Indeklima (DA)
2020/2021- Formål
I valgfaget arbejdes der med at forene arkitektens og ingeniørens perspektiver på indeklima.
Viden
I byggebranchen anses indeklima ofte som noget der tager sit udgangspunkt i enten design af rum/ lokaler/ bygninger eller valg af tekniske løsninger eks. varmestyring, lyssætning eller akustikplader. Bygningskonstruktøren skal evne at tage disse forskellige perspektiver og give et kompetent samlet forslag, der under hensyntagen til alle kendte parametre, giver bygherre og brugere den mest optimale løsning.
Formålet med at forene perspektiverne er, at få større tilfredshed med byggeprojekter og mindre behov for ændringer i nyligt opførte/ renoverede ejendomme. Bedre helhedsforståelse i projektfasen vil sandsynliggøre, at fremtidig lovgivning, trends, bygherreønsker og lign. i højere grad bliver tænkt ind i byggeriet end nu.
På valgfagsmoduler vil der være en gennemgang af de 2 klassiske perspektiver, arkitektens og ingeniørens, og efterfølgende vil de studerende i grupper tage udgangspunkt i en i forvejen valgt case, som så danner grundlaget for en samlende analyse/ bearbejdning.
Valgfaget tager sit udgangspunkt i en konkret case. Casen er en børnehave hvor udvalgte rum vil danne baggrund for de enkelte gruppers arbejde. Resultatet skal være en præsentation af samlede løsninger til de enkelte rum, hvor der kan inddrages håndtegning/ skitser, analyse af fysiske forhold, modelarbejde, digitale modeller og lign. Der vil være tale om gruppeprojekter, hvor den enkelte studerende skal have sit eget område, der kan redegøres for.Den studerende skal have viden om
Færdigheder
• de klassiske elementer i indeklima: Termisk komfort, Belysning, Akustik og Luftkvalitet og deres betydning for det samlede indeklima
• gængse målemetoder inden for indeklima
• anvendelsen af gængse måleapparater inden for indeklimaDen studerende skal kunne
Kompetencer
• fortolke standarder for indeklima og navigere i den professionelle litteratur på området
• reflektere over udfordringer og potentialer i forskellige løsninger
• reflektere over æstetiske muligheder og deres indflydelse på det psykiske/ fysiske indeklima
• dokumentere faglige overvejelser og valg
• præsentere løsninger i form af model(ler), digital præsentation, analyser og lign.Den studerende skal have kompetence til
• At træffe kvalificerede valg i projekteringsfasen (forslag-, myndigheds-, udbuds-projekt)
• At udføre en overbliksskabende analyse, der kan give bygherren forståelse for de elementer i program og projekteringsfasen, han kan/ skal tage stilling til
• At udføre indvendige opstalter og benytte dem som værktøj i projekteringen - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning og vejledning
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde og selvstændig indhentning af viden. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Gennemført 2. semesterMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngen bundne forudsætningerFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDer udarbejdes projektmateriale og afholdes en mundtlig eksamenOpgavetypeProjektFormkravProjektet må have et maximalt omfang på 10 A4 sider inkl noter, kildehenvisniner mv.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til læringsmålene for valgfagetFrist for afleveringNærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige prøvemateriale findes på Fronter.Syge-/omprøveFølger reglerne herfor
På faget Indeklima (DA) modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: forberedelse til prøve, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.