Bærende konstruktioner (Erhvervs- og præfabrikation) (DA)
2019/2020- Formål
Generelle målsætninger
Inden for dette emne gransker du konceptet, foreslår et bærende system, foretager skønsmæssig vurdering af bygningsdele, bygger en strukturel model i 3D ved hjælp af konstruktionstekniske BIM-værktøjer, brugslast, randbetingelsers typologier, og verificerer modellens gennemførlighed.
Du opnår kompetencer i at:
•granske forskellige byggedeles ydeevne og tilslutningspunkter; anslå dimensioner ved hjælp af tabeller og diagrammer.
•forstå forskellige byggedeles konstruktionstekniske evne, tilslutningspunkter eller støtteunderlag.
Læringsmål
Studerende, der har opfyldt semestermålene,
øger deres viden om:
•principperne inden for vertikal og horisontal stabilitet. Forskellen mellem strukturel ligevægt og stabilitet.
•principper for overførsel af belastninger fra konstruktionsdele til en egnet bærende undergrund.
opnår færdigheder i at:
•anvende BIM-software til en konstruktionsanalyse; forstå kommandoer og paneler.
•tegne konstruktionsplaner og -udsnit, der er nyttige til produktion af konstruktionsmæssige bygningselementer.
•oprette armeringsdesign i 3D for støbte og præfabrikerede betonkonstruktioner.
•udarbejde produktionstegninger for armering med planlægning af armeringsjern. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeGruppeprojekt med mundtlig præsentation.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Bærende konstruktioner (Erhvervs- og præfabrikation) (DA) modtager du 24 timers undervisning, hvilket svarer til 32 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 59% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.