Teknisk dokumentation - Nationalt fagelement
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler teknisk dokumentation med korrekte godkendelseskriterier efter gældende normer og standarder.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• (1) Struktur og sammenhæng i opbygningen af en 3D-model
• (2) Tekniske tegningstyper og hierarki i forhold til deres efterfølgende anvendelse
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
• (2) Gældende standarder og direktiver
o Teknisk tegning, stregtykkelser, afbildningsmetoder og tegningslayout
o CE-mærkning
o Gængse filstandarder til eksport for CAM (computer-aided manufacturing)
• (2) Det samlede tekniske dossier og dets opbygning, formål og omfang
o Betydningen af tekniske dokumentationsformer i en global og juridisk kontekst
o Den tekniske tegning som kommunikationsmiddelDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• (1) Anvende 3D CAD (computer-aided design) software til opbygning af en 3D CAD-model på både part- og assembly-niveau
• (2) Anvende 3D CAD software til udarbejdelse af tekniske produktionstegninger i henhold til gældende normer og standarder og efterfølgende anvendelse
• (2) Udarbejde illustrationer på basis af 3D-modeller og prototyper
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• (2) Vælge og vurdere blandt almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning dokumentation og præsentation
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• (1) Omsætte skitser, konceptbeskrivelser og konstruktionsberegninger til en 3D CAD-modelDen studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Benytte relevante softwareløsninger til teknisk dokumentation
• (2) Bringe relevante standarder og normer i anvendelse i dokumentationsøjemed i komplekse sammenhænge
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Varetage og håndtere væsentlige dele af den tekniske dokumentation i et udviklingsforløb under hensyntagen til input og output fra de øvrige kerneområder
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet, herunder:
• (2) 3D-modellering og dokumentationsstandarder - Undervisningsform
Se mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Faget prøvesFagelementet udprøves i prøver for afledte fagelementer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.OpgavetypeSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.FormkravSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
På faget Teknisk dokumentation - Nationalt fagelement modtager du 55 timers undervisning, hvilket svarer til 73 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.