Københavns Erhvervsakademi

en

Design for adskillelse og genanvendelse (DA)

2025/2026
Engelsk titel
Design for Disassembly (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Prinsesse Charlottes Gade 38, København N
Fagkode
4070312
Fag- /modulansvarlig
Mette Rydahl Anker
  • Formål og læringsmål

    Valgfaget introducerer designmetoden Design for adskillelse og genanvendelse, dels på et teoretisk grundlag og dels med et praktisknært perspektiv. Design for adskillelse og genanvendelse (DfD, Design for Disassembly) er et designprincip, som indtænker fremtidig adskillelse og nedtagning med henblik på sortering og genanvendelse af byggekomponenter og -materialer på forskelligt niveau. På valgfaget vil også blive introduceret metoder som kan være med til at nedsætte forbruget af nye materialer, ved en cirkulær tilgang til eksisterende bygninger og materialer.
    Bæredygtighed, innovation, kreativitet og procesorienteret arbejde er helt centrale elementer i valgfaget, i samspil med arkitektonisk kvalitet, realiserbarhed og risiko.

    Viden

    Den studerende har viden om:
    - udfordringer og potentialer ved håndtering af affald i byggebranchen.
    - de grundlæggende principper omkring Design for adskillelse og genanvendelse.
    - materialer, produkter og bygningsdeles levetid.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - reflektere over udfordringer og potentialer i Design for adskillelse og genanvendelse.
    - identificere problematiske samlingsdetaljer eller komponenter i et projektmateriale.
    - søge relevant viden om materialer og produkters potentiale og kritisk kunne anvende denne i designprocessen.
    - reflektere over samlingsdetaljers sammenhæng til den arkitektoniske helhed.
    - inddrage overvejelser omkring løsningernes praktiske omsætning i en reel byggeproces
    - dokumentere en transparent designproces.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - arbejde innovativt med samlingsdetaljer/komponenter med afsæt i overvejelser omkring design for adskillelse og genanvendelse
    - inddrage relevante analyser i argumentationen.
    - kommunikere problemstillinger og løsningsforslag inden for området såvel overordnet som i detaljen.

  • Undervisningsform
    Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning og vejledning.
    Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde og selvstændig indhentning af viden.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen bundne forudsætninger
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Projektet afleveres som et printet materiale på max 6 A3 sider inkl. supplerende tekst
    Opgavetype
    Projekt
    Formkrav
    Projektet må have et maximalt omfang på 10 normalsider inkl noter, kildehenvisniner mv.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der henvises til læringsmålene for valgfaget
    Frist for aflevering
    Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige prøvemateriale findes på Fronter.
    Syge-/omprøve
    Følger reglerne herfor
36
timers undervisning
101
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design for adskillelse og genanvendelse (DA) modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.