Konstruktion - Nationalt fagelement
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler dimensionering og konstruktion af et fysisk produkt på baggrund af de identificerede specifikationer og belastningsmæssige tilstande og under skyldig hensyntagen til samspillet med de øvrige fagelementer der indvirker på den samlede konstruktion.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• (1) Statik og styrkelære
• (1) Dimensionering af konstruktioner
• (2) Almindeligt anvendte maskinelementer og begreber
• (2) 3D-modeller og grundlæggende FEM-analyse (finite element method)
• (2) Risikoanalyse
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
• (2) Dimensionering af produkter, og dennes sammenhæng med øvrige beslutningsprocesser i et udviklingsforløb
• (2) Tolerancesætningens indflydelse på fremstillingsprocesser, pris og et produkts anvendelseDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• (1) Foretage overslagberegninger på statisk bestemte konstruktioner
• (1) Identificere de forskellige spændingsformer der opstår i en belastet konstruktion
• (2) Identificere kritiske punkter i konstruktionen og foretage en styrkeberegning og efterfølgende dimensionering af konstruktionen
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed, herunder:
• (2) Demonstrere en praktisk forståelse af fysiske produkters udformning i relation til dets styrkemæssige formåen
• (2) Inddrage standardløsninger i udformningen af konstruktionen
• (2) Beregne og fastsætte relevante tolerancer for den givne konstruktion
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• (2) Struktureret redegøre for sin dimensionering og sine konstruktionsløsninger
• (2) Anvende almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning dokumentation og præsentationDen studerende:
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Inddrage input fra og output til de øvrige fagområder i sit arbejde under særlig hensyntagen til:
o Materialevalg
o Producérbarhed
o Montage
o Funktion
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Indgå i et tværfagligt samarbejde omkring dimensionering af simple statisk bestemte konstruktioner
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet. - Undervisningsform
Se mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Faget prøvesFagelementet udprøves i prøver for afledte fagelementer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.OpgavetypeSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.FormkravSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
På faget Konstruktion - Nationalt fagelement modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.