Københavns Erhvervsakademi

en

Lektionsplan

Konstruktion og teknisk dokumentation (DA)

Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11):
Mekanisk fysik (1/6): Kinematik/bevægelseslære

Mål

Vedr. Det overordnede formål med fagforløbet og den til fagforløbet tilknyttede casebeskrivelse og tilhørende evaluring:

  • Se beskrivelse under "Indhold og læringsmål" i de overordnede fagbeskrivelser. 

Den studerende opnår viden om: 

  • Centrale elementer indenfor kinematikken.
  • Centrale begreber: Translation/rotation: Herunder 1. Strækning/Vinkeldrejning , 2. Konstant Hastighed/Vinkelhastighed (målt i i hhv. a: m/s og b: rpm eller s- 1 = rad/s) og 3. Konstant Acceleration/Vinkelacceleration

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Vha. simpel deduktion eller formelopslag gennemføre kinematiske beregninger. Herunder beregning af diverse parametre indenfor translation og rotation ud fra nogle forudgivne variable. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation bestemme og beregne forskellige relevante parametre inden for kinematikken/bevægelseslæren på et fysisk produkt i bevægelse.  

Tema

Kinematik/bevægelseslære

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2019): Engineering Mechanics – in a construction perspective. Ch. 1.

Konstruktion og teknisk dokumentation (2/11):
Mekanisk fysik (2/6): Friktion/ligevægt/skråplan

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Den studerende opnår viden om

  • Centrale elementer indenfor mekanisk fysik. 
  • Centrale begreber: Aktion/Reaktion, Normalkraft, Tyngdekraft/Normalkraft, Inertikraft, Friktion/Friktionskoefficient, Gnidningskraft/Inertikraft, skråplan. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Vha. ligevægtsbetragtninger (som den kendes fra statikken på PRT1), beregne kræfter, der virker på et fysisk produkt i bevægelse ud fra nogle forudgivne variable. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation bestemme og beregne kræfter, der virker på et fysisk produkt i bevægelse. 

Tema

Friktion/ligevægt/skråplan

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2019): Engineering Mechanics – in a construction perspective. Ch. 2.

Konstruktion og teknisk dokumentation (3/11):
Mekanisk fysik (3/6): Arbejde/Energi/Ligevægt

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Den studerende opnår viden om

  • Centrale elementer indenfor mekanisk fysik. 
  • Centrale begreber:
    1, Arbejde,
    2. Energi,
    3. Sammenhæng mellem kraft og arbejde, 4. Arbejde-Energi (sammenhæng ud fra en ligevægtsbetragtning),
    5. Kinetisk, Potentiel og Indre Energi,
    6. Ændring i Energiformer/-niveauer i et Lukket System (dvs. Energiligningen: Svarende til et ligevægtsbetragtning),  

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Vha. ligevægtsbetragtninger beregne ændringer i energi- og bevægelsestilstande. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation kunne gennemføre ligevægtsbetragtninger ud fra ændringer i energitilstande og tilført arbejde. 

Tema

Arbejde/Energi/Ligevægt

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2019): Engineering Mechanics – in a construction perspective. Ch. 3. 

Konstruktion og teknisk dokumentation (4/11):
Mekanisk fysik (4/6): Effekt og transmission

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Den studerende opnår viden om

  • Centrale elementer indenfor mekanisk fysik. 
  • Centrale begreber:
    1. Effekt,
    2. Sammenhæng mellem Arbejde og effekt,
    3. Transmission (transmissionsystem),
    4. Tangentialkraft (kraftoverførsel mellem transmissionselementer),
    5. Torsionsmoment.

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Vha. simpel deduktion eller formelopslag gennemføre beregninger af tilført effekt og de dertil knyttede og forudbestemte variable. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation gennemføre enkle beregninger af effektbehov i et givent transmissionssystem. 

Tema

Effekt og transmission

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2019): Engineering Mechanics – in a construction perspective. Ch. 4.

Konstruktion og teknisk dokumentation (5/11):
Mekanisk fysik (5/6): Udveksling og spil

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Den studerende opnår viden om

  • Centrale elementer indenfor mekanisk fysik. 
  • Centrale begreber:
    1. Udveksling/gearing,
    2. Kraftoverførsel/Vægtstangsprincip,
    3. Beregningsgrundlaget og sammenhæng mellem: Omdrejningstal (n), Diameter (d), Tandantal (z), Torsionsmoment (T) og udveksling (i), Kraftoverføring (F). 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Vha. simpel deduktion eller formelopslag gennemføre beregninger af udveksling, overførselskraft, torsionsmoment, omdrejningstal mm. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation gennemføre simple transmissionsberegninger. 

Tema

Udveksling og spil.

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2019): Engineering Mechanics – in a construction perspective. Ch. 5.

Konstruktion og teknisk dokumentation (6/11):
Mekanisk fysik (6/6): Beregningseksempel og virkningsgrad

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Den studerende opnår viden om

  • Hvordan en gennemgående og sammenhængende transmissionsberegning gennemføres på baggrund af den tidligere gennemførte undervisning indenfor dette fagfagforløb. 
    Herunder hvordan et transmissionssystems virkningsgrad influerer på beregningsgrundlaget og beslutningsprocessen ifm. transmissionssystemets opbygning. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Vha. ovenståënde er de studerende i stand til at gennemføre simple transmissionsberegninger. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation, hvor en transmissionsberegning er aktuel, i stand til at gennemføre de dertil knyttede beregninger

Tema

Gennemgående beregningseksempel og virkningsgrad

Litteratur

Kim Vulff Apitz (2019): Engineering Mechanics – in a construction perspective. Ch. 1-5.

