Avanceret BIM og Digital udbud (DA)
2020/2021- Formål
Valgfaget har som formål at arbejde med IKT baseret digitalt udbud og tilbud i byggeprojekter. Fokus er på potentialerne BIM kan tilbyde entreprenørbranchen, ved at anvende avancerede digitale værktøjer der kan være med til at effektivisere udbudsfasen samt kærne entreprenørydelser i byggefasen.
Viden
Faget vil skabe forbindelsen mellem IKT undervisningen i de tidligere semestre og et mere praksisbaseret tilgang til undervisning i digitalt udbud og tilbudsgivning. Det forventes at de studerende vil få en indgående indsigt og færdigheder inden for emnet.
Valgfaget har et omfang på 5 ECTS fordelt over 3 uger, og afsluttes med gruppe - og individuel eksamination ved mundlig fremlæggelse.Det forventes at de studerende vil tilegne sig en bred viden om brugen af IKT i et digitalt byggeprojekt anvendt i forskellige udbudsformer.
Færdigheder
De studerende skal opnå en indgående indsigt i sammenhængene IKT aftaler og procedurer har med resten af projektinformationen, herunder digitalt projektering, udbudsmateriale, tilbudsgivning, byggeri og aflevering, samt IKT roller og organisation. Ligeledes forventes det at de studerende vil forstå procesmæssige forhold der har indflydelse på digitale udbud.
Derudover skal den studerende forstå formålet med digitalt udbud, samt fordele og ulemper for både udbudsgivere og tilbudsgivere.Det forventes at de studerende vil opnå færdigheder indenfor anvendelsen af IKT standarder, specifikationer og avancerede digitale værktøjer til håndtering af konsistens - og kollisionskontrol af fagmodeller, digitale udbudsplatforme, og 5D BIM processer til udarbejdelse af modelbaseret mængdeudtræk, tilbudskalkulation, tilbudslister og tilbudsgivning. Derudover forventes det at de studerende vil opnå viden om og færdigheder i 4D BIM processimulering til udvalgte faser i byggeprocessen.
Kompetencer
Ydermere skal de studerende demonstrere indgående viden og færdigheder indenfor planlægning og styring af digitale udbudsprocesser, herunder udarbejdelse af detaljeret tidsplan i fasen, styring af dokumentation, specificering af deltagende aktører, ydelser og grænseflader, samt organisation og kontrahering.Det forventes at de studerende vil opnå basiskompetencer indenfor anvendelsen af BIM i entreprenørbranchen, specifikt til håndtering af digitale udbud og tilbudsgivning.
- Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Forelæsninger, byggepladsbesøg og cases
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået 2. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtIndividueltPrøveformMundtlig prøveOpgavetypeUdbudsprojektFormkravDer informeres om formkrav ved undervisningens begyndeslseIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed15 min.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingLæringsmålene for faget
På faget Avanceret BIM og Digital udbud (DA) modtager du 40 timers undervisning, hvilket svarer til 53 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.