Arkitekt (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
At arbejde med arkitektur, er som at arbejde med et avanceret puslespil i 3 dimensioner, hvor brikkerne løbende er i forandring; Formgivning, funktionalitet og konstruktion skal ikke bare løses og fungere hver for sig, men skal sammentænkes så de understøtter hinanden og tilsammen udgør en helhed.
Viden
Der arbejdes med hvordan man i et planlægningsforløb sikrer, at de konkrete løsninger perspektiveres ind i en større sammenhæng og dermed styrker den overordnede idé. Der sigtes således mod, at den studerende opnår og bliver i stand til at operere med en helhedsforståelse/et holistisk blik i forbindelse med valget af facadeudtryk, materialer, byggesystemer, udførselsmetoder og konstruktionstyper.
Ved at kunne sætte den praktiske udførsel af en bygning ind i et arkitektonisk perspektiv, gøres de studerende i stand til at bidrage til et projekt tidligere i et givent projekteringsforløb. Og ved at bringe konstruktionerne tidligere på banen, højnes sandsynligheden for, at de senere ikke bliver en mod- men en medspiller og i bedste fald, en integreret del af arkitekturen.
Der indledes med en analyseopgave, hvor der i analysen af et konkret projekt arbejdes med et dobbelt blik på en række forskellige byggematerialer og konstruktionstyper. På den ene side belyses de bygningsfysiske egenskaber; styrke og stabilitet, vægt, åndbarhed, modstandsevne ift. brand, varmeledningsevne osv. På den anden side belyses de samme materialer og konstruktionstyper som elementer med egenskaber der kan være med til at skabe arkitektonisk kvalitet.
Analyseopgaven strækker sig over de to første uger og skal for hver gruppe munde ud i en bygningsdelstegning der afleveres/præsenteres for hele holdet. Efterfølgende samles alle gruppernes bygningsdelstegninger til et vokabularium/bibliotek der skal danne udgangspunkt for det efterfølgende arbejde.
Sideløbende med analyseopgaven, gives der fra undervisernes side, oplæg om arkitekturteori og -historie, værkgennemgange mm.
I anden og sidste del (4 uger), skal de studerende selv udarbejde et projektforslag, hvor de med udgangspunkt i de indledende analyseopgaver, designer det konstruktive system og facaderne til et udleveret sæt planer. Der arbejdes bæredygtigt med bygningskroppens overordnede geometri og proportioner samt husets rumlige kvaliteter. Desuden tages der stilling til bygningens forhold til tid og sted, samt lysforhold, overflader, farver og detaljer.Den studerende skal have viden om:
Færdigheder
- Arkitekturens historiske udvikling.
- Sammenhængen mellem valget af konstruktionstype, materiale og arkitektonisk udtryk.
- Perception, virkemidler, proportionering og metode.Den studerende skal kunne:
Kompetencer
- Aflæse de arkitektoniske intentioner i et givent projekt.
- Dechifrere arkitektoniske virkemidler/bestanddele i et givent projekt.
- Reflektere over udfordringer og potentialer i forskellige løsninger.Den studerende skal have kompetence til:
- At træffe og argumentere for kvalificerede valg i forbindelse med et projekteringsforløb.
- At aflæse og afkode komplekse rumlige og byggetekniske sammenhænge og problemstillinger.
- Ved hjælp af tegning og beskrivelse at kunne formidle kvalificerede byggetekniske løsninger der understøtter det overordnede arkitektoniske udtryk. - Undervisningsform
Klasseundervisning i form af arkitektfaglige oplæg og eksterne oplægsholdere, ekskursioner, projektgennemgange, gruppearbejde og selvstændig indhentning af viden, analyse, arbejde med analoge samt digitale værktøjer.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført 3. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveDer udarbejdes et skriftligt projektmateriale og afholdes en mundtlig prøve på grundlag af det skriftlige projektmateriale.OpgavetypeProjektFormkravDer informeres om formkrav ved undervisningens begyndelseIndividuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 minutterHjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingKriterierne følger læringsmålene for valgfagetFrist for afleveringDer informeres om frist for aflevering af projektbeskrivelsen ved undervisningens begyndelseSyge-/omprøveDer informeres om syge-og omprøver ved semesterstart
På faget Arkitekt (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, ekskusioner.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.