Systemsikkerhed
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet beskræftiger sig med udvælgelse, anvendelse og implementering af praktiske mekanismer til at forhindre, detektere og reagere over for specifikke it-sikkerhedsmæssige hændelser. Der indgår emner som generelle governanceprincipper og sikkerhedsprocedurer, væsentlige efterforskningsprocesser, it-trusler samt sikkerhedsprincipper i systemsikkerhed. Der vil blive arbejdet med den praktiske del af systemsikkerhed ift. at udnytte modforanstaltninger til sikring af systemer, implementering og analyse af logs for hændelser samt dokumentation af systemer og konfigurering.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· sikkerhedsprincipper til systemsikkerhed, herunder overvejelser om adgangskontrol
· sikkerheds-administration i DBMS.
· relevante it-trusler
· væsentlige efterforskningsprocesser
Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for sikkerhedsprincipper til systemsikkerhed og kan reflektere over genoprettelse af systemer efter en hændelseDen studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til at implementere systematisk logning og monitering af enheder og mestre at følge et benchmark til at sikre opsætning af enhederne, analysere logs for hændelser samt udnytte modforanstaltninger til sikring af systemer
· anvende metoder og redskaber til at identificere forskellige typer af endpoint-trusler og mestre at fjerne eller afbøde trusler mod systemer
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller for krypteringstiltag i forbindelse med systemsikkerhed
· formidle og dokumentere praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende systemer og konfigurering til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at håndtere enheder på command line-niveau
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til udvælgelse, anvendelse og implementering af praktiske mekanismer til at forhindre, detektere og reagere over for specifikke it-sikkerhedsmæssige hændelser
· identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til systemsikkerhed - Undervisningsform
Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.
Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravDer skal afleveres max 1 side i punktform. Siden skal indeholde relevante emner, som man regner med at præsentere til eksamen.
Det er muligt at foretage ændringer til disse emner til den mundtlige eksamen.
Nærmere indhold vil blive præsenteret af underviseren.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 minutter inkl. votering og skiftBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Systemsikkerhed modtager du 65 timers undervisning, hvilket svarer til 86 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.