Københavns Erhvervsakademi

en

Avanceret BIM og Digital udbud (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Advanced BIM and Digital tender (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070350
Fag- /modulansvarlig
Bjørn Antonsen
Christian Laustsen
  • Formål

    Valgfaget har som formål at arbejde med IKT baseret digitalt udbud og tilbud i byggeprojekter. Fokus er på potentialerne BIM kan tilbyde entreprenørbranchen, ved at anvende avancerede digitale værktøjer der kan være med til at effektivisere udbudsfasen samt kærne entreprenørydelser i byggefasen.
    Faget vil skabe forbindelsen mellem IKT undervisningen i de tidligere semestre og et mere praksisbaseret tilgang til undervisning i digitalt udbud og tilbudsgivning. Det forventes at de studerende vil få en indgående indsigt og færdigheder inden for emnet.
    Valgfaget har et omfang på 5 ECTS fordelt over 3 uger, og afsluttes med gruppe - og individuel eksamination ved mundlig fremlæggelse.

    Viden

    Det forventes at de studerende vil tilegne sig en bred viden om brugen af IKT i et digitalt byggeprojekt anvendt i forskellige udbudsformer.
    De studerende skal opnå en indgående indsigt i sammenhængene IKT aftaler og procedurer har med resten af projektinformationen, herunder digitalt projektering, udbudsmateriale, tilbudsgivning, byggeri og aflevering, samt IKT roller og organisation. Ligeledes forventes det at de studerende vil forstå procesmæssige forhold der har indflydelse på digitale udbud.
    Derudover skal den studerende forstå formålet med digitalt udbud, samt fordele og ulemper for både udbudsgivere og tilbudsgivere.

    Færdigheder

    Det forventes at de studerende vil opnå færdigheder indenfor anvendelsen af IKT standarder, specifikationer og avancerede digitale værktøjer til håndtering af konsistens - og kollisionskontrol af fagmodeller, digitale udbudsplatforme, og 5D BIM processer til udarbejdelse af modelbaseret mængdeudtræk, tilbudskalkulation, tilbudslister og tilbudsgivning. Derudover forventes det at de studerende vil opnå viden om og færdigheder i 4D BIM processimulering til udvalgte faser i byggeprocessen.
    Ydermere skal de studerende demonstrere indgående viden og færdigheder indenfor planlægning og styring af digitale udbudsprocesser, herunder udarbejdelse af detaljeret tidsplan i fasen, styring af dokumentation, specificering af deltagende aktører, ydelser og grænseflader, samt organisation og kontrahering.

    Kompetencer

    Det forventes at de studerende vil opnå basiskompetencer indenfor anvendelsen af BIM i entreprenørbranchen, specifikt til håndtering af digitale udbud og tilbudsgivning.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Forelæsninger, byggepladsbesøg og cases
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Bestået 2. semester

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Individuelt
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Opgavetype
    Udbudsprojekt
    Formkrav
    Der informeres om formkrav ved undervisningens begyndeslse
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    15 min.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Læringsmålene for faget
40
timers undervisning
97
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Avanceret BIM og Digital udbud (DA) modtager du 40 timers undervisning, hvilket svarer til 53 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.