Avanceret BIM og Digital udbud (DA)
2022/2023- Formål og læringsmål
Valgfaget har som formål at arbejde med IKT baseret digitalt udbud og tilbud i byggeprojekter. Fokus er på potentialerne BIM kan tilbyde entreprenørbranchen, ved at anvende avancerede digitale værktøjer der kan være med til at effektivisere udbudsfasen samt kærne entreprenørydelser i byggefasen.
Viden
Faget vil skabe forbindelsen mellem IKT undervisningen i de tidligere semestre og et mere praksisbaseret tilgang til undervisning i digitalt udbud og tilbudsgivning. Det forventes at de studerende vil få en indgående indsigt og færdigheder inden for emnet.
Valgfaget har et omfang på 5 ECTS fordelt over 3 uger, og afsluttes med gruppe - og individuel eksamination ved mundlig fremlæggelse.Det forventes, at de studerende vil tilegne sig en bred viden om brugen af IKT i et digitalt byggeprojekt anvendt i forskellige udbudsformer.
Færdigheder
De studerende skal opnå en indgående indsigt i de sammenhænge, IKT-aftaler og procedurer har med resten af projektinformationen, herunder digitalt projektering, udbudsmateriale, tilbudsgivning, byggeri og aflevering samt IKT roller og organisation. Ligeledes forventes det, at de studerende vil forstå procesmæssige forhold, der har indflydelse på digitale udbud.
Derudover skal den studerende forstå formålet med digitalt udbud samt fordele og ulemper for både udbudsgivere og tilbudsgivere.Det forventes, at de studerende vil opnå færdigheder inden for anvendelsen af IKT standarder, specifikationer og avancerede digitale værktøjer til håndtering af konsistens - og kollisionskontrol af fagmodeller, digitale udbudsplatforme, og 5D BIM processer til udarbejdelse af modelbaseret mængdeudtræk, tilbudskalkulation, tilbudslister og tilbudsgivning. Derudover forventes det, at de studerende vil opnå viden om og færdigheder i 4D BIM processimulering til udvalgte faser i byggeprocessen.
Kompetencer
Ydermere skal de studerende demonstrere indgående viden og færdigheder inden for planlægning og styring af digitale udbudsprocesser, herunder udarbejdelse af detaljeret tidsplan i fasen, styring af dokumentation, specificering af deltagende aktører, ydelser og grænseflader samt organisation og kontrahering.Det forventes, at de studerende vil opnå basiskompetencer inden for anvendelsen af BIM i entreprenørbranchen, specifikt til håndtering af digitale udbud og tilbudsgivning.
- Undervisningsform
Forelæsninger, byggepladsbesøg og cases
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået 2. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøvePortfolie-eksamen ved mundtlig afprøvning.OpgavetypeDen studerendes arbejde tager udgangspunkt i et faktisk udbudsprojekt, der enten er under opførelse eller igangværende projekt.
Der udarbejdes en digital procesorienterede portfolieFormkravDer er ingen aflevering, da der udarbejdes digital procesorienterede portfolie.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 4-6 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed20 min. pr. studerende.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Avanceret BIM og Digital udbud (DA) modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.