Automatisering - Nationalt fagelement
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler inddragelse af automation i egne løsninger inden for dels konstruktion af produkter, dels tilrettelæggelsen af produktionen i en given virksomhed.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
• (1) Styringsbegreber, teorier og metoder, der anvendes inden for automation
• (2) Fremtidens produktionsformer, i lyset af digitalisering
• (1) Emners opbygning i relation til automatiseret produktion
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
• (1) Anvendelse af pneumatik og hydraulik
• (1) Almindeligt anvendte elektroniske styringsløsninger
• (1) Mekaniske komponenter, der anvendes i forbindelse med pneumatik og hydraulik
• (1) Forstå et simpelt styringskredsløbDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• (1) Lave en specifikation, til brug for udvikling af enkle automatiske løsninger i en produktion
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed herunder:
• (2) Foreslå forbedringer af et produkt for at gøre det egnet til automatiseret produktion
• (2) Inddrage datamateriale fra virksomheden og dens interessenter til konfigurering af fremtidige produktionsløsninger
• (2) Inddrage hensynet til en senere automatiseret produktion af et givent emne eller produkt, i udformningen af konstruktioner
• (2) Anvende almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning og dokumentation
• (2) Foretage et overslag af automatiseringsmuligheder ud fra en systembetragtning af produktionsanlæg, under hensyntagen til hele produktionssystemets rentabilitet, kvalitet og sikkerhed
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til automatisering til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) i samarbejde med andre faggrupper kvalificerer automatiseringsmuligheder ud fra en helhedsbetragtning af virksomhedens produkter og produktion
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) i en arbejdskontekst bidrage til udviklingen af automatiske løsninger i en given virksomheds arbejde med produkter og/eller produktionsoptimering
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til automatisering af produktion. - Undervisningsform
Se mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Faget prøvesFagelementet udprøves i prøver for afledte fagelementer.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.OpgavetypeSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.FormkravSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under afledte fagelementer, som fagelementet udprøves i.
På faget Automatisering - Nationalt fagelement modtager du 55 timers undervisning, hvilket svarer til 73 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.