Produktudvikling - Nationalt fagelement
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler produktudviklingsprocessens tilrettelæggelse og gennemførelse i forbindelse med udvikling af produkter, processer og heraf afledte serviceydelser samt de dertil knyttede metoder.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
Færdigheder
• (1) Systematisk udvikling af produkter, processer og services
• (1) Idegenerering
• (1) Behovsanalyse
• (1) Markeds- og forretningsforståelse, herunder metoder til videnindsamling og databehandling
• (1) Æstetik og design
• (1) Visualisering
• (1) Problemformulering og kravspecifikationDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• (1) Skitsere produktet og processen
• (1) Udarbejde funktionsanalyse
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• (1) Inddrage viden om marked og behov
• (1) Inddrage interessent- og brugerperspektiv
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• (1) Opstille og udvælge idéer udtrykt gennem konceptforslag
• (2) Formidle faglige resultater af eget arbejdeDen studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Indgå i udviklingsarbejde og ideskabende processer i en systematisk produktudviklingsproces under hensyntagen til uddannelsens andre fagområder
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Deltage og bidrage i tværfagligt teamsamarbejde omkring udvikling af produkter og ydelser
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder:
• (2) Tilegne sig og omsætte ny viden inden for fagelementer inden for udvikling af produkter og ydelser - Undervisningsform
Se mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Faget prøvesFagelementet udprøves i prøver for afledte fagelementer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.OpgavetypeSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.FormkravSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
På faget Produktudvikling - Nationalt fagelement modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.