Konstruktion og teknisk dokumentation (7/11):
Teknisk dokumentation (1/3): Valg af tolerancetyper

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

  • Dette fagmodul vil for en del bestå af en repetion af den tilsvarende undervisning på PRT2. 

Den studerende opnår viden om

  • Centrale elementer indenfor teknisk dokumentation, som har betydning for valg af tolerancer og tolerancetyper i en produktudviklingsproces.
    Herunder valg af overfladeruhed.  
  • Centrale begreber:
    1. Tolerancetyper: a. Dimensionstolerancer, b. Pasninger og c. Geometriske Tolerancer.
    2. Sammenhæng mellem a. fremstillingsmetode, tolerancevalg og overfladeruhed, b. Et produkts funktion og tolerancevalg,
    3. Målkædeanalyser (hvis tiden tillader det). . 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Udvælge passende tolerancer, tolerancetyper og overfladeruhed ud fra nogle funktionsmæssige, økonomiske og fremstillingsmæssige overvejelser. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation vælge passende overfladeruhed, tolerancer og tolerancetyper ud fra et såvel funktionelt, økonomisk og fremstillingsmæssigt perspektiv.

Tema

Valg af tolerancetyper

Litteratur

Kim Vulff Apitz, PP: Tolerances & Surface Roughness. 
Kim Vulff Apitz, PP: Geometric Tolerances

Konstruktion og teknisk dokumentation (8/11):
Teknisk dokumentation (2/3): Geometriske tolerancer

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

  • Dette fagmodul vil for en del bestå af en repetion af den tilsvarende undervisning på PRT2. 

Den studerende opnår viden om

  • Centrale elementer indenfor geometriske tolerancer: De 14 forskellige geometriske tolerancertyper og grupperinger inden for tolerancetyperne.  
  • Centrale begreber:
    1. Tolerancetyperne,
    2. Tolerance- og referenceelementtyper (linje/flade/akser)
    3. Afhængige og uafhængige tolerancetyper,
    4. Form-, retning, position og kasttolerancer,
    5. Maximum Material Condition (MMC) m.fl.  

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Påføre geometriske tolerancer på tekniske tegninger ud fra et såvel funktions- og produktionsmæssigt som økonomisk perspektiv. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation tilføje passende geometriske tolerancer på en teknisk tegning ud fra et funktions- og produktionsmæssigt, samt økonomisk perspektiv. 

Tema

Geometriske tolerancer

Litteratur

Kim Vulff Apitz, PP: Geometriske tolerancer. Øvelser. 

Konstruktion og teknisk dokumentation (9/11):
Teknisk dokumentation (3/3): Målkædeanalyser

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Den studerende opnår viden om

  • Sammenhængende dimensioner i en målkæde. Herunder hvordan en målkædeanalyse kan anvendes til at bestemme og fæstlægge sammenhængende dimensionerne på et produkt ud fra en funktions- og produktionsmæssigt perspektiv. 
  • Centrale begreber: målkæder, symmetriske tolerancer, spilllerum i en målkæde. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Gennemføre en målkædeanalyse på et produkt, ud fra et funktionsmæssigt perspektiv, for derigennem at vælge passende dimesionstolerancer på de enkelte mål i målkæden. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation vælge passende gensidigt forbundne dimensionstolerancer. 

Tema

Målkædeanalyser

Litteratur

Kim Vulff Apitz: Målkædeanalyser

Konstruktion og teknisk dokumentation (10/11):
Repetition, projektarbejde, vejledning

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Den studerende opnår viden om

  • Hvordan grundlaget indenfor det samlede fagforløb (dvs. Konsltruktion og Teknisk dokumentation på PRT3) kan anvendes som dokumentationsmateriale i en produktudviklingsproces. 

Den  studerende kan i produktudviklingsprocessen: 

  • Vha. det samlede grundlag indenfor fagforløbet (Konstruktion og Teknisk dokumentation på PRT3) på et systematisk grundlag udarbejde og gennemføre dimensionsberegninger af fysiske produkter og udarbejde det tilhørende tekniske dokumenationsmateriale. 

Den studerende kan efter fagforløbet: 

  • Selvstændigt og i en given praksissituation kan udarbejde og gennemføre dimensionsberegninger af fysiske produkter og udarbejde det tilhørende tekniske dokumenationsmateriale. 

Tema

Vejledning, projektarbejde og repetition. 

Litteratur

Se de forskellige kilder anvendt inden for de ovenstående fagmoduler. 

Konstruktion og teknisk dokumentation (11/11):
Evaluering: Præsentation af Miniprojekt

Mål

Overordnet formål fagforløb: Se beskrivelse under: Konstruktion og teknisk dokumentation (1/11).

Samme indhold som i: Konstruktion og teknisk dokumentation (10/11).

Tema

Evaluering: Præsentation af Miniprojekt. 

Litteratur

Se de forskellige kilder anvendt inden for de ovenstående fagmoduler.