Design for adskillelse og genanvendelse (DA)
2025/2026- Formål og læringsmål
Valgfaget introducerer designmetoden Design for adskillelse og genanvendelse, dels på et teoretisk grundlag og dels med et praktisknært perspektiv. Design for adskillelse og genanvendelse (DfD, Design for Disassembly) er et designprincip, som indtænker fremtidig adskillelse og nedtagning med henblik på sortering og genanvendelse af byggekomponenter og -materialer på forskelligt niveau. På valgfaget vil også blive introduceret metoder som kan være med til at nedsætte forbruget af nye materialer, ved en cirkulær tilgang til eksisterende bygninger og materialer.
Viden
Bæredygtighed, innovation, kreativitet og procesorienteret arbejde er helt centrale elementer i valgfaget, i samspil med arkitektonisk kvalitet, realiserbarhed og risiko.Den studerende har viden om:
Færdigheder
- udfordringer og potentialer ved håndtering af affald i byggebranchen.
- de grundlæggende principper omkring Design for adskillelse og genanvendelse.
- materialer, produkter og bygningsdeles levetid.Den studerende kan:
Kompetencer
- reflektere over udfordringer og potentialer i Design for adskillelse og genanvendelse.
- identificere problematiske samlingsdetaljer eller komponenter i et projektmateriale.
- søge relevant viden om materialer og produkters potentiale og kritisk kunne anvende denne i designprocessen.
- reflektere over samlingsdetaljers sammenhæng til den arkitektoniske helhed.
- inddrage overvejelser omkring løsningernes praktiske omsætning i en reel byggeproces
- dokumentere en transparent designproces.Den studerende kan:
- arbejde innovativt med samlingsdetaljer/komponenter med afsæt i overvejelser omkring design for adskillelse og genanvendelse
- inddrage relevante analyser i argumentationen.
- kommunikere problemstillinger og løsningsforslag inden for området såvel overordnet som i detaljen. - Undervisningsform
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning og vejledning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde og selvstændig indhentning af viden. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngen bundne forudsætningerFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformSkriftlig prøveProjektet afleveres som et printet materiale på max 6 A3 sider inkl. supplerende tekstOpgavetypeProjektFormkravProjektet må have et maximalt omfang på 10 normalsider inkl noter, kildehenvisniner mv.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til læringsmålene for valgfagetFrist for afleveringNærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige prøvemateriale findes på Fronter.Syge-/omprøveFølger reglerne herfor
På faget Design for adskillelse og genanvendelse (DA) modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.