Konstruktionsprojektering
2022/2023- Formål og læringsmål
Konstruktionsprojektering introducerer de studerende til konstruktionsingeniørens arbejdsområder, og gør herved de studerende i stand til at samarbejde bredt inden for rådgivning og med konstruktionsingeniører, at kunne løse byggetekniske problemstillinger, enkle statiske opgaver på projektforslagsniveau og delvist på Myndighedsprojektniveau.
Viden
Valgfaget tilskynder de studerende, sammen med underviseren, til at opbygge en fælles forståelsesramme for de konstruktive principper, både i forhold til de statiske beregninger og i forhold til design konstruktions-udformning. I løbet af perioden øves og anvendes en fælles terminologi til at beskrive konstruktionsmæssige og byggetekniske forhold.
Centralt i undervisningen er udarbejdelsen af et tegnings- og beskrivelsesprojekt med tilhørende statiske beregninger. Der undervises også i et udvalgt emne/tema som for eksempel CLT. Forelæsninger suppleres med ekskursioner i form af byggepladsbesøg, eksterne forelæsere fra byggebranchen, virksomhedsbesøg og øvelser. Der arbejdes såvel med nybyggeri som med renovering.
Ved siden af projektudarbejdelsen introduceres de studerende til værktøjer/programmer til beregning og tegning af konstruktioner.Den studerende skal have viden om:
Færdigheder
- Gennemlokning (Punching).
- Fundaments bjælker og pælefundering
- Konstruktions samlinger, stål, træ og beton (In-situ og elementbyggeri)
- Geotekniske forholdDen studerende skal kunne:
Kompetencer
- Udføre forenklet statisk rapport.
- Tegnings- og beregningsprogrammer som Revit Structure, Excel, Winnbeam, MathCAD og FEM-Design (Strusoft).
- Euro normsystem, last og lastkombinationer.
- Betonelement byggeri, herunder dækelementer (/skiver) og fugearmering.
- Behov for forstærkning af træbjælkelag ved udnyttelse af tagetager og udførelse af badeværelser i eksisterende etageejendomme 1850 – 1960.
- Altaner, systemleverancer og ophængningsprincipper.
- Beregning/dimensionering af søjler i stål, træ og beton.Den studerende skal have kompetence til:
- Statiske principper i større bygninger
- At udføre en forenklet statisk rapport - Undervisningsform
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter:
Klasseundervisning i form af konstruktionsfaglige oplæg og eksterne oplægsholdere, ekskursioner, gruppearbejde og selvstændig indhentning af viden, analyse, arbejde med analoge samt digitale værktøjer. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveDer udarbejdes projektmateriale og afholdes en mundtlig eksamen.OpgavetypeProjektIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesAlleBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurFrist for afleveringDer informeres om frist for aflevering af projektbeskrivelsen ved undervisningens begyndelse
På faget Konstruktionsprojektering modtager du 72 timers undervisning, hvilket svarer til 96 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, eksterne forelæsninger, digitale øvelser, ekskusioner.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.