Københavns Erhvervsakademi

en

Softwaresikkerhed

2025/2026
Engelsk titel
Software Security
Uddannelse
Cybersikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
5. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4050501
Fag- /modulansvarlig
Sebastian Nordkvist Birk
  • Formål og læringsmål

    Elementet fokuserer på sikkerhedsperspektivet i software, blandt andet programkvalitet og betydningen af fejlhåndtering og datahåndtering for sårbarheder i softwarearkitektur.
    Elementet introducerer også til forskellige designprincipper, herunder ”security by design”.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:

    · kriterier for programkvalitet og konsekvenserne for it-sikkerhed
    · trusler mod software
    · fejlhåndtering i programmer

    Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for sikkerhedsdesignprincipper og kan reflektere over "security by design" og "privacy by design"

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    · anvende metoder og redskaber til at opdage og forhindre sårbarheder i programkode og mestre håndtering af forventede og uventede fejl samt udvalgte krypteringstiltag
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende sikkerhedsaspekter samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for anvendelsen af API og/eller standardbiblioteker
    · formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende lovlige og ikke-lovlige input data, bl.a. til test

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at risikovurdere programkode for sårbarheder
    · selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til i relation til at sikkerhedsvurdere softwarearkitektur
    · identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til sikkerhedsdesign af software

  • Undervisningsform
    Teaching in the cybersecurity program is conducted as a dynamic, interactive process, with a strong emphasis on the active participation of the students. The instruction is based on relevant professional practice and integrates theory with practice. Challenges from various types of companies within the IT industry are incorporated into the teaching. Students take responsibility for their own learning, and both they and the instructors contribute constructively to the learning process.

    To ensure optimal academic learning and personal development for each student, the program employs a variety of pedagogical methods, with a strong focus on dialogue, discussion, and projects.

    Teaching is organized in a diverse manner, including classroom instruction, guest lectures, company visits, group project work, and individual assignments—often involving interdisciplinary issues and always with a practice-oriented approach. In addition to the academic content, the different learning methods aim to develop the student's ability to work both independently and collaboratively.

    Common to all these activities is that KEA always strives to establish clear goals for the learning activities.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
    Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.

    Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Den skriftlige aflevering kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende.
    Formkrav
    Rapport på max 15 sider + 5 sider pr studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    I alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
    Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 5 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
65
timers undervisning
209
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Softwaresikkerhed modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.