Cybersikkerhedsgovernance
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med grundlæggende principper og antagelser i cybersikkerhedsarbejde i en virksomhed. Der vil være fokus på cybersikkerhedsgovernance og virksomhedens politikker, standarder og procedurer, ligesom relevant lovgivning og standarder inden for cybersikkerhed indgår i fagelementet.
Viden
Der arbejdes med rollen som sikkerhedsansvarlig med fokus på at følge et ledelsesværktøj til informationssikkerhed, og hvordan man kommunikerer anbefalinger og analyser på alle niveauer og i alle ledelseslag i en organisation. I fagelementet indgår også praktiske, etiske overvejelser i forhold til arbejdet med cybersikkerhed.Den studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· cybersikkerhedsgovernance, herunder virksomhedspolitikker, -standarder og –procedurer
· lovgivning og standarder indenfor it-sikkerhed
· business continuity og disaster recovery
Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for risikoanalyse og kan reflektere over trusler og trusselsbillederDen studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til at vurdere sikkerhedsprincipper i en given kontekst og mestre risikovurdering af mindre systemer og virksomheder
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende sikkerhed ud fra en risikostyringsmodel samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller for mitigerende handlinger ud fra et aktuelt risikobillede
· følge et ledelsesværktøj til informationssikkerhed og formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende anbefalinger og analyser til samarbejdspartnere, brugere og ledere på alle niveauer i en organisationDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at drive udvikling af specifikke IT- sikkerhedsstandarder for en given organisation
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i relation til vedligehold og udvikling af en governance model i en organisation
· identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til at varetage rollen som sikkerhedsansvarlig i en organisation - Undervisningsform
Teaching in the cybersecurity program is conducted as a dynamic, interactive process, with a strong emphasis on the active participation of the students. The instruction is based on relevant professional practice and integrates theory with practice. Challenges from various types of companies within the IT industry are incorporated into the teaching. Students take responsibility for their own learning, and both they and the instructors contribute constructively to the learning process.
To ensure optimal academic learning and personal development for each student, the program employs a variety of pedagogical methods, with a strong focus on dialogue, discussion, and projects.
Teaching is organized in a diverse manner, including classroom instruction, guest lectures, company visits, group project work, and individual assignments—often involving interdisciplinary issues and always with a practice-oriented approach. In addition to the academic content, the different learning methods aim to develop the student's ability to work both independently and collaboratively.
Common to all these activities is that KEA always strives to establish clear goals for the learning activities. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.
Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeDer skal afleveres en dokumentationsrapport.
Den skriftlige aflevering kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende.FormkravMax 10 sider + 5 sider pr ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedI alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 5 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Cybersikkerhedsgovernance modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.