Optimering 2 (DA)
2018/2019Engelsk titel
Optimisation 2 (DA)
Uddannelse
Produktionsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3277312
- Indhold og læringsmål
I temaet Optimering 2 bygger du videre på viden om optimering af produktion og processer fra 1. og 2. semester. Der vil være fokus på at forstå produktion, som en kæde af processer. I den forbindelse vil du få yderligere metoder til at kortlægge, regne på og simulere processer. Temaet berører ligeledes, hvordan du styrer virksomhedens forsyningskæder samt hvordan du vurderer virksomhedens fremtidige ressourcebehov.
Undervisning i temaet Optimering 2 vil bl.a. bestå af flg.:
• Proceskortlægning
• Supply chain management og forecasting
• Statistik
• Produktionssimulering - Undervisningsform
Undervisningsformen er en blanding af klasseundervisning, hvor der præsenteres teorier, metoder og værktøjer. Herefter arbejder du med praksisnæreopgaver både individuelt og i grupper, som også præsenteres.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDu har bestået 1. årsprøven.
Projektforløbet er opbygget således, at der tidligt i forløbet skal afleveres en synopsis i
WISEflow, og afslutningsvis afleveres så det endelige projekt.
Synopsis er ikke et obligatorisk element i uddannelsen, og manglende aflevering koster derfor ikke et eksamensforsøg. Det er dog et vigtigt arbejdsdokument, som vi kraftigt anbefaler, at I udarbejder. Har gruppen undladt at udarbejde en synopsis, har gruppen således heller ikke krav på vejledning.
Synopsis anvendes som det færdige grundlag for vurderingen af projektets kvalitet og endelige godkendelse. Godkendelse sker umiddelbart efter afleveringen ifm. ’evalueringen af
synopsen’. I den færdige synopsis skal indgå en overordnet projektplan.
Synopsen må max være på 3 normalsider - både ved gruppe- og individuel fremstilling.
Anvend skabelonen på FRONTER og inkludér flg. punkter:
• Formål
• Problemformulering
• Kontekst/empiri
• Metodiske og teoretiske overvejelser
• Tentativ konklusion
• Endvidere skal indgå en overordnet projektplan.
Evaluering af synopsis
• 5 minutter til præsentation
• Undervisere giver feedback. Max tid: 15 min.
MIDTVEJSEVALUERING
• Hvorfor er projektet stadig en god idé? Er der sket ændringer i forhold til det, som I gerne
vil udvikle eller optimere?
• Vis de metoder, teorier og værktøjer, som I har anvendt indtil videre og forklar, hvorfor de
er gode at anvende i forbindelse med jeres problemstilling
• Vis hvordan I har indsamlet data og resultaterne af data. Fortæl, hvordan I har vurderet
pålideligheden af data
• Præsenter visuelt hvilke løsningsforslag som I indtil videre er nået frem til, og hvad de
økonomisk (kun for procesoptimering) betyder for virksomheden. Ved produktudvikling
præsentér mindst 2 fysiske konceptmodeller.
• Vis hvordan I på en systematisk måde har besluttet, hvilke mulige løsningsforslag I arbejde
videre med
• Perspektivér og evaluér
• Vis projektreferaterne og fortæl, hvordan processen har været indtil nu
• Vis en revideret projektplan for resten periode sammen med kvantificeret
arbejdsfordeling
Midtvejsevaluering
• Et oplæg i frit format på max 10 min.
• Undervisere giver feedbackPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravRapporten tager udgangspunkt i en godkendt synopsis.
• Max 50 fysiske sider inkl. grafik (forside, indholdsfortegnelse og kildeangivelse/
litteraturliste medregnes ikke).
• Anvend skriftstørrelse 12 i en læsevenlig font
• Titelblad med nedenstående info:
o Rapportens titel
o Jeres fulde navn(e)
o Skolens navn og logo
o Navne på tilknyttede lærere/vejledere
o Antal anslag i rapporten inklusive mellemrum.
o Ved virksomhedsstillede opgaver, eller opgaver med tydelig virksomhedstilknytning,
skal virksomhedens navn og en kontaktperson samt mail til denne fremgå.
Projekter forventes generelt at have mange relationer til erhvervslivet, og derfor er det
væsentligt, at I TYDELIGT markerer virksomhedstilknytningen på titelbladet samt skriver hvis rapporten IKKE må offentliggøres. Se også afsnit om offentliggørelse.
Det forventes, at en rapport gør brug af visuelle formidlingsformer, herunder skitser, figurer,
diagrammer mv.
Overskridelse af omfang kan få indflydelse på karakteren. Er overskridelsen markant – dvs.
mere end 25 % - er formkravet til opgaven ikke overholdt, og det kan betyde en afvisning af
projektet.
Vi gør samtidig opmærksom på, at projekterne scannes for plagieret indhold. Plagiat
indebærer også genbrug af mere end én sætning fra eget tidligere projekt med mindre
kildehenvisning til denne er givet.
Rapporter og synopsis gemmes i pdf-format og uploades under ”Besvarelse” i WISEflow
NB: max filstørrelse er 25 MB - og bilagsmaterialet samles i én pdf-fil med indholdsfortegnelse.
Excel-dokumenter og Microsoft Project-filer afleveres dog i originalversion. Bilag er ikke en del af bedømmelsesgrundlaget.
Rapporter uploadet som PDF billedfiler vil ikke blive accepteret. Det betyder bl.a., at tekst og
tabeller skal være kunne skal kunne redigeres, scannes og markeres i det uploadede pdfformatet.
Ved gruppeafleveringer skal I huske, at alle medlemmer i gruppen skal aflevere materialet i de respektive flows. Alle gruppens medlemmer skal fremgå af titelblad eller anden forside.
Det sidste ’slide’ i præsentationen være et skema, der viser gruppens arbejdsfordeling i %.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed• Præsentation: 5 min./stud. ved 4 og derover
• Præsentation: 15. min. i alt ved 3 studerende eller færre
• Eksaminationstid: 20 min./stud., inkl. karaktergivning
• Skift mellem grupperne: 5 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurFrist for afleveringAflevering skal ske senest kl. 12:00 på datoerne, som de fremgår af semesterplanen. I modsat fald kan projekterne ikke forventes godkendt og censureret.
93
timers undervisning
44
timers
forberedelse
Tallene
viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt
på forskellige studieaktiviteter.
På faget Optimering 2 (DA) modtager du 93 timers undervisning, hvilket svarer til 124 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 68% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, casearbejde, gruppearbejde, workshop, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.
På faget Optimering 2 (DA) modtager du 93 timers undervisning, hvilket svarer til 124 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 68% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, casearbejde, gruppearbejde, workshop, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.