Udvidet materialelære (EN)
2019/2020- Formål
I faget Advanced materials, bygger du videre på den viden om materialer du har fra 1. og 2. semester. Du lærer om nogle af de nyeste materialetyper og relatere disse i et bæredygtighedsperspektiv.
Med udgangspunkt i de tekniske termer og forståelse, lærer du hvordan du selv kan designe nye materialer til produkter, med henblik på at minimere den samlede miljøpåvirkning i hele produktets liv.
Du får forøget din viden om og dine færdigheder i formgivning. Det sker helt konkret ved, at
du får udvidet brug af SolidWorks og endeligt et længere forløb med udvikling af fysiske prototyper. Du bliver dermed klædt på til at bistå virksomheder i den udvikling, der sker i branchen lige nu.
Undervisning vil bl.a. bestå af flg.:
• Tekniske egenskaber for materialer
• Brug af Granta CES eduPack
• Tests og laboratorieforsøg - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Forelæsning og øvelser.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Du har bestået 1. årsprøven - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDu har bestået 1. årsprøven.
Projektforløbet er opbygget således, at der tidligt i forløbet skal afleveres en synopsis i
WISEflow, og afslutningsvis afleveres så det endelige projekt.
Synopsis er ikke et obligatorisk element i uddannelsen, og manglende aflevering koster derfor ikke et eksamensforsøg. Det er dog et vigtigt arbejdsdokument, som vi kraftigt anbefaler, at I udarbejder. Har gruppen undladt at udarbejde en synopsis, har gruppen således heller ikke krav på vejledning.
Synopsis anvendes som det færdige grundlag for vurderingen af projektets kvalitet og endelige godkendelse. Godkendelse sker umiddelbart efter afleveringen ifm. ’evalueringen af
synopsen’. I den færdige synopsis skal indgå en overordnet projektplan.
Synopsen må max være på 3 normalsider - både ved gruppe- og individuel fremstilling.
Anvend skabelonen på FRONTER og inkludér flg. punkter:
• Formål
• Problemformulering
• Kontekst/empiri
• Metodiske og teoretiske overvejelser
• Tentativ konklusion
• Endvidere skal indgå en overordnet projektplan.
Evaluering af synopsis
• 5 minutter til præsentation
• Undervisere giver feedback. Max tid: 15 min.
MIDTVEJSEVALUERING
• Hvorfor er projektet stadig en god idé? Er der sket ændringer i forhold til det, som I gerne
vil udvikle eller optimere?
• Vis de metoder, teorier og værktøjer, som I har anvendt indtil videre og forklar, hvorfor de
er gode at anvende i forbindelse med jeres problemstilling
• Vis hvordan I har indsamlet data og resultaterne af data. Fortæl, hvordan I har vurderet
pålideligheden af data
• Præsenter visuelt hvilke løsningsforslag som I indtil videre er nået frem til, og hvad de
økonomisk (kun for procesoptimering) betyder for virksomheden. Ved produktudvikling
præsentér mindst 2 fysiske konceptmodeller.
• Vis hvordan I på en systematisk måde har besluttet, hvilke mulige løsningsforslag I arbejde
videre med
• Perspektivér og evaluér
• Vis projektreferaterne og fortæl, hvordan processen har været indtil nu
• Vis en revideret projektplan for resten periode sammen med kvantificeret
arbejdsfordeling
Midtvejsevaluering
• Et oplæg i frit format på max 10 min.
• Undervisere giver feedbackPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravRapporten tager udgangspunkt i en godkendt synopsis.
• Max 50 fysiske sider inkl. grafik (forside, indholdsfortegnelse og kildeangivelse/
litteraturliste medregnes ikke).
• Anvend skriftstørrelse 12 i en læsevenlig font
• Titelblad med nedenstående info:
o Rapportens titel
o Jeres fulde navn(e)
o Skolens navn og logo
o Navne på tilknyttede lærere/vejledere
o Antal anslag i rapporten inklusive mellemrum.
o Ved virksomhedsstillede opgaver, eller opgaver med tydelig virksomhedstilknytning,
skal virksomhedens navn og en kontaktperson samt mail til denne fremgå.
Projekter forventes generelt at have mange relationer til erhvervslivet, og derfor er det
væsentligt, at I TYDELIGT markerer virksomhedstilknytningen på titelbladet samt skriver hvis rapporten IKKE må offentliggøres. Se også afsnit om offentliggørelse.
Det forventes, at en rapport gør brug af visuelle formidlingsformer, herunder skitser, figurer,
diagrammer mv.
Overskridelse af omfang kan få indflydelse på karakteren. Er overskridelsen markant – dvs.
mere end 25 % - er formkravet til opgaven ikke overholdt, og det kan betyde en afvisning af
projektet.
Vi gør samtidig opmærksom på, at projekterne scannes for plagieret indhold. Plagiat
indebærer også genbrug af mere end én sætning fra eget tidligere projekt med mindre
kildehenvisning til denne er givet.
Rapporter og synopsis gemmes i pdf-format og uploades under ”Besvarelse” i WISEflow
NB: max filstørrelse er 25 MB - og bilagsmaterialet samles i én pdf-fil med indholdsfortegnelse.
Excel-dokumenter og Microsoft Project-filer afleveres dog i originalversion. Bilag er ikke en del af bedømmelsesgrundlaget.
Rapporter uploadet som PDF billedfiler vil ikke blive accepteret. Det betyder bl.a., at tekst og
tabeller skal være kunne skal kunne redigeres, scannes og markeres i det uploadede pdfformatet.
Ved gruppeafleveringer skal I huske, at alle medlemmer i gruppen skal aflevere materialet i de respektive flows. Alle gruppens medlemmer skal fremgå af titelblad eller anden forside.
Det sidste ’slide’ i præsentationen være et skema, der viser gruppens arbejdsfordeling i %.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed• Præsentation: 5 min./stud. ved 4 og derover
• Præsentation: 15. min. i alt ved 3 studerende eller færre
• Eksaminationstid: 20 min./stud., inkl. karaktergivning
• Skift mellem grupperne: 5 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurFrist for afleveringAflevering skal ske senest kl. 12:00 på datoerne, som de fremgår af semesterplanen. I modsat fald kan projekterne ikke forventes godkendt og censureret.
På faget Udvidet materialelære (EN) modtager du 93 timers undervisning, hvilket svarer til 124 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 85% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, workshop, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.