Materialer og fremstillingsprocesser - Nationalt fagelement
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler forudsætningerne for kvalificeret valg af materialer og fremstillingsprocesser ud fra faglige og tværfaglige parametre.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• (1) Fysiske egenskaber og egnede fremstillingsprocesser for:
o Metaller, særligt stål og aluminium
o Plast, elastomerer og kompositter
o Træ
o Keramer
o Nye materialer
• (2) Overfladebehandling og varmebehandling af diverse materialer
• (1) Sammenføjningsteknologier
• (1) Bearbejdningsprocesser
• (2) Materialevalg i et bæredygtigt perspektiv
• (2) Materialeprøvning
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
• (2) Materialeegenskaber og deres betydning i en produktudviklingsproces
• (1) Fremstillingsprocesser og deres betydning for kvalitet og pris for det endelige produktDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• (1) Anvende databaser/opslagsværker til fremskaffelse af data omkring materialer herunder
o Fysiske egenskaber
o Fremstillingsprocesser
o Miljø/bæredygtighed
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• (1) Vælge materialer ud fra materialeegenskaber og designkrav
• (1) Udpege, vurdere og anbefale egnede fremstillingsprocesser
• (2) Identificere relevante materialeegenskaber ift. et produkts funktion og derudfra vurdere og vælge egnede materialer
• (2) Vurdere sammenhængen mellem materialer, fremstillingsprocesser og bæredygtighed
• (2) Vurdere både materiale og fremstillingsproces ud fra miljømæssige betragtninger
• (2) Anvise fremstillingsprocesser ud fra realiserbarhed
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere omkring materialer og fremstillingsprocesser.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Bidrage til valg af materialer og fremstillingsprocesser, ud fra en helhedsforståelse af realiserbar fremstilling af produktet/ydelsen
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Indgå i et tværfagligt samarbejde omkring valg af materiale- og fremstillingsprocesser under hensyntagen til de rammer, der gives af de øvrige kerneområder
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til materialeegenskaber og fremstillingsprocesser - Undervisningsform
Se mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Faget prøvesFagelementet udprøves i prøver for afledte fagelementer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.OpgavetypeSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.FormkravSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
På faget Materialer og fremstillingsprocesser - Nationalt fagelement modtager du 80 timers undervisning, hvilket svarer til 106 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 32% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.