Udvikling, drift og vedligeholdelse af ejendomme (FM) (DA)
2020/2021- Formål
Den studerende skal i løbet af kurset udvikle en teoretisk viden samt opnå en række praktiske færdigheder i relation til at kunne agere som driftsherre, med indsigt i en ejendomsportefølje.
Viden
Den studere skal kunne analysere de driftsmæssige og vedligeholdelsesmæssige implikationer der knytter sig til driftsherrens forretning og fysiske forhold.
Læringsmålene for forløbet knytter sig til at den studerende skal have viden og færdigheder i relation driftsherrens rolle på et strategisk, taktisk og operationelt niveau.
Kurset, veksler mellem forelæsninger i udvalgt litteratur og en række af praktiske case-baserede opgaver, der knytter sig til udvalgte ejendomme. Disse ejendomme skal analyseres med henblik på at afdække nuværende tilstand og driftsoptimeringspotentiale, samt komme med løsningsforslag til udvikling af forbedringer.
Kurset ligger op til, at der er løbende præsentationer, hvor grupperne kommenterer hinandens arbejder.
I grupper skal de studerende arbejde med en ejendom, der er udvalgt i samarbejde med driftsherren. Dette kan være en privat ejendomsbisidder, Kommune, boligforening mfl.
Der vil blive arrangeret “gæsteforelæsninger” og virksomhedsbesøg, feltarbejde for at gøre undervisningen så praksisnær og opdateret som muligt.Tema: Planlægning af driftsoptimeret byggeri
Færdigheder
- har kendskab kvalitetsstyringsprocesser i driften
- har kendskab til commissioning
- For FM og bygherrerådgivers rolle i forhold til nybyggeri, renovering og transformation
Tema. Operationel bygningsdrift
- har kendskab til risici for driftsnedbrud og kan identificerer konsekvenser
- har kendskab til digitale styrings-og kontrolværktøjer der understøtter driften
Tema. Projektudvikling/ejendomsudvikling
- har kendskab til kunde- og brugerkontakt samt brugerdreven innovation i udviklingsfasen
Tema. Økonomi for FM-og rådgivningsydelser
- har kendskab til budgetstyring
- forstår FM relaterede driftsøkonomiske begreber
- forstår omkostningsstyring på kort og lang sigt
- kan identificere FM-ydelser og -drift
Tema. Aftaleindgåelse
- forstår den overordnede lovgivning, der regulerer udbud af drifts- og serviceopgaver
- forstår kontraktens betydning for den praktiske udførelse af drifts- og serviceopgaver, herunder
reaktionstid og kvalitet
- kan ud fra flere perspektiver reflektere over fordele og ulemper ved outsourcing af anlægs,
drifts- og serviceopgaver
Tema: Organisation, organisering og projektledelse
- har forskningsbaseret viden om kundebehov og brugerinddragelse
- har forskningsbaseret viden adfærdsregulering, motivation, konflikthåndtering, ansvar og
rollefordeling
- forstår FM som serviceleverandør/driftsherre og andre roller i forhold til andre aktører
- forstår fagområdet styring af serviceleverandørTema: Planlægning af driftsoptimeret byggeri
Den studerende:
- har kendskab kvalitetsstyringsprocesser i driften
- har kendskab til commissioning
- For FM og bygherrerådgivers rolle i forhold til nybyggeri, renovering og transformation
Tema. Operationel bygningsdrift
Den studerende kan i samarbejde med andre:
- indsamle og analysere data fra bygningsregistrering med et digitalt registreringsværktøj
- analysere og sammenligne nøgletal ved anvendelse af anerkendte standarder og benchmarking
- analysere og vurdere vedligeholdelsesstandard og -indsats af terræn, bygning, inventar og
installationer. Reflektere over nye løsningsmodeller
- analysere og vurdere behov for serviceindsatser
- analysere og vurdere indsats for at sikre et velfungerende arbejdsmiljø
Tema. Space Management
Den studerende kan, i samarbejde med andre:
- vælge og anvende relevante danske og internationale standarder inden for opmåling og
arealudnyttelse
- vurdere og optimere arealudnyttelsen i forhold til anvendelse
- vurdere funktionalitet af en given løsning
- sammenligne og vurdere anvendelsen af benchmarking og nøgletal for arealudnyttelse
Tema. Økonomi for FM-og rådgivningsydelser
Den studerende kan i samarbejde med andre:
- anvende Total Cost Of Ownership
Tema. Aftaleindgåelse
Den studerende kan i samarbejde med andre:
- vurdere og vælge simple kontrakter i forbindelse med outsourcing af drifts- og serviceopgaver
- anvende styringsmodeller, herunder Key Performance Indicators (KPI) og Service Level
Agreement (SLA)
- mestre Indhentning af tilbud på og kunne udvælge leverandører til anlægs-, drifts- og
serviceopgaver
Tema: Organisation, organisering og projektledelse
Den studerende kan i samarbejde med andre:
- identificere og vurdere kundebehov og brugerinddragelse
- identificere og vurdere organisationens forretningsgrundlag, strategi og målsætninger betydning
for driften
- vurdere og vælge metoder til at samarbejde og kommunikere med relevante parter
- vurdere og vælge metoder for optimering af tid, økonomi, proces, kvalitet og risici i
Organisationen - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Gruppebaseret projektarbejde
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført 3. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveMundtlig eksamination på baggrund af en gruppebaseret erhvervscase præsenteret gennem en rapport og præsentationOpgavetypeProjektFormkravProjektformat fremgår af opgavetekst der udleveres ved undervisningens begyndelseIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 minutterHjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingFølger læringsmålene for valgfagetFrist for afleveringInformation herom ved undervisningens begyndelse.Syge-/omprøveInformation herom ved semesterstart
På faget Udvikling, drift og vedligeholdelse af ejendomme (FM) (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, virksomhedsbesøg, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.