Cybersikkerhedsdrift
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med systemer, som anvendes i forbindelse med overvågning og drift inden for cybersikkerhed og de tekniske roller, der er tilknyttet. I faget indgår emner som backup-strategier, risikoanalyse, analyse af hændelsesdata og logs samt dokumentation af disse. Der vil endvidere indgå disaster recovery planer og risikovurderinger i forhold til aktuelle trusselsbilleder samt håndtering af mindre hændelser i en organisation.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· systemer til sikkerhedsovervågning og drift, inklusive best practice indenfor backup strategier
· risikoanalyse
· Patchmanagement
· DevOps kulturen
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for cybersikkerhedsstandarder og kan reflektere over tilknyttede tekniske rollerDen studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til indsamling af data til risikoanalyse
· anvende metoder og redskaber til behandling af logs og events
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for analyse og dokumentation af hændelsesdata og logs
· Kan udarbejde og formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende disaster recovery planer til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til mindre sikkerhedshændelser ved brug af relevant information og værktøj
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik ved udvikling af disaster recovery planer og risikovurderinger
· Kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til nye sikkerhedsstandarder samt udviklingen i trusselsbilledet - Undervisningsform
Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.
Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeDen skriftlige aflevering kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende.Formkravmax 5 sider + 3 sider pr ekstra studerende I gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedI alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 10 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Cybersikkerhedsdrift modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.