Københavns Erhvervsakademi

en

Cybersikkerhedsdrift

2025/2026
Engelsk titel
Cyber Security Operations
Uddannelse
Cybersikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4050301
Fag- /modulansvarlig
James Hindsgavl Brink
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med systemer, som anvendes i forbindelse med overvågning og drift inden for cybersikkerhed og de tekniske roller, der er tilknyttet. I faget indgår emner som backup-strategier, risikoanalyse, analyse af hændelsesdata og logs samt dokumentation af disse. Der vil endvidere indgå disaster recovery planer og risikovurderinger i forhold til aktuelle trusselsbilleder samt håndtering af mindre hændelser i en organisation.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:

    · systemer til sikkerhedsovervågning og drift, inklusive best practice indenfor backup strategier
    · risikoanalyse
    · Patchmanagement
    · DevOps kulturen

    Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for cybersikkerhedsstandarder og kan reflektere over tilknyttede tekniske roller

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    · anvende metoder og redskaber til indsamling af data til risikoanalyse
    · anvende metoder og redskaber til behandling af logs og events
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for analyse og dokumentation af hændelsesdata og logs
    · Kan udarbejde og formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende disaster recovery planer til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til mindre sikkerhedshændelser ved brug af relevant information og værktøj
    · selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik ved udvikling af disaster recovery planer og risikovurderinger
    · Kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til nye sikkerhedsstandarder samt udviklingen i trusselsbilledet

  • Undervisningsform
    Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
    Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.

    Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Den skriftlige aflevering kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende.
    Formkrav
    max 5 sider + 3 sider pr ekstra studerende I gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    I alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
    Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 10 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
75
timers undervisning
199
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Cybersikkerhedsdrift modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.