litteratur
Power Point presentationer. Villy Nielsen.
Udleveres som pdf filer.
Statistik (1/2)
Mål
Statistik er videnskaben om at lære af data, og måle, kontrollere og kommunikere usikkerhed. De to moduler i statistik vil introducere nogle grundlæggende begreber og værktøjer i beskrivende statistik, fordeling og sandsynlighed. Studerende forventes at indsamle, rense, analysere og kommunikere data og derefter beregne sandsynlighed for beslutningstagningen.
I dette modul vil den studerende opnå viden om
• beskrivende statistik, herunder middelværdi, spredning, median, og mode,
• fordeling, normalfordeling, histogram, percentil og kvartil
Den studerende vil opnå færdigheder i
• beregning af beskrivende statistik
• oprette histogram
• at kommunikere resultaterne ovenfor effektivt.
Den studerende vil opnå kompetencer i
• at få et overblik over et simpelt datasæt med beskrivende statistik.
Tema
• Beskrivende statistik
• Fordeling
Litteratur
Illowsky, B., & Dean, S. L. (2013). Introductory statistics. OpenStax College, Rice University. (open access online)
Anderson, A. (2015). Statistics for big data for dummies. John Wiley & Sons.
Statistik (2/2)
Mål
Statistik er videnskaben om at lære af data, og måle, kontrollere og kommunikere usikkerhed. De to moduler i statistik vil introducere nogle grundlæggende begreber og værktøjer i beskrivende statistik, fordeling og sandsynlighed. Studerende forventes at indsamle, rense, analysere og kommunikere data og derefter beregne sandsynlighed for beslutningstagningen.
I dette modul vil den studerende opnå viden om
• Diskrete og kontinuerlige tilfældige variabler,
• z-fordeling
• sandsynlighedsberegning
Den studerende vil opnå færdigheder i
• at identificere diskrete og kontinuerlige tilfældige variabler,
• beregning af sandsynligheden i en normal fordeling ved hjælp af z-fordelingsværktøjet,
• beregning af sandsynlighed i tilfælde af og- eller ikke-begivenheder.
Den studerende vil opnå kompetencer i
• beregning af sandsynlighed baseret på statistisk analyse.
Tema
• Diskrete og kontinuerlige tilfældige variabler,
• Sandsynlighed
• Sandsynlighedsberegning
Litteratur
Illowsky, B., & Dean, S. L. (2013). Introductory statistics. OpenStax College, Rice University. (open access online)
Anderson, A. (2015). Statistics for big data for dummies. John Wiley & Sons.