Copenhagen School of Design and Technology

da

Design for adskillelse og genanvendelse (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Design for Disassembly (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4070312
Fag- /modulansvarlig
Mette Rydahl Anker
  • Formål

    Valgfaget introducerer designmetoden Design for adskillelse og genanvendelse.

    Design for adskillelse og genanvendelse (DfD, Design for Disassembly) er et designprincip, som indtænker fremtidig adskillelse og nedtagning med henblik på sortering og genanvendelse af byggekomponenter og -materialer på forskelligt niveau.

    Formålet er at bidrage til at nedsætte forbruget af især ikke-fornybare ressourcer og at nedsætte mængden af affald. Design for adskillelse og genanvendelse anses for et væsentligt værktøj i fremtidig byggeri fra projektering til udførelse og udgør dermed et vigtigt element i den cirkulære økonomiske tankegang, der igen er en forudsætning for bæredygtig udvikling i tråd med FN´s 17 verdensmål.

    Byggebranchen står over for en omlægning af eksisterende metoder og processer, og der arbejdes på mange fronter med bæredygtige udviklingsprojekter der på både kort og lang sigt kan implementeres i byggeriet. De kommende bygningskonstruktører vil blive bærende i den udviklingsproces, hvor den byggetekniske forståelse skal kobles med evnen til innovative udviklingsprocesser.

    På valgfagsmodulet arbejdes der med at udvikle konkrete metoder/produkter, der sikrer at materialerne efterfølgende kan adskilles og genanvendes. Der arbejdes i den lille skala og med et afgrænset område, hvor den studerende får mulighed for at fordybe sig i udviklingsprocessen og forslagsstillelsen omkring optimeringen af en specifik problematik. Det kan eksempelvis være et montagebeslag, en samlingsdetalje eller en specifik byggevare der nytænkes.

    Viden

    Den studerende skal have viden om:
    - udfordringer og potentialer ved håndtering af affald i byggebranchen
    - de grundlæggende principper omkring Design for adskillelse og genanvendelse
    - materialer, produkter og bygningsdeles levetid
    - state of the art inden formområdet i branchen

    Færdigheder

    Den studerende skal kunne
    - reflektere over udfordringer og potentialer i Design for adskillelse og genanvendelse
    - identificere problematiske samlingsdetaljer eller komponenter i et projektmateriale
    - søge relevant viden om materialer og produkters potentiale og kritisk kunne anvende
    denne i designprocessen
    - identificere bygningsfysiske og statiske problemstillinger i demonterbare samlinger
    - reflektere over samlingsdetaljers sammenhæng til den arkitektoniske helhed
    - inddrage overvejelser omkring løsningernes praktiske omsætning i en reel byggeproces
    - dokumentere en transparent designproces

    Kompetencer

    Den studerende skal have kompetence til

    - at arbejde innovativt med samlingsdetaljer/komponenter i 1:1 med afsæt i overvejelser
    omkring design for adskillelse og genanvendelse
    - at inddrage relevante bygningsfysiske, statiske, arkitektoniske og processuelle
    overvejelser i
    - at kommunikere problemstillinger og løsningsforslag inden for området såvel
    overordnet som i detaljen.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning og vejledning
    Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde og selvstændig indhentning af viden.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Gennemført 2. semester

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen bundne forudsætninger
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Projektet afleveres som et printet materiale på max 6 A3 sider inkl. supplerende tekst
    Opgavetype
    Projekt
    Formkrav
    Projektet må have et maximalt omfang på 10 A4 sider inkl noter, kildehenvisniner mv.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der henvises til læringsmålene for valgfaget
    Frist for aflevering
    Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige prøvemateriale findes på Fronter.
    Syge-/omprøve
    Følger reglerne herfor
42
timers undervisning
95
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design for adskillelse og genanvendelse (DA) modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.