Design for adskillelse og genanvendelse (DA)
2022/2023- Formål og læringsmål
Valgfaget introducerer designmetoden Design for adskillelse og genanvendelse.
Viden
Design for adskillelse og genanvendelse (DfD, Design for Disassembly) er et designprincip, som indtænker fremtidig adskillelse og nedtagning med henblik på sortering og genanvendelse af byggekomponenter og -materialer på forskelligt niveau.
Formålet er at bidrage til at nedsætte forbruget af især ikke-fornybare ressourcer og at nedsætte mængden af affald. Design for adskillelse og genanvendelse anses for et væsentligt værktøj i fremtidig byggeri fra projektering til udførelse og udgør dermed et vigtigt element i den cirkulære økonomiske tankegang, der igen er en forudsætning for bæredygtig udvikling i tråd med FN´s 17 verdensmål.
Byggebranchen står over for en omlægning af eksisterende metoder og processer, og der arbejdes på mange fronter med bæredygtige udviklingsprojekter der på både kort og lang sigt kan implementeres i byggeriet. De kommende bygningskonstruktører vil blive bærende i den udviklingsproces, hvor den byggetekniske forståelse skal kobles med evnen til innovative udviklingsprocesser.
På valgfagsmodulet arbejdes der med at udvikle konkrete metoder/produkter, der sikrer at materialerne efterfølgende kan adskilles og genanvendes. Der arbejdes i den lille skala og med et afgrænset område, hvor den studerende får mulighed for at fordybe sig i udviklingsprocessen og forslagsstillelsen omkring optimeringen af en specifik problematik. Det kan eksempelvis være et montagebeslag, en samlingsdetalje eller en specifik byggevare der nytænkes.Den studerende skal have viden om:
Færdigheder
- udfordringer og potentialer ved håndtering af affald i byggebranchen
- de grundlæggende principper omkring Design for adskillelse og genanvendelse
- materialer, produkter og bygningsdeles levetid
- state of the art inden for området i branchenDen studerende skal kunne
Kompetencer
- reflektere over udfordringer og potentialer i Design for adskillelse og genanvendelse
- identificere problematiske samlingsdetaljer eller komponenter i et projektmateriale
- søge relevant viden om materialer og produkters potentiale og kritisk kunne anvende
denne i designprocessen
- identificere bygningsfysiske og statiske problemstillinger i demonterbare samlinger
- reflektere over samlingsdetaljers sammenhæng til den arkitektoniske helhed
- inddrage overvejelser omkring løsningernes praktiske omsætning i en reel byggeproces
- dokumentere en transparent designprocesDen studerende skal have kompetence til
- at arbejde innovativt med samlingsdetaljer/komponenter i 1:1 med afsæt i overvejelser
omkring design for adskillelse og genanvendelse
- at inddrage relevante bygningsfysiske, statiske, arkitektoniske og processuelle
overvejelser i
- at kommunikere problemstillinger og løsningsforslag inden for området såvel
overordnet som i detaljen. - Undervisningsform
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning og vejledning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde og selvstændig indhentning af viden. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført 2. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngen bundne forudsætningerFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveProjektet afleveres som et printet materiale på max 6 A3 sider inkl. supplerende tekstOpgavetypeProjektFormkravProjektet må have et maximalt omfang på 10 A4 sider inkl noter, kildehenvisniner mv.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til læringsmålene for valgfagetFrist for afleveringNærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige prøvemateriale findes på Fronter.Syge-/omprøveFølger reglerne herfor
På faget Design for adskillelse og genanvendelse (DA) modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.