Anlæg 1 (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Professionsretningen introducere den studerende til anlægsområdet og de udfordringer som en rådgiver og en entreprenør har under projektering og udførelse af anlægsarbejder.
Viden
Professionsretningen tilskynder de studerende i undervisningsforløbet til at opbygge en fælles forståelsesramme for projektering af anlægsarbejder samt udførelsesmetoder, planlægning og styring af anlægsarbejder.
I løbet af specialeperioden øves og anvendes en fælles terminologi til at projektere, planlægge og udføre forskellige former for anlægsarbejder. I undervisningen vil der blive taget udgangspunkt i anlægsprojekter, der er stammer fra den virkelig verden. Centralt i undervisningen er udarbejdelsen af eget projekt, der suppleres med forelæsninger, ekskursioner og øvelser. I projektforløbet introduceres de studerende til digitale værktøjer til projektering, planlægning og prisberegning.Den studerende skal have udviklingsorienteret viden om følgende emner:
Færdigheder
- Principper inden for projektering af anlægsarbejder
Kunne forstå følgende praksis, teori og metode:
- Geoteknik
- Jordarbejde, flytning og komprimering af jord
- Funderingsmetoder
- Ledninger i jord
- Vej- og belægningsarbejder
- Digitale terræn modeller
- Afsætning med dokumentation
- Beton, armering og forskalling
- Granskning af et udbudsmateriale
- Produktionsmetoder og hjælpemidler
- Byggeledelse og tilsyn med anlægsarbejderDen studerende skal kunne anvende følgende metoder og redskaber:
- Udarbejde en tidsplan for et anlægsarbejde baseret på ydelsesdata
- Gennemføre en mængdeberegning og udarbejde en tilbudsliste
- Prissætte et anlægsarbejde, herunder materialer, arbejdsløn, materiel og dækningsbidrag
- MS Project
Kunne vurdere følgende typer af problemer:
- Forstå og vurdere en geoteknisk rapport
Kunne vælge løsningsforslag inden for følgende områder og begrunde dem:
- Jordarbejder
- Afvanding og afløbsarbejder - Undervisningsform
Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSkriftligt gruppeprojekt med mundtlig præsentationIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Anlæg 1 (DA) modtager du 39 timers undervisning, hvilket svarer til 52 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektarbejde, studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.