Københavns Erhvervsakademi

en

Anvendt kryptografi

2025/2026
Engelsk titel
Applied Cryptography
Uddannelse
Cybersikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4050403
Fag- /modulansvarlig
Esra Yeniaras
  • Formål og læringsmål

    Faglementet beskæftiger sig med grundlæggende forståelse for kryptografi-principper med fokus på, hvordan man korrekt og sikkert anvender kryptografiske algoritmer, som kan bruges i systemer i praksis. I fagelementet indgår, hvordan sikkerhedsmæssige problemer bliver løst i branchen ved hjælp af nogle konkrete anvendelser af IT-sikkerhed, såsom elektroniske betalinger, e-auktioner, e-afstemning, og kryptovaluta. Der vil endvidere være fokus på at vurdere gængse løsninger og udvikle konstruktive og kritiske synspunkter om sikkerheden leveret af bestemte IT-systemer.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:

    • sikkerhedsproblemer som: authentication, privacy, integritet og non-repudiation.
    • forskellen mellem symmetrisk og asymmetrisk kryptografi og tilknyttede kryptografiske algoritmer
    • betydningen af hashfunktioner og digitale signaturer i informationssikkerhed.
    • sikkerhed (angreb og forsvar) i real-life IT-systemer og rollen af nøgler, kryptografiske algoritmer og protokoller
    • de mest anvendte kryptografiske biblioteker til at implementere sikkerhedsløsninger.

    Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for det grundlæggende matematiske fundament for kryptografi og kan reflektere over begrænsningerne i moderne kryptografi samt ulemper, der relaterer sig til brugen af black-box sikkerhedsløsning og hjemmelavede løsninger.

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    · anvende metoder og redskaber til at implementere kryptografiske komponenter i et IT-system og mestre brug af tredjeparts kryptografiske biblioteker
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende IT-systemer i en kryptografisk kontekst samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til at identificere og forklare de almindelige sikkerhedsmæssige faldgruber og systemets forbedringspotentiale.
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende identifikation af styrker og svagheder i en højniveau-sikkerhedsprotokol samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til implementering
    · Kan formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende højniveau kryptografiske protokoller og beskrive de kryptografiske mekanismer, der er nødvendige for at opbygge en sikkerhedsprotokol

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at designe og implementere et program, der bruger kryptografiske mekanismer som byggesten
    · selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til opbygning af en højniveau-sikkerhedsprotokol
    · Kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til anvendt kryptografi i et sikkerhedsperspektiv

  • Undervisningsform
    Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
    Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.

    Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Formkrav
    Der skal afleveres max 1 side i punktform. Siden skal indeholde relevante emner, som man regner med at præsentere til eksamen. Prøven foregår som en individuel mundtlig prøve hvor der trækkes spørgsmål i pensum
    Det er muligt at foretage ændringer til disse emner til den mundtlige eksamen. Den mundtlige eksamen består af spørgsmål udfra læringsmaterialet.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    30 minutter inkl. votering og skift.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
65
timers undervisning
209
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Anvendt kryptografi modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.