Mekatronik
2025/2026- Formål og læringsmål
Deltageren kan teste idér og løsninger af et elektrisk produkt og bidrage til tværfaglig udvikling med automationsteknologer og elektronikingeniører.
VidenDen studerende har viden om:
Færdigheder
- grundlæggende principper for prototyping.
- grundlæggende viden om Arduino, herunder hardware og softwareDen studerende kan:
Kompetencer
- kommunikere med designere og elektronikingeniører
- planlægge prototyper til forskellige formål
- demonstrere grundlæggende færdigheder af Arduino prototyping og programmering
- gennemføre test af prototyper
- udvikle og tilpasse automationsudstyr til produktion, eksempelvis gribere, fiksturer mvDen studerende kan:
- samarbejde i et tværfagligt team til udvikling af mekanisk-elektroniske produkter - Undervisningsform
Forelæsning, eksperimenter, projektarbejde i gruppe og vejledning.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtEksamensforløbet er sådan:
1. Formidling af projektets resultat.
2. Eksamination af projektets resultat.
3. Trækker en opgave hvor man skitserer og beregner en vedvarende energiforsyning for et givet elektrisk produkt.
Hvorefter deltageren får sin karakter som gennemsnittet.PrøveformMundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 minHjælpemidler der må medbringesLaptop for presentationHjælpemidler som stilles til rådighedPapir og penBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Mekatronik modtager du 54 timers undervisning, hvilket svarer til 72 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser i labs/værksteder, projektarbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.